Extramural activities as a viable strategy in the teaching/learning process
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v6i1.1450Keywords:
Teaching. Education, dental. Health education. Learning.Abstract
The classroom cannot be limited to the university’s physical space. The student needs to be inserted in the professional reality, not being limited exclusively to activities inside the university. Activities performed outside the university are being successfully used among undergraduate students of health courses (Dentistry, Nutrition, Nursing, Pharmacy, and Physiotherapy) of the Paulista University, Campus of Ribeirão Preto, by the application of educative and preventive practices to serve the community, in association with public and private initiatives. This is a valuable variation of the teaching/learning environment and also a valuable opportunity to improve the contact between students and the community and also between students and teachers. The health courses must give students the opportunity to acquire knowledge and develop skills that help them to develop a better attitude towards the real world; and this may be experienced through the integration of the university with the community. The student is put in contact with poor communities, learning and also performing the duties of citizenship, becoming a more humanist professional. The organizations involved in this research have fostered and supported these extramural activities, stimulating teachers and students and making possible the exchange of information and experience through the integration of undergraduate students of several courses. During these extramural activities, enthusiasm, participation and great satisfaction among the students could be observed, as well as the whish to perform these activities againDownloads
References
Brasil. Programa de integração docente-assistencial. Brasília (DF); 1981. [Série Cadernos de Ciências da Saúde, 3].
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União, Brasília (DF), 04 mar 2002, seção 1, p. 10.
Delors J. Educação: um tesouro a descobrir. 8ª ed. São Paulo: Cortez ; 2003. 288 p.
Galassi MAS, Santos-Pinto LM, Scannavino FLP. Expectativas do cirurgião-dentista em relação ao mercado de trabalho. Rev Assoc Paul Cir Dent 2004;58(1):67-70.
Lombardo I. Reflexões sobre o planejamento do ensino em Odontologia. Revista da ABENO 2001;1(1):17-24.
Junqueira C, Colombo CED, Tavares PG, Rocha RF, Carvalho YR, Rodrigues JR. Quem é e o que pensa o graduando de odontologia. Rev Odontol UNESP 2002;31(2):269-84.
Martinez CS, Andrade FB, Miotto MHMB. Perfil socioeconômico dos estudantes de odontologia da Universidade Federal do Espírito Santo. UFES Rev Odontol 2004;6(2):51-8.
Morita MC, Kriger L. Mudanças nos cursos de Odontologia e a interação com o SUS. Revista da ABENO 2004;4(1):17-21.
Perri de Carvalho AC. Educação e saúde em Odontologia - ensino da prática e prática do ensino. São Paulo: Santos; 1995. 93 p.
Perri de Carvalho AC. Planejamento do curso de graduação de Odontologia. Revista da ABENO 2004;4(1):7-13.
Secco LG, Pereira MLT. A profissionalização docente e os desafios político-estruturais dos formadores em Odontologia – um estudo com coordenadores de graduação. Revista da ABENO 2003;4(1):22-8.
Raldi DP, Malheiros CF, Fróis IM, Lage-Marques JL. O papel do professor no contexto educacional sob o ponto de vista dos alunos. Revista da ABENO 2003;3(1):15-23.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).