3D images in dental education
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v5i2.1471Keywords:
Teaching. Education, dental. Denture, partial, fixed. Imaging, three-dimensional.Abstract
The purpose of this study was to prepare didactic material using three-dimensional (3D) images for the teaching of dentistry. The use of 3D images provides clear details of anatomic structures, operative procedures, characteristics of prosthetic preparations and the anatomy of root canals. To obtain the 3D effects, images of acrylic models of teeth were taken with a digital camera (Mavica®, Sony, Japan) in two different positions. Between the taking of the first and the second image, a dislocation of 2° in the horizontal plane, around the vertical axis of a goniometer, was performed. Thus, successive images of one object with different angles were obtained. The successive photographs were edited using computer software for image edition (Photo Editor and Adobe Photoshop) to increase the brightness of red, cyan and green and to overlay the photos with modified angles, thus creating a three-dimensional effect. Standard 3D glasses made in cardboard with lens made of cellophane in red and cyan were used to observe the three-dimensional effect. It is important to point out that this material is easy to make, has a low cost and results in significant improvement to the learning process of students of dentistry.Downloads
References
Araujo IC, Araujo MVA, Melo CB, Barroso RFF. Trajetória nacional e internacional do ensino odontológico e a disciplina de Clínica Integrada nos cursos de Odontologia. Rev Inst Cienc Saude 2002;20(1):69-73.
Malacara D. Óptica básica. Cidade do México: Secretaria de Educação Pública; 1989.
Mello G, Valiati R. Aprender anatomia com métodos lúdicos. Revista da ABENO 2002;2(1):14.
Sverzut AT, Semprini M, Pardini LC, Rosin HR. Métodos auxiliares de ensino em Odontologia. Revista da ABENO 2002;2(1):15.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).