Technical-scientific profile of graduates from a Professional Master’s degree course in Dentistry
a cross-sectional study
DOI:
https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1592Keywords:
Graduate Education in Odontology, Education, Higher, Professional TrainingAbstract
Nowadays there’s a growing demand for professionals master’s degrees course. However, the impact of this stricto sensu postgraduate studies modality in society has been lowly evaluated. This study aims to characterize the profile of students who graduate from a professional master’s degree course from a private higher education institution, through their entry in labor market, qualification and technical-scientific production. This is a retrospective cross-sectional census study. Social media, phone and cellphone numbers and personal and institutional emails were used as research strategies of those students who graduated the program. A semi-structured questionnaire was created by the researchers of this study, available in both online and offline versions, to collect data and it was organized in a one-dimensional frequency table, where the following percentage rates were identified. It was found that 71,8% of the graduates responded to the form sent to them. Most of them managed to entry the labor market in an outstanding way, because 62,1% of those joined activities related to teaching. Around 86,5% of them published their researches as scientific manuscripts, beside their outstanding technical production, such as conference presentations, interviews, online informative texts and courses taught. The participation in public and private sectors activities was found in 43,2% and 56,8% of them, respectively. It is concluded that the profile of the students who finish the professional master’s degree course in Odontology evaluated in this study is characterized for significant participation in activities related to teaching, such as technical researches and work, with significant participation in the public and private sectors. This modality of postgraduate course provided to the graduates a technically qualified training, characterized as an advanced and transforming practice.
Downloads
References
Aslam S, Delgado-Angulo EK, Bernabé E. Perceived learned skills and professional development of graduates from a master in dental public health program. Eur J Dent Educ. 2017;21(1):1-5.
Brasil. Portaria Nº 80, de 16 de dezembro de 1998. Dispõe sobre o reconhecimento dos mestrados profissionais e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. 1999 jan. 11; Seção I. p 14.
Buunaaisie C, Manyara AM, Annett H, Bird EL, Bray I, Ige J, et al. Employability and career experiences of international graduates of MSc Public Health: a mixed methods study. RSPH. 2018;160:62-9.
Cirani CBS, Campanario MA, Silva HHM. A evolução do ensino da pós-graduação senso estrito no Brasil: análise exploratória e proposições para pesquisa. RAIES. 2015; 20(1):163-87.
Brasil. Portaria Nº 60, de 20 de março de 2019. Dispõe sobre o mestrado e doutorado profissionais. Diário Oficial da União. 2019 mar. 56; Seção I. p 26.
Brasil. Portaria Nº 131, de 28 de junho de 2017. Dispõe sobre o mestrado e doutorado profissionais. Diário Oficial da União. 2017 jun. 30; Seção I. p 17.
Ministério da Educação. Relatório de avaliação quadrienal. São Paulo, 2017.
Grassi MH, Marchi MI, Schuck RJ, Martins SN. Docência em mestrado profissional: registros de percepções e práticas em (re)construção. RBE. 2016; 21(66):681-98.
Andre MEDA. Mestrado profissional e mestrado acadêmico: aproximações e diferenças. Rev Diálogo Educ. 2017; 17(53):823-41.
Silva PAD, Del Pino JC. O Mestrado Profissional na área de ensin Holos. 2016; 32(8):319-35.
Ministério da Educação. Recomendações para projetos de mestrados profissionais em ensinos na saúde. CAPES. Brasília, 2010.
Conselho Federal de Odontologia. Estatísticas. Quantidade Geral de Cirurgiões-Dentistas Especialistas. [Cited May 12, 2021]. Available from: https://website.cfo.org.br/estatisticas/quantidade-geral-de-cirurgioes-dentistas-especialistas/.
Ambrosetti NB, Calil AMGC. Contribuições do Mestrado Profissional em educação para a formação docente. Rev Reflexão Ação. 2016; 24(3):85-104.
André M, Princepe L. O lugar da pesquisa no Mestrado Profissional em Educação. Educ Rev. 2017; 63:103-17.
Zaidan S, Ferreira MCC, Kawasaki TF. A pesquisa da própria prática no Mestrado Profissional. Plurais Rev Multi. 2018; 3(1):88-103.
André MEDA, Pereira R, Príncepe LM, Aranha EG. Tutoria acadêmica no Mestrado Profissional: um aprendizado compartilhado. FAEEBA. 2016; 25(47):37-50.
Pinheiro IAG, Noro LRA. Egressos de Odontologia: o sonho da profissão liberal confrontado com a realidade da saúde bucal. Rev ABEN 2016; 16(1):13-24.
Vilela RQB, Batista NA. Mestrado Profissional em Ensino na Saúde no Brasil: avanços e desafios a partir de políticas indutoras. RBPG. 2015; 12(28):307-31.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista da ABENO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).