The importance of the teacher as an oral health multiplying agent

Autores/as

  • Vanessa Franchin Secretária Municipal de Saúde do Município de Corumbataí - SP.
  • Roberta Tarkany Basting Coordenadora do Curso de Mestrado, área de concentração Dentística, da Faculdade de Odontologia São Leopoldo Mandic
  • Amali de Angelis Mussi Coordenadora do Instituto Superior de Educação do Centro Universitário Hermínio Ometto (Uniararas).
  • Flávia Martão Flório Professora da Disciplina de Odontologia Comunitária do Curso de Graduação da Faculdade de Odontologia São Leopoldo Mandic.

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v6i2.1422

Palabras clave:

Preventive dentistry. Health education. Dental caries.

Resumen

This study aimed to assess the adequacy of the training of education professionals, whose professional position could enable the dissemination of knowledge and habits suitable for promoting oral health among the children under their tutelage. A questionnaire composed of open and closed questions was filled out by 339 students enrolled in the Higher Normal School, Hermínio Ometto University Center, Araras, SP, Brazil. It was found that 98.2% reported having information with respect to factors responsible for caries disease, among whom, 66% considered themselves to be satisfactorily informed about it. The lack of hygiene (93.5%) and exaggerated sugar consumption (49%) were the factors most cited with reference to the etiology of caries disease, and the most cited source of information was the dentist (50%), followed by the school (27.1%), the family (20.9%), the media (15.6%), participation in lectures (16%) and daily life (12.4%). It was concluded that the teacher’s activity as an oral health agent requires training on the part of education professionals and the support of higher administrative levels.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Adair PM, Pine CM, Burnside G, Nicoll AD, Gillett A, Anwar S et al. Familial and cultural perceptions and beliefs of oral hygiene and dietary practices among ethnically and socio-economically diverse groups. Community Dent Health 2004;21(1 Suppl):102-11.

Alaluusua S, Malmivirta R. Early plaque accumulation – a sign for caries risk in young children. Community Dent Oral Epidemiol 1994;22(5 Pt 1):273-6.

Albuquerque CMS, Oliveira CPF. Saúde e Doença: Significações e Perspectivas em Mudança. Millenium - Revista do ISPV 2002;25(1) [acesso 12 mai 2004]. Disponível em: http://www.ipv.pt/millenium/Millenium25/25_27.htm.

Andia LJ. Estudo exploratório do conhecimento dos pais e/ou responsáveis, em saúde bucal, de escolares do ensino fundamental [Monografia de Especialização]. Piracicaba: Faculdade de Odontologia de Piracicaba; 2002.

Baldani MH, Vasconcelos AGG, Antunes JLF. Associação do índice CPO-D com indicadores socioeconômicos e de provisão de serviços odontológicos no Estado do Paraná, Brasil. Cad Saúde Pública 2004;20(1):143-52.

Blinkhorn AS. Dental preventive advice for pregnant and nursing mothers – sociological implications. Int Dent J 1981;31(1):14-22.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Coordenação Nacional de Saúde Bucal Projeto SB Brasil 2003 – Condições de Saúde Bucal da População Brasileira 2002-2003, Resultados Principais. Brasília (DF); 2004. 52 p. [acesso 31 out 2004]. Disponível em: http://dtr2004.saude.gov.br/dab/saudebucal/publicacoes.php.

Carneiro SMM. Saúde e Educação – Um Direito do Cidadão. Jornal A Página da Educação 1998; ano 7(64):18 [acesso 23 mai 2004]. Disponível em: http://www.apagina.pt/arquivo/Artigo.asp ID= 256.

Conceição JAN. Conceito de saúde escolar. In: Conceição JAN (Coord.). Saúde escolar: a criança, a vida, e a escola. São Paulo: Sarvier; 1994. p. 8-15.

Conferência Nacional de Saúde. Relatório final da 8a Conferência Nacional de Saúde. In: Conferência Nacional de Saúde.

Anais. Brasília: Centro de Documentação do Ministério da Saúde; 1987. p. 381-9.

Ferraz GC. Percepção e opiniões de professores da rede Oficial de ensino fundamental: um estudo exploratório [Monografia de Especialização]. Piracicaba: Faculdade de Odontologia de Piracicaba da UNICAMP; 2002.

Freire MCM, Macedo RA, Silva WH. Conhecimentos, atitudes e práticas dos médicos pediatras em relação à saúde bucal. Pesqui Odontol Bras 2000;14(1):39-45.

Glasrud PH, Frazier PJ. Future elementary schoolteachers’ knowledge and opinions about oral health and community programs. J Public Health Dent 1988;48(2):74-80.

Harris R, Nicoll AD, Adair PM, Pine CM. Risk factors for dental caries in young children: a systematic review of the literature. Community Dent 2004;21(1 Suppl):71-85.

Johnsen D, Nowjack-Raymer R. Baby bottle tooth decay: issues, assessment, and an opportunity for the nutritionists. J Am Diet Assoc 1989;89:1112-6.

Lane BJ, Sellen V. Bottle caries: a nursing responsibility. Can J Public Health 1986;77(2):128-30.

Marconi M de A, Lakatos EM. 5ª ed. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. São Paulo: Atlas; 2002. p. 282.

Nadanovsky P, Sheiham A. Relative contribution of dental services to the changes in caries levels of 12-year-old children in 18 industrialized countries in the 1970s and early 1980s. Community Dent Oral Epidemiol 1995;23(6):331-9.

Narvai PC. Recursos humanos para a promoção da saúde bucal. In: Kriger L, Fernandes Neto AJ, Bezerra ACB, Fuks AB, Sheiham A, Rösing CK et al. Aboprev. Promoção de saúde bucal. São Paulo: Artes Médicas; 1997. p. 448-63.

Pelicioni MC, Torres AL. Escola promotora de saúde. Série monográfica do Departamento de Prática de Saúde Pública, Eixo Promoção da Saúde 1999;12. 14 p. [acesso 31 out 2004]. Disponível em: http://www.bvssp.fsp.usp.br/tecom/docs/1999/pel001.pdf .

Peixoto SS, Bastos JRM. É possível sorrir: programa preventivo e educativo. Ribeirão Preto: Vilimpress; 1998. 74 p.

Queluz DP. Recursos humanos na área odontológica –Colaborando com a saúde bucal da população. In: Pereira AC. Odontologia em saúde coletiva: planejando ações e promovendo saúde. Porto Alegre: Artmed; 2003. p. 140-59.

Ramos SB, Pereira IMTB. A saúde do escolar no novo modelo de atenção à saúde: uma visão educativa. Rev Bras Saúde Esc 1990;1(2):9-11.

Rocha PH, Frazier PJ. O professor da pré-escola e seu conhecimento sobre aspectos de saúde [Dissertação de Mestrado]. São Paulo: Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo 1986. p. 117.

Rocha DG, Pereira IMTB. Educação em saúde bucal: uma experiência com escolares. Rev Bras Saúde Escolar 1994;3(1/4):126-9.

Saliba NA, Saliba O. A educação em Saúde oral e a professora primária. Estomatol Cult 1970;1(4):83-104.

Valença AMG, Santos MEO, Amaral MAT, Graça TCA, Bastos VAS. Promoção de Saúde bucal em pacientes da disciplina de Odontologia Preventiva da Faculdade de Odontologia de UFF. Rev Bras Saúde Escolar 1994;3(1-4):222-6.

Publicado

29-01-2006

Cómo citar

Franchin, V., Basting, R. T., Angelis Mussi, A. de, & Flório, F. M. (2006). The importance of the teacher as an oral health multiplying agent. Revista Da ABENO, 6(2), 102–108. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v6i2.1422

Número

Sección

Artículo