Tensions and transformations in developing the university professor in Dentistry: a cross-sectional study
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v17i2.379Palabras clave:
Higher Education. Graduate Dental Education. University.Resumen
This study aimed to evaluate the preparation of professors through university postgraduation programs, and try to learn the contradictions and possibilities of overcoming the problems that surround this formation. Also, to understand the dynamic process that encircles this activity, as well as the historical and current conjunctures of the university institution, for then discuss the profession in the ambit of Dentistry. Fifty-eight experts were invited to compose a specialists’ panel. The Delphi Method was used, and the axes explored were: a) university and higher education models in Brazil; and b) formation and professional development of the university professor: teaching at higher education – formation of formers. Many inadequacies in the postgraduate formation were observed, with predomination of an instrumental preparation, with a low level of themes related to didactic-pedagogical, political, and social aspects. Changes are necessary in the way of allowing advances in this practice which is essentially linked to the civilizing progress of societies.
Descargas
Citas
Masetto MT. Docência na Universidade. Campinas: Papirus; 1998.
Chaui M. A universidade pública sob nova perspectiva. Rev Bras Educ. 2003;24:5-15.
Almeida-Filho N. Universidade nova: textos críticos e esperançosos. Salvador: EDUFBA; 2007.
Saliba NA, Moimaz SA, Garbin CA, Diniz DG. Dentistry in Brazil: its history and current trends. J Dent Educ. 2009;73(2):225-31.
Cunha MI. Reflexões e práticas em Pedagogia universitária. Campinas: Papirus; 2007.
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. [Cited 02 Dec. 2016]. Available from: http://www.planalto.gov. br/ccivil_ 03/leis/L9394.htm
Zabalza MA. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed; 2004.
Lenartowicz M. The nature of the university. High Educ. 2015;69(6):947-61.
Veiga IPA. Docência Universitária na Educação Superior. In Ristoff D, Sevegnani P, editors. Docência na Educação Superior. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira; 2006. p. 85-96.
Rolindo JMR. Descompasso entre a exigência de formação didático-pedagógia para a docência universitária na LDB 9.394/96 e o processo de avaliação institucional. Rev Educ. 2007;10(10):75-9.
Behar-Horenstein LS, Schneider-Mitchell G, Graff R. Promoting the teaching of critical thinking skills through faculty development. J Dent Educ. 2009,73(6):665-75.
Secco LG, Pereira MLT. A profissionalização docente e os desafios político-estruturais dos formadores em Odontologia. Rev ABENO. 2004;4(1):22-8.
Chamlian HC. Docência na universidade: professores inovadores na USP. Cad Pesqui. 2003;118:41-64.
Linstone HA, Turoff M, editors. The Delphi Method. Techniques and applications. [Cited 29 Nov. 2016]. Available from: http://is.njit.edu/pubs/ delphibook/
Brasil. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. CAPES: Plano Nacional de Pós-graduação 2005-2010. Brasília: CAPES; 2004.
Brasil. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. CAPES. Cadernos de indicadores. [Cited 29 Nov. 2016]. Available from: http://conteudoweb. capes.gov.br/conteudoweb/CadernoAvaliacaoServlet?acao=pesquisaAno&ano=2009
Lima MO, Pinsky D, Ikeda AA. A utilização do Delphi em pesquisas acadêmicas em administração: um estudo nos Anais do EnAnpad. [Cited 29 Nov. 2016]. Available from: http://www.ead.fea.usp. br/semead/ 11semead/resultado/trabalhosPDF/535.pdf
Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70; 1977.
Piola SF, Vianna SM, Vivas-Consuelo D. Delphi Study: social actors and trends in the Brazilian health care system. Cad Saude Publica. 2002;18 Suppl:S181-S90.
Tonni I, Oliver R. A Delphi approach to define learning outcomes and assessment. Eur J Dent Educ. 2013;17(1):e173-80.
Wrigth JTC, Giovinazzo RA. Delphi: uma ferramenta de apoio ao planejamento prospectivo. Cad Pesqui Adm. 2000,1(12):54-65.
Cole ZD, Donohoe HM, Stellefson ML. Internet-based Delphi research: case based discussion. Environ Manage. 2013;51 (3):511-23.
Best L, Walton JN, Walker J, von Bergmann H. Reaching consensus on essential biomedical science learning objectives in a dental curriculum. J Dent Educ. 2016;80(4) :422-9.
Cunha MI. Ensino com pesquisa: a prática do professor universitário. Cad Pesq. 1996;97:31-46.
Masetto MT. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus; 2003.
Bastos CCBC. Docência, pós-graduação e a melhoria do ensino na universidade: uma relação necessária. Educere et Educare. 2007;2(4):103-12.
Arroyo MG. Ofício de Mestre: imagens e autoimagens. Petrópolis: Vozes; 2010.
Giolo J. Os docentes da educação superior brasileira. In: Ristoff D, Sevegnani P, editors. Docência na Educação Superior. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira; 2006. p.19-46.
Haddad AE, Peres MA, Morita MC, Oppermann RV, Moysés SJ. Pesquisa odontológica no Brasil e sua articulação com as políticas públicas de saúde. Revista Espaço para a Saúde. 2008;9(2):47-53.
Mahat A, Bezruchka SA, Gonzales V, Connell FA. Assessment of graduate public health education in Nepal and perceived needs of faculty and students. Hum Resour Health. 2013;11:16.
Pimenta SG, Anastasiou LGC, Cavallet VJ. Docência no ensino superior: construindo caminhos. In Barbosa RLL, editors. Formação de Educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: UNESP; 2003. p. 267-89.
Baltazar MMM, Moysés SJ, Bastos CCBC. Profissão, docente de odontologia: o desafio da pós-graduação na formação de professores. Trab educ saude. 2010;8 (2):285-303.
Brasil. Plano Nacional de Graduação: um projeto em construção. Fórum Nacional do Pró-reitores de Graduação das Univer-sidades Brasileiras – Forgrad; 1999.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).