The professional-patient relation in undergraduate courses: insertion and possibilities based on the curricular context

Authors

  • Maria de Fátima Nunes Doutoranda em Ciências da Saúde da Universidade Federal de Goiás
  • Claudio Rodrigues Leles Professor da Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Goiás
  • Naiara de Paula Ferreira Acadêmica da Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v8i2.1356

Keywords:

Interpersonal Relations. Dentist-Patient Relations. Professional-Patient Relations. Humanization of Assistance.

Abstract

According to the abilities and skills required by the Brazilian National Curriculum Guidelines for undergraduate dentistry programs, students should be able to effectively communicate with patients, health professionals and the public at large. Integrating experiences throughout academic life is essential for encouraging these interpersonal skills, including interactions between health personnel and patients. The aim of this documental study was to identify elements in the undergraduate curriculum matrix, and extension and research projects involving undergraduate students in the School of Dentistry of Goiás Federal University, which explicitly or implicitly incorporate aspects of professional-patient relationships in an individual and collective care context. It was observed that the issue of professional-patient relationships was included in 19 (31.7%) out of a total of 60 disciplines of the curriculum and 4 (57.1%) extension projects. Students have the opportunity to learn about theoretical aspects and practices related to interactions between dentists and patients throughout the curriculum. In contrast, although clinical disciplines have a close interaction with patients, the professional-patient relationship is not clearly documented in the curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Axelrud SKM. As bases arquetípicas da prática de psicologia.

Disponível em: <http://www.symbolon.com.br/monografias/asbases.htm >. Acesso em: 18 out. 2007.

Bottan ER, Sperb RAL,Telles OS, Uriarte NM. Avaliação de serviços odontológicos: a visão dos pacientes. Rev da ABENO 2006;6(2):128-33.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES nº. 1300/01, de 6 de nov de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Odontologia. [acesso em 18 nov 2006]. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br > .

BRASIL. Ministério da Educação. Faculdade de Odontologia. Universidade federal de Goiás. [acesso em 30 out 2007]. Disponível em: http://www.odonto.ufg.br/page.php#.

BRASIL. Ministério da Educação. Universidade Federal de Goiás. Pós-reitoria de pesquisa e pós-graduação. [acesso em 11 nov 2007]. Disponível em: http://www.prppg.ufg.br/page.php?id_pagina= 514.

Delors J. Educação: um tesouro a descobrir. 6a ed. Brasília:

Unesco; 2001.

Fiske J, Davis DM, Frances C, Gelbier S. The emotional effects of tooth loss in edentulous people. British Dent J 1988;184(2):90- 3.

Freitas SFT, Kovaleski DF, Boing AF. Desenvolvimento moral em formandos de um curso de odontologia: uma avaliação construtiva. Ciênc Saúde Coletiva 2005:10(2):453-62.

Garbin CAS, Mariano RQ, Machado TP, Garbin AJI. Estudo bioético das relações humanas no tratamento odontológico. Rev Fac Odontol 2002;14(1):54-9.

Lazzarin HC, Nakama L, Cordoni Júnior L. O Papel do Professor na Percepção dos Alunos de Odontologia. Saúde e Soc 2007;16(1):90-101.

Lei de Diretrizes e Bases da Educação Brasileira (Lei n. 9394/96). Brasília, 1996.

Leles CR, Nunes MF, Queiroz MG, Marcelo VC. Processo de construção do novo currículo da Faculdade de Odontologia da UFG. Rev da ABENO 2006;6(2):109-14.

Locker D. Concepts of oral health, disease and quality of life. In: Slade GD. Measuring oral health and quality of life. North Carolina: Department of Dental Ecology, School of Dentistry, University of North Carolina;1997. cap 2, p.11-23.

Marcenes W, Steele JG, Sheiham A, Walls AWG. A relação entre o estado dentário, seleção alimentar, ingestão de nutrientes, estado nutricional e índice de massa corporal em idosos. Cad Saúde Pública 2003;19(3):609-16.

Mendonça DN, Damasceno JX, Melo EMS et al. Humanização no Curso de Odontologia da Universidade Federal do Ceará. [acesso em 2 nov 2007]. Disponível em: <http://www.enapet.ufsc.br/anais > .

Moysés ST, Moysés SJ, Kriger L et al. Humanizando a educação em Odontologia. Rev da ABENO 2003;3(1):58-64.

Nuto SAS, Noro LRA, Calvacina PG et al. O processo ensinoaprendizagem e suas conseqüências na relação professor aluno-paciente. Ciênc Saúde Coletiva 2006;11(1):89-96.

Pacca S, Corrêa L, Motta M. Auto-imagem do cirurgião-dentista: um estudo baseado em desenhos de alunos de graduação. Rev da ABENO 2003;3(1):82-5.

Pinto BM, Machado CJ, Sá E. O. Características necessárias de um profissional de saúde que trabalha com pacientes portadores de necessidades especiais: um contraste de visões de profissionais e alunos de odontologia, pais e cuidadores. [acesso em 28 out 2007]. Disponível em: < http://www.cedeplar.ufmg.br/pesquisas >

Teixeira R. Entendendo a relação paciente/profissional. Rev Assoc Paul Cir Dent 2000;54(4):267-78.

Tiedmann CR, Linhares E, Silveira JLGC. Clínica Integrada Odontológica: perfil e expectativas dos usuários e alunos. Pesq Bras Odontoped Clin Integr 2005;5(1):53-8.

Turato ER. Métodos qualitativos e quantitativos na área da saúde: definições, diferenças e seus objetos de pesquisa. Rev Saúde Pública 2005;39(3):507-14.

Published

26-01-2008

How to Cite

Nunes, M. de F., Leles, C. R., & Ferreira, N. de P. (2008). The professional-patient relation in undergraduate courses: insertion and possibilities based on the curricular context. Revista Da ABENO, 8(2), 132–139. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v8i2.1356

Issue

Section

Article