Teaching-service-community interaction
home visit experience in a dentistry course
DOI:
https://doi.org/10.30979/revabeno.v21i1.1601Keywords:
Community-Institution Relations, Home Visit, Dentistry, Community Health Workers.Abstract
The present article describes the home-visit extension activities of students in the dentistry course at Universidade Franciscana in the city of Santa Maria, Brazil. The National Curricular Guidelines for dentistry courses stipulate that students must experience different social contexts for the formation of a broader view of the health-disease process. Home visits are a valuable method for the obtaining this experience. Thus, home-visit extension activities constitute an important teaching method founded on the sharing of information among the university, multidisciplinary team and community. This paper shows the importance of university extension to an educational process and its contribution to for formation of future healthcare providers with a humanistic view in the field of dentistry.
Downloads
References
(1) Cordeiro AT, Freitas APP, Oliveira JAS, Neta MLS, Souza MJMA, Maluf F. A visita domiciliar como prática de ensino em odontologia: revisão de literatura. Rev Pró-UniverSUS. 2020; 11(2):152-7.
(2) Marzari CK, Junges JR, Selli L. Agentes comunitários de saúde: perfil e formação. Ciênc Saúde Colet. 2011; 16(Suppl 1):873.
(3) Lima VV. Espiral construtivista: uma metodologia ativa de ensino-aprendizagem. Interface Comun Saúde Educ. 2017; 21(61):421-34.
(4) Santos MP. Extensão Universitária: espaço de aprendizagem profissional e suas relações com o ensino e a pesquisa na educação superior. Conexão UEPG. 2012; 8(2):154-63.
(5) Lima DP, Garbin CAS, Saliba NA, Moimaz SAS. A importância da integração universidade e serviços de saúde. Rev Ciênc Ext. 2010; 6(1):129-37.
(6) Rodrigues ALL, Costa CLNA, Prata MS, Batalha TBS, Passos Neto IF. Contribuições da extensão universitária na sociedade. CGCHS. 2013;1(2):141-8.
(7) De Deus SFB. A extensão universitária e o futuro da universidade. Espaço Pedag. 2018; 25(3): 624-33.
(8) Andrade AM, Guimarães AMDN, Costa DM, Machado LC, Gois CFL. Visita domiciliar: validação de um instrumento para registro e acompanhamento dos indivíduos e das famílias. Epidemiol Serv Saúde. 2014; 23(1): 165-75.
(9) Gabriel M, Cayetano MH, Chagas MM, Araujo ME, Dussault G, Pucca Jr AG, et al. Mecanismos de ingresso de dentistas no SUS: uma agenda prioritária para o fortalecimento do Brasil Sorridente. Ciênc Saúde Colet. 2020;25(3):859-68.
(10) Dias RB, Guimarães FG. Abordagem Familiar [Internet]. [Acesso em 19 abr. 2021]. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5464546/mod_resource/content/0/Abordagem%20Familiar_Dias%20RB_Guimaraes%20FG%20%282%29.pdf.
(11) Morita MC, Codato LAB, Higasi MS, Kasai MLHI. Home visits: learning opportunities in dental education. Rev Odontol UNESP. 2010; 39(2): 75-9.
(12) Martins AMEBL, Almeida ER, Oliveira CC, Oliveira RCN, Pelino JEPP, Santos ASF, et al. Alfabetização em saúde bucal: uma revisão da literatura. Rev Assoc Paul Cir Dent. 2015; 69(4):328-34.
(13) Brunello MEF, Ponce MAS, Assis EG, Andrade RLP, Scatena LM, Palha PF, et al . O vínculo na atenção à saúde: revisão sistematizada na literatura, Brasil (1998-2007). Acta Paul Enferm. 2010; 23(1):131-5.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista da ABENO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).