Estágio Comunitário Interprofissional na formação do estudante de Odontologia

relato de experiência da Universidade Federal de Goiás

Autores

  • Maria Goretti Queiroz Universidade Federal de Goiás https://orcid.org/0000-0002-7363-4835
  • Leandro Brambilla Martorell Universidade Federal de Goiás
  • Lidia Moraes Ribeiro Jordão Universidade Federal de Goiás
  • Natália Alberto Alves Brandão Marques Universidade Federal de Goiás
  • Bárbara Souza Rocha Universidade Federal de Goiás
  • Ida Helena Carvalho Francescantonio Menezes Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1689

Palavras-chave:

Educação em Odontologia, Educação Interprofissional, Práticas Interdisciplinares, Atenção Primária à Saúde, Odontologia Comunitária

Resumo

O Sistema Único de Saúde configura-se como um potente cenário de atuação e campo de formação interprofissional, principalmente, no que se refere aos estágios supervisionados. Esse relato de experiência (RE) tem como objetivo descrever o processo de construção do Estágio Comunitário Interprofissional (ECI) da Universidade Federal de Goiás na perspectiva da formação do cirurgiãodentista. A construção parte das experiências vivenciadas e refletidas pelas autoras/sujeitos do RE: as professoras do estágio em cada curso (enfermagem, nutrição, medicina e odontologia) e a coordenadora da integração ensino-serviço-comunidade do campus do município onde ocorre o estágio. Foram ainda consultados os planos de ensino e projetos pedagógicos dos cursos envolvidos, as memórias das oficinas avaliativas realizadas ao longo do estágio e o Manual do Estágio Comunitário. O contexto do ECI, o processo ensino-aprendizagem na formação interprofissional do estudante de odontologia, a busca da sustentabilidade do estágio e a potencialidade da aprendizagem informal são apresentados e discutidos. Considera-se os avanços históricos alcançados no percurso do ECI e os dispositivos que favorecem tais mudanças na perspectiva da educação e prática interprofissional, além dos potenciais pontos de evolução do estágio para garantir a formação integral do cirurgião-dentista, no que tange às competências colaborativas.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Maria Goretti Queiroz, Universidade Federal de Goiás

Professor(a), Faculdade de Odontologia, Universidade Federal de Goiás.

Leandro Brambilla Martorell, Universidade Federal de Goiás

Professor(a), Faculdade de Odontologia, Universidade Federal de Goiás.

Lidia Moraes Ribeiro Jordão, Universidade Federal de Goiás

Professor(a), Faculdade de Odontologia, Universidade Federal de Goiás.

Natália Alberto Alves Brandão Marques, Universidade Federal de Goiás

Coordenadora da integração ensino-serviço do ECI, Campus Firminópolis, Universidade Federal de Goiás.

Bárbara Souza Rocha, Universidade Federal de Goiás

Professora, Faculdade de Enfermagem, Universidade Federal de Goiás.

Ida Helena Carvalho Francescantonio Menezes, Universidade Federal de Goiás

Professora, Faculdade de Nutrição, Universidade Federal de Goiás.

Referências

Dias HS, Lima LD, Teixeira M. The trajectory of the national policy of reorientation of professional training in health in the SUS. Public Health Science. 2013;18(6):1613-24.

Hora DL, Erthal RC, Souza CV, Hora EL. Innovative proposals in professional training for the Unified Health System. Work Educ Health. 2013;11(3):471-86.

Ceccim RB, Feuerwerker LC. The quadrilateral of training for the health area: teaching, management, care and social control. Physis. 2004;14(1):41-65.

Brazil. Law No. 11,788 of September 25, 2008. Provides for student internships, amends the wording of art. 428 of the Consolidation of Labor Laws – CLT. Official Federal Gazette, 2014 Jul (section I):81

Martorell LB. Collective health and the reorientation of professional training. Goiania: UFG; 2012.152p.

Osmo A, Schraiber LB. The field of Public Health in Brazil: definitions and debates in its constitution. Social Health 2015;24(suppl1):205-18.

Leite ANDL, Cassotti E, Gouvêa MV. Analysis of the sufficiency of theoretical disciplines for the practice of Supervised Internships in Public Health. Diversitates Int J. 2018;10(2):14-28.

Carvalho CS, Lobachinski KC, Gaião MAGS, Schmitt EJ, Caldarelli PG, Gabardo MCL. Internship in public health service: perceptions of dentistry students and consonance with curricular proposals. Rev ABENO. 2021;21(1):977.

World Health Organization. Framework for action in interprofessional education and collaborative practice. Geneva: WHO; 2010.

Goias Federal University. Faculty of Dentistry. Pedagogical Project of the Dentistry Course; November 2009. [Cited 8 Jun. 2021]. Available from: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/133/o/ PROJETO_PEDAGOGICO_DA_ODONT OLOGIA.pdf.

Daltro MR, Faria AA. Experience report: A scientific narrative in postmodernity. Study Research Psicol. 2019; 19(1), 223 37.

Goias state. Health Regions. Health – Goiás State Government, 2020. [Cited 15 Jul. 2020]. Available from: https://www.saude.go.gov.br/unidades-desaude/regioes-de-saude.

Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE). Population estimate 2019 IBGE. [Cited 22 Jun. 2021]. Available from: https://www.ibge.gov.br/cidades-eestados/go/firminopolis.html.

Brazil, Ministry of Health. Minister's office. Ordinance No. 2,436/2017. Approves the National Primary Care Policy, establishing the review of guidelines for the organization of Primary Care, within the scope of the Unified Health System (SUS). Brasília: Ministry of Health; 2017.

MV coast. Interprofessional education in the Brazilian context: some reflections. Common Interface Health Educ. 2016; 20(56):197-8.

Reeves S, Reeves S. Why we need interprofessional education to improve the delivery of safe and effective care. Interface. 2016;20(56):185-96.

Cotta RM, Costa GD. Reflective portfolio: teaching method, learning and assessment. Viçosa: UFV, 2016. 138p.

Wass V, Van der Vleuten C, Shatzer J, Jones R. Assessment of clinical competence. The Lancet. 2001;357(24):945-49.

Borges MC, Miranda CH, Santana RC, Bollela VR. Formative assessment and feedback as a learning tool in the training of health professionals. Medicine. 2014;47(3):324-31.

Brazil. Ministry of Health. Interministerial Ordinance No. 1.802/2008. Establishes the Education Program through Work for Health - PET - Saúde. [Cited 8 Jun. 2021]. Available from: Erro! A referência de hiperlink não é válida..

Anatasiou LC, Alves LP (organizers). Teaching process at the university: assumptions for classroom work strategies. Joinville: UNIVILLE, 2009.156p

22.Federal University of Goiás. Community Internship Handbook. 2019. [Cited 1 Jun. 2021]. Available from: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/90/o/ Manual_do_Estagio_Comunitario___versao_SEI___04_abril.pdf.

Freire Filho JR; Silva CBG. Education and interprofessional practice in the SUS: What is available and what is foreseen in the national health policy. In: Toassi RC (organizer pain). Interprofessionality and training in health: where are we? Porto Alegre: UNIDA Network, 2017. p.28-39

National Health Council. Guiding document to the Intersectoral Commission on Human Resources and Labor Relations (CIRHRT), of the National Health Council for the DCN27. 2019

Ministry of Education. National Board of Education. Opinion CNE/CES No. 803/2018. Approved on 12/5/2018 and approved by the Order of 6/16/2021 DOU 6/17/2021, Edition 112, Section 1, Page 59.

Publicado

14-07-2022

Como Citar

Queiroz, M. G., Martorell, L. B., Jordão, L. M. R., Marques, N. A. A. B., Rocha, . B. S. ., & Menezes, I. H. C. F. (2022). Estágio Comunitário Interprofissional na formação do estudante de Odontologia: relato de experiência da Universidade Federal de Goiás. Revista Da ABENO, 22(2), 1689. https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1689

Edição

Seção

Formação no SUS: integração da saúde coletiva com a clínica