The HUKA KATU† Project – School of Dentistry of Ribeirão Preto at the Xingu Indigenous Park
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v5i2.1470Keywords:
Education, dental. Community Dentistry. Curriculum, education.Abstract
For many years, the educational formation of health professionals, including dentists, was not guided by the critical understanding of the population’s needs in terms of oral health. The country’s educational model (Universities) became disassociated from the Brazilian reality, and consequently not committed to the promotion of oral health. The School of Dentistry of Ribeirão Preto, University of São Paulo (FORP-USP), during the collective construction of its pedagogical project, has been aware of the current regulations of the many documents elaborated by the Ministry of Education (Curricular Guidelines for dental schools) and Ministry of Health (National Policy for Oral Health and National Policy for Attention to the Health of Indigenous People). In order to perform their role of transformation, Universities must understand the new “Learning Setting” as a broad concept that concerns not only the place in which techniques are performed, but also the population involved, nature and the content of what is being performed. It concerns, therefore, the incorporation and the interrelation of didactic and pedagogical methods, areas of practice and experiences, use of technologies and abilities associated to the cognitive and psychomotor domains. It also includes the valorization of moral and ethical principles which guide individual and collective conducts. The new FORP-USP Curricula presents growing complexity and proposes integration with greater flexibility. It is within this context that we propose the presentation of the Optional Internship (Oral Health at the Xingu Park - FORP/USP) offered to dental students, characterized as a process capable of contributing to the reorganization of oral health practice and conceptions, providing a new work process with the main goal of promoting health care.Downloads
References
Benevides LF, Nunes S. Organização dos serviços de atenção em saúde bucal na região dos rios Tiquié e Uaupés – Distrito Sanitário Especial Indígena do Rio Negro. São Paulo; 2000. [Projeto desenvolvido pela Instituição “Associação Saúde Sem Limites”].
Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado; 1988.
Brasil. Ministério da Saúde. Assistência integral à saúde da criança: ações básicas. Brasília: Centro de Documentação; 1984. [Série B: textos básicos de Saúde;7:5-20].
Buss PM. Promoção de saúde e saúde pública: contribuição para o debate entre as escolas de saúde pública da América Latina. Rio de Janeiro; s.n.; 1998. p. 1-18.
Conferência Nacional de Saúde Bucal. Relatório final. 2. Brasília; 1993. 28 p.
Fundação Nacional de Saúde. Plano Distrital de Saúde. Departamento de Saúde Indígena. Brasília; 2002. [Mimeografado].
Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: ArtGraf; 1996. 40 p.
Ministério da Saúde. Secretária Nacional de Programas Especiais de Saúde. Divisão Nacional de Saúde Bucal. Política Nacional de Saúde Bucal: princípios, objetivos, prioridades. Brasília (DF); 2003 [2003 jun]. Disponível em: URL: http://www.saude.gov.br/programas/bucal/politica/politica.htm.
Rede UNIDA. A construção de modelos inovadores de ensino aprendizagem: as lições aprendidas pela Rede UNIDA; 2000a [Divulgação em Saúde para Debate, n. 22].
Rede UNIDA. Agenda estratégica para as mudanças na formação dos profissionais de saúde no Brasil; 2000b. [Boletim da Rede UNIDA, ano IV, n. 3, out/nov].
Rede UNIDA. Diversificação de cenários de ensino e trabalho sobre necessidades/problemas da comunidade; 2000c. [Divulgação em Saúde para Debate, n. 22].
Universidade de São Paulo. Reestruturação curricular Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto; jul 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).