Pedagogical strategies for the inclusion and retention of students in pandemic period
experience report
DOI:
https://doi.org/10.30979/revabeno.v21i1.1263Keywords:
Schools, Pandemics, Education, Higher, Student Dropouts.Abstract
This experience report describes technological tools and strategies adopted by Nova Esperança Faculty (Facene) and provides examples of inclusion and retention of students during suspension of in-person academic activities. Facene provided an interface platform, the Virtual Learning Environment, which enabled professors to continue with theoretical classes via synchronous modality on the same day and time of in-person modality, enhancing interaction and engagement during classes. Different and adapted modalities of evaluations and undergraduate dissertation and psychological and pedagogical assistance helped decrease dropout rates of the semester, considering the pandemic context. Pedagogical strategies of the institutional contingency plan of Nova Esperança Faculty were successful in minimizing limitations experienced by students in the continuity of their academic routine, assisting in the remote teaching process, learning, and evaluation.
Downloads
References
(1) Chinelatto LA, Costa TR, Medeiros VMB, Boog GHP, Hojaij FC, Tempski PZ, et al. What you gain and what you lose in COVID-19: perception of medical students on their education. Clinics. 2020;75:e2133.
(2) Muñoz R. A experiência internacional com os impactos da COVID-19 na educação. [Acesso em 26 jul. 2020]. Disponível em: http:// nacoesunidas.org/artigo-a-experiencia-internaci onal-com-os-impactos-da-covid-19-naeducacao/.
(3) Coronavírus: Brasil registra mais 614 mortes e 23 mil casos de covid-19 em 24h. [Acesso em 26 jul. 2020]. Disponível em: http://www.bbc. com/portuguese/brasil-517 13943.
(4) Marques R. A ressignificação da educação e o processo de ensino e aprendizagem no contexto de pandemia da covid-19. Bol Conjunt. 2020;3(7):31-46.
(5) Machado Júnior AJ, Pauna HF. Distance learning and telemedicine in the area of Otorhinolaryngology: lessons in times of pandemic. Braz J Otorhinolaryngol. 2020; 86:271-2.
(6) Rose S. Medical student education in the time of COVID‐19. JAMA. 2020, 323(21):2131-2.
(7) Gonçalves MF, Gonçalves AM, Gonçalves IMF. Aprendizagem baseada em problemas. Revista do Pemo. 2020;2(1):1-12.
(8) Moreira JAM, Henriques S, Barros D. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia. 2020;34:351-364.
(9) Gomes JS, Neto MF, Francisco MMCG. Perspectivas transdisciplinares em tempos de pandemia: o ensino remoto em resposta a crise do ensino. Rev Observat. 2020;6(4):1-19.
(10) Ferreira A, Príncipe F, Pereira H, Oliveira I, Mota L. Covimpact: pandemia convid-19 nos estudantes do ensino superior da saúde. Rev Invest Inov Saúde. 2020;3(1):7-16.
(11) 850 milhões sem aulas, diz UNESCO. [Acesso em 26 jul. 2020]. Disponível em: http://abmes.org.br/noticias/detalhe/3687/850-milhoes-sem-aula-diz-unesco.
(12) Carvalho VO, Conceição LSR, Gois Jr MB. COVID‐19 pandemic: Beyond medical education in Brazil. J Card Surg. 2020; 35:1170-1.
(13) Plano de contingência Facene/Famene diante da pandemia causada pelo sars-cov-2 (covid-19). [Acesso em 26 jul. 2020]. Disponível em: http://www.facene.com.br/ noticias/faculdades-nova-esperanca-criam-plano-de-contingencia-para-retomada/.
(14) Ministério da Educação / Gabinete do Ministro. Portaria nº 345, de 19 de março de 2020. [Acesso em 26 jul. 2020]. Disponível em: http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/ visualiza/ index.jsp?jornal=603&pagina=1&data=19/03/2020&totalArquivos=1.
(15) Souza MT, Silva MD, Carvalho R. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einsten. 2010;8(1):102-6.
(16) Ministério da Educação. Portaria nº 10, de 06 de abril de 2016. [Acesso em 26 jul. 2020]. Disponível em: http://emec.mec.gov.br/emec/ consultacadastro/detalhamento/d96957f455f6405d14c6542552b0f6eb/MTc1Mw==/9f1aa921d96ca1df24a34474cc171f61/NDI=.
(17) Xavier TB, Barbosa GM, Meira CLS, Neto NC, Pontes HAR. Utilização de Recursos Web na educação em Odontologia durante Pandemia COVID-19. Braz J Hea Rev 2020;3(3):4989-5000.
(18) França Filho AL, Antunes CF, Couto MAC. Alguns apontamentos para uma crítica da educação a distância (EaD) na educação brasileira em tempos de pandemia. Rev Tamoios. 2020;1:16-31.
(19) Robinson L, Schulz J, Khilnani A, Ono H, Cotten SR, McClain N, Levine L, et al. Digital inequalities in time of pandemic: COVID-19 exposure risk profiles and new forms of vulnerability. First Monday. 2020;25(7)e. [Acesso em 26 jul. 2020]. Disponível em: https://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/10845/9563.
(20) Castaman AS, Rodrigues RA. Educação a Distância na crise COVID - 19: um relato de experiência. Res Soc Devel. 2020;9 (6):e180963699.
(21) Peloso RM, Ferruzzi F, Mori AA, Camacho DP, Franzin LCS, Teston APM, et al. Notes from the Field: Concerns of Health-Related Higher Education Students in Brazil Pertaining to Distance Learning During the Coronavirus Pandemic. Eval Health Prof. 2020;20(10):1-3.
(22) Ker J, Motoda E. Em 2 meses, 265 mil alunos abandonam cursos em universidades particulares. [Acesso em 26 jul. 2020]. Disponível em: https://educacao.uol.com.br/ noticias/agencia-estado/2020/07/07/em-2-meses-265-mil-alunos-abandonam-cursos-em-universidades-particulares.htm.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista da ABENO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).