The training of the dentist in the XXIst century: research as a pedagogical principle
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v7i1.1412Palabras clave:
Research. Teaching/methods. Professional competence. Education, higher.Resumen
We are living a paradigmatic transitional moment. The professional of the XXIst century must be prepared to face these new changes. He or she should be able to create and recreate solutions. The educational process experienced in our Universities has often been based on a traditional teaching practice that conceives students as mere recipients of readyto-use and finished contents. As a result, the authentic act of thinking is undermined, as reproductive thoughts prevail over innovative ideas. On the other hand, there is another kind of teaching practice that exceeds the limits of reproduction and is based on creativity and stimulates action-reflection, thus preparing a reflective professional, as presented by Schön12 (2000). Under this conception of education, students feel challenged to explore and deepen their knowledge, to question and rethink the current knowledge. In order to make this assumption real, research should be adopted as a pedagogical principle, as proposed by Demo2 (1998). This article intended to analyze the guidelines which could be adopted as a reference for the training of a dentist in the context of the XXIst century, to identify the requirements faced by such a professional, and to analyze research as a pedagogical principle in the training of the next-generation dentists. The theorists chosen to substantiate this article were Edgar Morin, Paulo Freire, Pedro Demo and Donald Schön.Descargas
Citas
Buarque C. A universidade numa encruzilhada. Brasília: UNESCO; 2003.
Demo P. Educar pela pesquisa. 3ª ed. Campinas: Autores Associados; 1998.
Demo P. Pesquisa: princípio educativo. 2ª ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados; 1991.
Freire P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 20ª ed. São Paulo: Paz e Terra; 1996.
Garavatti F. O professor de Odontologia: histórias de vida. São Bernardo do Campo: UMESP; 2002.
Greco M. Educação Superior para a construção para projetos de vida. São Paulo: Salesiana; 2004.
Morin E. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil; 2000a.
Morin E. Ciência com consciência. 3ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil; 1999.
Morin E. Complexidade e transdisciplinariedade - a reforma da universidade e do ensino fundamental. Natal: EDFRN; 2000b.
Morin E. Introdução ao pensamento complexo. 2ª ed. Lisboa: Instituto Piaget; 1995.
Morin E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2ª ed. São Paulo: Cortez; 2000c.
Schön D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas; 2000.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).