The seven wisdoms necessary for an education of the future and for the planning of health care actions: some reflections and confluences
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v7i2.1390Keywords:
Curriculum. Guidelines. Competency-based education.Abstract
Aiming at understanding the difficulties involved in planning health care actions, the authors sought to identify and understand the existing correlations between the curricular guidelines for dental undergraduation courses in the health area, with all the abilities and competencies that the student should acquire, and the seven wisdoms necessary for an education of the future as stated by Edgar Morin.8 It was possible to establish clear relations between these apparently distinct subjects, but with so many things in common, as well as to identify the gaps in both subjects and ways to bridge them. Considering that students reflect their professors, it was possible to conclude that there is an urgent necessity to rewrite curriculums and, at the same time, invest in the qualification of professors, key-elements of any change, whose outdated and, at times, divergent training will not allow a complete curricular reform.Downloads
References
Brasil. Ministério da Educação. A Reforma Universitária e as reformas curriculares [mimeo]. Oficina Pedagógica da PróReitoria de Graduação - PROGRAD/UFRN; 1970.
Brasil. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Farmácia e Odontologia. Brasília: Conselho Nacional de Educação; 2002.
Costa ICC. Planejamento das ações de saúde. In: Ferreira MA, Roncalli AG, Lima KC, org. Saúde Bucal Coletiva: conhecer para atuar. Natal: EDUFRN; 2004. p. 287-300.
Demo P. Saber pensar. Revista da ABENO. 2005;5(1):75-9.
Garbin CAS, Saliba NA, Moimaz SAS, Santos KT. O papel das universidades na formação de profissionais na área de saúde. Revista da ABENO. 2006;6(1):6-10.
Lemos CLS. A implantação das diretrizes curriculares dos cursos de graduação em Odontologia no Brasil: algumas reflexões. Revista da ABENO. 2005;5(1):80-5.
Manfredini MA. Abrindo a boca: reflexões sobre bocas, corações e mentes. In: Campos FCB, Henriques CMP, org. Contra a maré à beira-mar: a experiência do SUS em Santos. São Paulo: Hucitec; 1997. p. 72-89.
Morin E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 3ª ed. São Paulo: Cortez; 2001.
Tancredi FB, Barrios SRL, Ferreira JHG. Planejamento em saúde v. 2. São Paulo: Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo; 1998.
Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estatuto e Regimento Geral da UFRN/Ministério da Educação e do Desporto. Natal: EDUFRN; 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).