Urban tribes and oral health: a sociological experience in a school of dentistry
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v15i1.149Keywords:
Public Health. Social Processes. Oral Health.Abstract
This educational experience shows how dental students deal with sociology application on the practical field, such as urban tribes and its human components. The dental students began to getting closer with practical field by attending the sociological concepts, such as community; cultures; social groups; urban tribes; social processes; social, economic and cultural contrasts; “bucality”. The first contact with urban tribes and their own realities was important to know about urban tribes leaders, such as general and specific information about them. In a second period, a questionnaire was developed by the professor to be applied for discovering the actual socioeconomic and cultural profile of the tribe. In a third moment, it was used the GOHAI Index. The results showed that this way of teaching sociology was more effective and comprehensive to students, due to practical field of sociological processes and “bucality” theory; also, they improved their perceptions about public health basic concepts beyond practical field, in which the urban tribes were questioned. Dental students were able to percept the socioeconomic profile for each urban tribe and determinate the GOHAI Index, that evaluates oral conditions by self-perception of their human components. Considering the sociological and public health impact, this teaching-learning experience gave to dental students a opportunity to vivenciate it on a practical field, contemplating the proposals of the applied sociology subject.
Downloads
References
Althaus MTM. Ação didática no ensino superior: a docência em discussão. Rev. Teoria e Prática da Educação. 2004;7(1):101-6.
Teixeira M. Prática docente e autonomia do aluno: uma relação a ser construída nos cursos de graduação. (Dissertação) Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2002.
Lucarelli E. Um desafio institucional: inovação e formação pedagógica do do-cente universitário. In: Castanho S, Cas-tanho MELM (Orgs.). O que há de novo na educação superior: do projeto peda-gógico à prática transformadora. Campi-nas, Papirus, 2000.
Pimenta SG. De professor e didática. Campinas: Papirus, 2002.
Pimenta SG. (org.). Saberes Pedagógicos e atividade docente. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
Teixeira M. Prática docente e autonomia do aluno: uma relação a ser construída nos cursos de graduação. (Dissertação) Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2002.
Santos JAF. Uma classificação socioe-conômica para o Brasil. RBCS. 2005;20(58):27-46.
Maffesoli M. O tempo das tribos: o de-clínio do individualismo nas sociedades de massa. Rio de Janeiro: Forense Uni-versitária, 1998.
Maffesoli, M. Sobre nomadismo: vaga-bundagens pós-modernas. Rio de Janei-ro: Record, 2001.
Maffesoli, M. Notas sobre a pós-modernidade: o lugar faz o elo. Rio de Janeiro: Atlântica, 2004.
Guzeldemir E, Toygar HU, Tasdelen B, Torun D. Oral health related quality of life and periodontal health status in pa-tients undergoing hemodialysis. J Am Dent Assoc. 2009;140:1283-93.
Silva SED, Padilha MI. O perfil de ado-lescentes das tribos urbanas/PA: implica-ções para as representações sociais. G&S. 2013;4:1894-910.
Barroso PF. Redes de solidariedade en-tre vendedores ambulantes da Rua Vo-luntários da Pátria, em Porto Alegre/RS. Iluminuras. 2012;13:236-59.
Silva VC, Couto ES. Interfaceamentos contemporâneos: tecnologias digitais e tribos urbanas no contexto escolar. Educ Rev. 2012;28(2):333-46.
Pais JM. Grupos e afiliações sociais. Re-vista Teias, 2011; 12(26):247-86.
Tessari O. Jovens buscam identidade. www.olgatessari.com.br. Acesso: 1 maio, 2010.
Botazzo C. Da Arte Dentária. São Paulo: Hucitec, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).