The seven wisdoms necessary for an education of the future and for the planning of health care actions: some reflections and confluences

Autores/as

  • Iris do Céu Clara Costa Professora Doutora do Departamento de Odontologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v7i2.1390

Palabras clave:

Curriculum. Guidelines. Competency-based education.

Resumen

Aiming at understanding the difficulties involved in planning health care actions, the authors sought to identify and understand the existing correlations between the curricular guidelines for dental undergraduation courses in the health area, with all the abilities and competencies that the student should acquire, and the seven wisdoms necessary for an education of the future as stated by Edgar Morin.8 It was possible to establish clear relations between these apparently distinct subjects, but with so many things in common, as well as to identify the gaps in both subjects and ways to bridge them. Considering that students reflect their professors, it was possible to conclude that there is an urgent necessity to rewrite curriculums and, at the same time, invest in the qualification of professors, key-elements of any change, whose outdated and, at times, divergent training will not allow a complete curricular reform.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Brasil. Ministério da Educação. A Reforma Universitária e as reformas curriculares [mimeo]. Oficina Pedagógica da PróReitoria de Graduação - PROGRAD/UFRN; 1970.

Brasil. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Farmácia e Odontologia. Brasília: Conselho Nacional de Educação; 2002.

Costa ICC. Planejamento das ações de saúde. In: Ferreira MA, Roncalli AG, Lima KC, org. Saúde Bucal Coletiva: conhecer para atuar. Natal: EDUFRN; 2004. p. 287-300.

Demo P. Saber pensar. Revista da ABENO. 2005;5(1):75-9.

Garbin CAS, Saliba NA, Moimaz SAS, Santos KT. O papel das universidades na formação de profissionais na área de saúde. Revista da ABENO. 2006;6(1):6-10.

Lemos CLS. A implantação das diretrizes curriculares dos cursos de graduação em Odontologia no Brasil: algumas reflexões. Revista da ABENO. 2005;5(1):80-5.

Manfredini MA. Abrindo a boca: reflexões sobre bocas, corações e mentes. In: Campos FCB, Henriques CMP, org. Contra a maré à beira-mar: a experiência do SUS em Santos. São Paulo: Hucitec; 1997. p. 72-89.

Morin E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 3ª ed. São Paulo: Cortez; 2001.

Tancredi FB, Barrios SRL, Ferreira JHG. Planejamento em saúde v. 2. São Paulo: Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo; 1998.

Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estatuto e Regimento Geral da UFRN/Ministério da Educação e do Desporto. Natal: EDUFRN; 1998.

Publicado

29-01-2007

Cómo citar

Clara Costa, I. do C. (2007). The seven wisdoms necessary for an education of the future and for the planning of health care actions: some reflections and confluences. Revista Da ABENO, 7(2), 122–129. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v7i2.1390

Número

Sección

Artículo