The reading and humanistic education of the dental student: processes under construction

Authors

  • Jurema Nogueira Mendes Rangel Mestre em Educação.

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v6i1.1443

Keywords:

Education, dental. Reading. Comprehension

Abstract

The aim of this article was to assess the behavior of students of the first period of a dental course in relation to reading, by focusing on the reading acts inherent to the university life that may add to the humanistic education of the dentist. Taking into account the contributions of cultural history, an explanation to the following question was sought: How do these students make their first contacts with the reading objects presented to them by higher education? It is an exploratory study, the result of a research-action conducted with 70 students of the Estácio de Sá University, Rio de Janeiro, Brazil. For the collection of data, a questionnaire with 12 questions (including 3 open ones) was applied. The results reveal different reading paths under formation. It was concluded that the trainning of a critical reader must be a commitment of the university professor.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida Filho JCP. A diferença que faz uma formação universitária aos alunos de graduação. In: Lima RCCP, organizador. Leituras: múltiplos olhares. Campinas: Mercado de Letras/São João da Boa Vista: Unifeob; 2005. p. 97-102.

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara da Educação Superior. Resolução CNE/CES 3, de

de fevereiro de 2002. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Brasília; 2002 [citado 2005 fev 10]. Disponível em: URL: http://www.portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf.

Britto LPL. Leitura e escrita de estudantes universitários. In: Britto LPL. Contra o consenso: cultura escrita, educação e participação. Campinas: Mercado Aberto; 2003. p. 175-94.

Carvalho M. A leitura dos futuros professores: por uma pedagogia da leitura no ensino superior. 5ª ed. Rio de Janeiro: Teias;2002.

Carvalho M, Rangel JNM, Sancas R. Didática da leitura no curso de pedagogia: tornar-se leitor de textos acadêmicos [CDROM]. In: XII ENDIPE – Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino; 2004 ago 29 - set 01; Curitiba.

Chartier R. A aventura do livro: do leitor ao navegador. 1ª reimpressão. São Paulo: EdUnesp/Imprensa Oficial do Estado; 1999.

Chartier R. História cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel; 1991.

Correa CHA. Entre práticas e representações: uma incursão em alguns aspectos da leitura na universidade. In: XX Reunião da Associação Nacional de Pesquisa em Educação (ANPED);1999; Caxambu.

Kleiman AB. Oficina de leitura. Campinas: Pontes; 1993.

Larossa J. Sobre a lição. In: Larossa J. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. 4ª ed. Belo Horizonte: Autêntica; 2001. p. 139-48.

Leite SAS, Oliveira LR. Constituição do leitor: análise dos eventos de leitura no curso de pedagogia da Unicamp. Leitura: teoria e prática 2004;22(42):19-32.

Moysés ST, Moysés SJ, Kriger L. Humanizando a educação em Odontologia. Revista da ABENO [periódico on-line] 2003 [citado 2005 fev 8]. Disponível em: URL: http://www.abeno.org.br/revista/arquivos_pdf/2--3/Moys.pdf.

Ramires V. Leitura e produção escrita de universitários. Leitura: teoria e prática 2002;20(38):37-51.

Rangel JNM. A leitura na universidade: uma visão interdisciplinar. Rio de Janeiro; 2005 (mimeo).

Rangel JNM. O currículo e a formação do universitário para a pesquisa: conhecendo o acervo da Biblioteca Nacional [CDROM]. In: VI Colóquio sobre Questões Curriculares, II Colóquio Luso Brasileiro sobre Questões Curriculares - Currículo:

Pensar, inventar, diferir, 2004 ago 16-9; Rio de Janeiro. Anais. Rio de Janeiro: UERJ; 2004.

Richardson R, Peres JAS, Wanderlet JCV, Correia LM, Peres MH. Métodos quantitativos e qualitativos. In: Richardson R, Peres JAS, Wanderlet JCV, Correia LM, Peres MH. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas; 1985. p. 29-48.

Published

29-01-2006

How to Cite

Mendes Rangel, J. N. (2006). The reading and humanistic education of the dental student: processes under construction. Revista Da ABENO, 6(1), 20–27. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v6i1.1443

Issue

Section

Article