Evaluation of graduates of the Tutorial Education Program (PET) of the Dentistry Course at the Federal University of Pelotas
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v20i2.1108Keywords:
Dentistry. Education, Higher. Educational Measurement.Abstract
This study evaluated the professional profile of graduates of the School of Dentistry at the Federal University of Pelotas, participants of the Tutorial Education Program (PET). A descriptive research was conducted, of qualitative and quantitative nature, using a structured and self-administered electronic questionnaire as collection instrument, sent by email to all graduates who effectively participated in the PET group and agreed to participate in this study. The study assessed the professional activity, training levels and objectives proposed by the program. The total number of graduates was 89, since the group was created in 1992 until 2019. The answers obtained (n=59) revealed that most graduates who joined the survey completed the course between the years 2004 to 2018 (59.3%), and only 24 (40.6%) in the period before 2004. It was found that 25% work in public services, 44% in the private sector and 22% work in both. Concerning the degree, only 4 (6.8%) did not attend postgraduation education, and 53 (89.8%) work in the Southern region of the country, 36 (61%) are females and 23 (39%) are males. At completion of the questionnaire, the participants were asked about the influence of participation in the Program on their professional career, with a scale of progressive intensity from 1 to 5, retrieving 19 responses with score 4 and 39 responses with score 5. The results evidenced a positive influence from participation in the Program in the professional lives of former participants, both in the job market and in the postgraduation experience.
Downloads
References
(1) Teixeira A. Funções da universidade. Boletim Informativo CAPES. Rio de Janeiro, 1964; 135:1-2.
(2) Ferreira MM. Produção científica na biblioteconomia: as pesquisas realizadas no Programa de Educação Tutorial (PET) e seus reflexos na formação acadêmica. Rev EDICIC. 2011;1(4):99-108.
(3) Carvalho CR, Barros RO, Reis EP, Araújo LB, Sousa HMH. O Programa de Educação Tutorial (PET) no contexto da crise econômica brasileira. Rev Ext Foco. 2018;15(1):28-45.
(4) Castro CM. A mágica do Dr. Yvon. Belo Horizonte: Benvinda Editora, 2016.
(5) Drebes LM, Ortigara C, Artuzo FD, Jandrey WF, Silva VR. A
dinâmica do Programa de Educação Tutorial (PET). Enciclop Biosfera. 2012;8(15):2334-51.
(6) Souza RM, Gomes Júnior SR. Programa de Educação Tutorial: avanços na formação em física no Rio Grande do Norte. Rev Bras Ens Física. 2015;37(1):1501-5.
(7) MEC. Apresentação - PET. Brasília, 02 maio 2020. [Acesso em 2 maio 2020]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pet.
(8) Lordelo JAC, Dazzani MVM. Estudos com estudantes egressos: concepções e possibilidades metodológicas na avaliação de programas. Salvador: EDUFBA, 2012. 173 p.
(9) Parizotto JOL, Imparato JCP, Novaes TF. Perfil profissional do egresso do programa de pós-graduação em odontopediatria da Faculdade de Odontologia da USP - São Paulo. Rev ABENO. 2015;15(1):48-54.
(10) Ferraz MAAL, Nolêto MSC, Martins LLN, Bandeira SRL, Portela SGC, Pinto PHV, et al. Perfil dos egressos do curso de Odontologia da Universidade Estadual do Piauí. Rev ABENO. 2018;18(1):56-62.
(11) Senger MH, Campos MCG, Servidoni MFCP, Passeri SMRR, Velho PENF, Toro IFC, et al. Trajetória profissional de egressos do curso de Medicina da Universidade de Campinas (Unicamp), São Paulo, Brasil. Interface. 2018; 22(Supl. 1):1443-55.
(12) Silva MLGR. Inserção profissional dos egressos dos Programas de Educação Tutorial (PET) em Administração, Biologia, Economia Doméstica e Nutrição da UFV. [Dissertação]. Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2015. 171 f.
(13) Soares FF, Duplat CB, Ferreira LPL, Régis MRS, Reis SRA, Matos MS. Impacto do Programa de Educação Tutorial da Faculdade de Odontologia da Universidade Federal da Bahia na formação profissional dos seus ex-bolsistas. RPG Rev Pós Grad 2010;17(3):143-50.
(14) Latreille AC, Machado Sobrinho S, Warmling AMF, Ribeiro DM, Amante CJ. Perfil socioeconômico dos graduandos em Odontologia da Universidade Federal de Santa Catarina. Rev ABENO. 2015;15 (1):86-96.
(15) Granja GL, Santos TL, Mariz RC, Araki MT, Vieira e Souza S, Nunes JMFF, et al. Perfil dos estudantes de graduação em Odontologia: motivações e expectativas da profissão. Rev ABENO. 2016;16(4):107-13.
(16) Saliba NA, Moimaz SAS, Prado RL, Garbin CAS. Percepção do cirurgião-dentista sobre formação profissional e dificuldades de inserção no mercado de trabalho. Rev Odontol UNESP. 2012; 41(5):297-304.
(17) Santos AM, Rodrigues AAAO, Suzuki CLS, Magalhães DC, Brandão PTJ, Batista RL, et al. Mercado de trabalho e a formação dos estudantes de Odontologia: paradigma da mudança. Rev Saúde Com. 2006;2(2):169-182.
(18) Leite DFBM, Trigueiro M, Martins IMCLB, Lima Neto TJ, Santos MQ. Perfil socioeconômico de 253 graduandos de Odontologia de uma instituição privada em João Pessoa-PB em 2011. J Health Sci Inst. 2012;30(2):117-9.
(19) Oliveira DL, Souza ES, Batista FJN, Alves JV, Yarid SD. Perfil do aluno de Odontologia da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – UESB. Rev Saúde Com. 2013; 9(3):169-78.
(20) Marques MD, Souza CA, Pazos CTC, Amaral DS, Vieira EG, Campos WCS, et al. Expectativas dos estudantes de Odontologia quanto ao futuro profissional. Rev ABENO. 2015;15(3):60-8.
(21) Pinheiro VC, Menezes LMB, Aguiar ASW, Moura WVB, Almeida MEL, Pinheiro FMC. Inserção dos egressos do curso de Odontologia no mercado de trabalho. RGO. 2011;59(2):277-83.
(22) Mialhe FL, Furuse R, Gonçalo CS. Perfil profissional de uma amostra de egressos da Faculdade de Odontologia de Piracicaba. UFES Rev Odontol. 2008;10(2):31-6.
(23) Dantas F. O PET e a formação de lideranças acadêmicas e profissionais. INFOCAPES 23. 1995;3(1-2):18-20.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).