Use of agent technology in a teaching/learning virtual environment in periodontology
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v5i1.1480Keywords:
Education, distance. Educational technology. Selfinstruction programs, computerizedAbstract
The educational system, responsible for the greatest education of an individual, is not prepared to advance concomitantly with the technological changes that occur in society. It is necessary to search for new approaches for the capacitation of teachers. These approaches must be interesting, stimulating, and may lead to satisfactory results concerning the new technological view. In order to ease the difficulties found in the education of dental surgeons as well as to provide dental professionals with a model for a teaching, training and/or continuing education environment, with low cost and efficiently, a model was proposed for a virtual environment of teaching/learning through the web, being periodontology the branch studied. Such model is based on agent technology.Downloads
References
Bezdec J. Fuzzy models – what are they, and why? IEEE Transactions on fuzzy systems 1993;1(1):1-6.
Casas LA. Contribuição para modelagem de um ambiente inteligente de educação baseado em realidade virtual [Tese de Doutorado]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina; 1999.
Fernandes AMR. Inteligência artificial: noções gerais. Florianópolis: Visual Books; 2003.
Fernandes APS. Modelo de um ambiente educacional via web para Odontologia – um estudo de caso em Periodontia [Tese de Doutorado]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina; 2001.
Ferreira LF, Bercht M. A realidade virtual na educação médica: usando agentes pedagógicos como apoio à avaliação de competência técnica em Cirurgia. In: Congresso Brasileiro de Informática em Saúde: 2000; São Paulo. Anais. São Paulo; 2000.
Johnson LA, Schleyer TK. Developing high-quality educational software. J Dent Educ 2003;67(11):1209-20.
Johnson LW. Tools for technology assisted learning: teaching problem-solving skills with patient simulations. In: Dental informatics: integrating technology into dental environment. New York: Springer-Verlag; 1992.
Klering R. Internet ou professor: quem será o educador do século XXI? Disponível em: URL: http://www.ucs.br/ccet/deme/ emsoares/inipes/ensino.html.
Koslosky MAN. Aprendizagem baseada em casos: um ambiente para ensino de lógica de programação [Dissertação de Mestrado]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina; 1999.
Lee RW. CBR Course home page. 1996 [citado 1999 Abril 26]. Disponível em: URL: http://www.eps.ufsc.br/~martins/fuzzy/cbr/html.
Moran JM. Novos caminhos do ensino à distância. SENAI 1994;1(5):1-3.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).