Learning evaluation conceptions: a study from the perspective of the faculty of the Dentistry Course of the Pará University Center

Authors

  • Jader Moreira da Silva Professor Mestre do Curso de Odontologia do Centro Universitário do Pará
  • Otília Maria Lúcia Barbosa Seiffert Professora Doutora do Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em Saúde – CEDESS da Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP
  • Oscar Faciola Pessoa Professor Doutor da Disciplina de Endodontia do Curso de Odontologia do CESUPA

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v9i1.1322

Keywords:

Learning Evaluation. Formative Evaluation. Dental Faculty. Dental Education. CESUPA.

Abstract

The objective of the present study was to consider the evaluation practices of the Dentistry Course of the Pará University Center (CESUPA). The main purpose was to analyze conceptions and meanings attributed by the faculty to their evaluation practices. The methodological process involved a bibliographic review of higher education teaching, emphasizing both national and international scientific productions, particularly texts on the learning evaluation and specifically on the teaching of dentistry; a questionnaire applied to 16 professors from different years of the Dentistry Course; systematization of data; and analysis and discussion of the results through content analysis. The results revealed the predominance of a formative conception of their evaluation practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Depresbiteris, Lea. Avaliação da aprendizagem do ponto de vista técnico-científico e filosófico-político. São Paulo: FDE,1998; Série Idéias(8): 161-172.

Diligenti, Marcos Pereira. Avaliação participativa no ensino superior e profissionalizante. Porto Alegre: Mediação, 2003.96p.

Esteban, M.T. O que sabe - Quem erra? Reflexões sobre Avaliação e Fracasso Escolar. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2001.

Franco, Maria Laura P. Barbosa. Pressupostos Epistemológicos da avaliação Educacional. In SOUSA, Clarilza Prado (org) Avaliação do Rendimento Escolar. 5ª ed. Capinas: Papirus, 1995.

Freitas, Maria A. O. Pós-graduação e formação docente: a experiência da disciplina de formação didático-pedagógica em saúde na UNIFESP. 2005. 128f. Dissertação (Mestrado em Ciências) – Universidade Federal de São Pulo, São Paulo, 2005.

Garzón, C.; Vivas, M. Una didáctica constructivista en el aula universitaria. Revista Educere,. Mérida: Facultad de Humanidades, Universidad de Los Andes 1999; 3(5).

Hoffmann, Jussara Maria Lerch. Avaliação mediadora: uma relação dialógica na construção do conhecimento. São Paulo: FDE, 1994; Série idéias(22): 51-59.

Hoffmann, Jussara. Avaliar para promover: as setas do caminho. Porto Alegre: Mediação, 2005.

Libaneo, J.C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

Loureiro, Regina Maria Tolesano; et al.. Avaliação do desempenho do docente com a participação do corpo discente no ensino superior. Revista da ABENO, 2006; 6(2): 199-22.

Luckesi, Cipriano C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 1995.

Masetto, Marcos T.; Prado, Andréa S. Processo de Avaliação da Aprendizagem em Curso de Odontologia. Revista da ABENO,2004; 4(1):48-56.

Rios, Terezinha Azeredo. A importância dos conteúdos sócioculturais no processo avaliativo. São Paulo: FDE, 1998; Série Idéias(8): 37-43.

Romanowski, Joana P.; Wachowicz, Lílian. Avaliação Formativa no Ensino Superior: que resistências manifestam os professores e os alunos? IN: Anastasiou, Lea das Graças; Passos, Leonir (Orgs.) Processos de Ensinagem na Universidade – Pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville, SC: UNIVILLE, 2003.

Ruiz, Lidia F; Rivera, Lizabeth Pachano. La docencia universitaria y las prácticas evaluativos. Educere. Venezuela, 2005; 9(31): 531-40.

Published

26-01-2009

How to Cite

da Silva, J. M., Lúcia Barbosa Seiffert, O. M., & Pessoa, O. F. (2009). Learning evaluation conceptions: a study from the perspective of the faculty of the Dentistry Course of the Pará University Center. Revista Da ABENO, 9(1), 11–16. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v9i1.1322

Issue

Section

Article