The HUKA KATU† Project – School of Dentistry of Ribeirão Preto at the Xingu Indigenous Park

Authors

  • Clícia de Oliveira Acadêmica da Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.
  • Raquel de Carvalho Pacagnella Cirurgiã-Dentista da Universidade Federal de São Paulo.
  • Maria da Glória Chiarello de Mattos Professora Titular da Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.
  • Janete Cinira Bregagnolo Professoras Doutoras da Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.
  • Marlívia Gonçalves de Carvalho Watanabe Professoras Doutoras da Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.
  • Wilson Mestriner Júnior Professor Associado da Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v5i2.1470

Keywords:

Education, dental. Community Dentistry. Curriculum, education.

Abstract

For many years, the educational formation of health professionals, including dentists, was not guided by the critical understanding of the population’s needs in terms of oral health. The country’s educational model (Universities) became disassociated from the Brazilian reality, and consequently not committed to the promotion of oral health. The School of Dentistry of Ribeirão Preto, University of São Paulo (FORP-USP), during the collective construction of its pedagogical project, has been aware of the current regulations of the many documents elaborated by the Ministry of Education (Curricular Guidelines for dental schools) and Ministry of Health (National Policy for Oral Health and National Policy for Attention to the Health of Indigenous People). In order to perform their role of transformation, Universities must understand the new “Learning Setting” as a broad concept that concerns not only the place in which techniques are performed, but also the population involved, nature and the content of what is being performed. It concerns, therefore, the incorporation and the interrelation of didactic and pedagogical methods, areas of practice and experiences, use of technologies and abilities associated to the cognitive and psychomotor domains. It also includes the valorization of moral and ethical principles which guide individual and collective conducts. The new FORP-USP Curricula presents growing complexity and proposes integration with greater flexibility. It is within this context that we propose the presentation of the Optional Internship (Oral Health at the Xingu Park - FORP/USP) offered to dental students, characterized as a process capable of contributing to the reorganization of oral health practice and conceptions, providing a new work process with the main goal of promoting health care.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benevides LF, Nunes S. Organização dos serviços de atenção em saúde bucal na região dos rios Tiquié e Uaupés – Distrito Sanitário Especial Indígena do Rio Negro. São Paulo; 2000. [Projeto desenvolvido pela Instituição “Associação Saúde Sem Limites”].

Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado; 1988.

Brasil. Ministério da Saúde. Assistência integral à saúde da criança: ações básicas. Brasília: Centro de Documentação; 1984. [Série B: textos básicos de Saúde;7:5-20].

Buss PM. Promoção de saúde e saúde pública: contribuição para o debate entre as escolas de saúde pública da América Latina. Rio de Janeiro; s.n.; 1998. p. 1-18.

Conferência Nacional de Saúde Bucal. Relatório final. 2. Brasília; 1993. 28 p.

Fundação Nacional de Saúde. Plano Distrital de Saúde. Departamento de Saúde Indígena. Brasília; 2002. [Mimeografado].

Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: ArtGraf; 1996. 40 p.

Ministério da Saúde. Secretária Nacional de Programas Especiais de Saúde. Divisão Nacional de Saúde Bucal. Política Nacional de Saúde Bucal: princípios, objetivos, prioridades. Brasília (DF); 2003 [2003 jun]. Disponível em: URL: http://www.saude.gov.br/programas/bucal/politica/politica.htm.

Rede UNIDA. A construção de modelos inovadores de ensino aprendizagem: as lições aprendidas pela Rede UNIDA; 2000a [Divulgação em Saúde para Debate, n. 22].

Rede UNIDA. Agenda estratégica para as mudanças na formação dos profissionais de saúde no Brasil; 2000b. [Boletim da Rede UNIDA, ano IV, n. 3, out/nov].

Rede UNIDA. Diversificação de cenários de ensino e trabalho sobre necessidades/problemas da comunidade; 2000c. [Divulgação em Saúde para Debate, n. 22].

Universidade de São Paulo. Reestruturação curricular Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto; jul 2003.

Published

29-01-2005

How to Cite

de Oliveira, C., Pacagnella, R. de C., Chiarello de Mattos, M. da G., Bregagnolo, J. C., de Carvalho Watanabe, M. G., & Júnior, W. M. (2005). The HUKA KATU† Project – School of Dentistry of Ribeirão Preto at the Xingu Indigenous Park. Revista Da ABENO, 5(2), 135–139. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v5i2.1470

Issue

Section

Article