The education and new profile of university teaching staff

Authors

  • Daniela Goursand Doutoranda em Odontopediatria pela Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil
  • Saul Martins Paiva Professor Associado do Departamento de Odontopediatria e Ortodontia da Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil
  • Maria de Lourdes Rocha de Lima Professora Adjunta R4 da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v9i1.1346

Keywords:

Higher Education. Teaching Staff. Teaching.

Abstract

The aim of the present study was to carry out a literature review of the current situation of university teaching staff – how they are receiving their university education and what their profile is. This subject is widely discussed in the literature and changes have been occurring based on reflections regarding the practice of teaching. The profile of the current teaching staff is that of an active professor, with an emphasis on allowing reflection on his/her teaching practice. This reflexive practice allows the professor to act and reflect on his/her own work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carvalho ACP. Planejamento do curso de graduação de Odontologia. Revista da ABENO 2004;4(1):7-13.

Carvalho MMC. Modernidade pedagógica e modelos de formação docente. São Paulo em Perspectiva 2000;14(1):111-120.

Catani AM, Oliveira JF. As políticas de Educação Superior no

Plano Nacional de Educação (PNE) -2001. Pro-Posições 2003;14(1):143-148.

Chamlian HC. Docência na universidade: professores inovadores na USP. Cadernos de Pesquisa 2003;118:41-64.

Faria JIL, Casagrande LDR. A educação para o século XXI e a formação do professor reflexivo na enfermagem. Rev. latinoamericana Enfermagem 2004;12(5):821-827.

Feuerwerker L, Almeida M. Diretrizes curriculares e projetos pedagógicos: é tempo de ação. Revista da ABENO 2004;4(1):14-16.

Garcia MMA, Hypolito AM, Vieira JS. As identidades docentescomo fabricação da docência. Educação e Pesquisa

;31(1):45-56.

Koster B, Brekelmans M, Korthagen F, Wubbels T. Quality requirements for teacher educators. Teaching and Teacher Education 2005;21(2):157-176.

Libâneo JC, Pimenta SG. Formação de profissionais da educação: visão crítica e perspectiva de mudança. Educação & Sociedade 1999;20(68):239-277.

Lima MLR. A formação do professor pesquisador no ensino da disciplina Didática do Ensino Superior. In: XII ENDIPE, 2004, Curitiba. Anais do XII ENDIPE 2004;1:1-10.

Masetto MT. Docência na universidade. 2ª ed. Campinas: Papirus;1998. 112p.

Monteiro AMFC. Professores: entre saberes e práticas. Educação & Sociedade 2001;22(74):121-142.

Nunes CMF. Saberes docentes e formação de professores: um breve panorama da pesquisa brasileira. Educação & Sociedade 2001;22(74):27-42.

Péret ACA, Lima MLR. A pesquisa nos critérios de avaliação da CAPES e a formação do professor de odontologia numa dimensão crítica. Revista da ABENO 2005;5(1):46-61.

Silva WC. Os institutos superiores de educação e as políticas públicas para a formação dos profissionais da educação no Brasil. In: Chaves, IM (Org.) Formação de professor: narrando,refletindo, intervindo. Rio de Janeiro: Intertexto; 1999. 130p.

Vaz de Mello RMA. A formação do docente universitário no contexto da Pós-Graduação. [Doutorado] – Belo Horizonte: Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais; 2002.

Published

26-01-2009

How to Cite

Goursand, D., Paiva, S. M., & Rocha de Lima, M. de L. (2009). The education and new profile of university teaching staff. Revista Da ABENO, 9(1), 69–73. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v9i1.1346

Issue

Section

Article