Training in Dentistry under the view of integration teaching, service and community
an experience report
DOI:
https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1641Keywords:
Education Dental, Learning, Teaching Care Integration ServicesAbstract
This study refers to a report on the experience in the Internships that occur in an articulated way between the university, the health service, and the community of the Dentistry course at the State University of Feira de Santana (Bahia, Brazil), after ten years of implementation of the new curriculum obeying the National Curriculum Guidelines. As the result, there was a significant social commitment and criticality of the students about the application of theoretical and practical content, acquired during graduation, as well as the approximation of these with other professionals of the Family Health Team and the search for meet society's needs for transformation and improvement. For the pedagogical objectives to be fully achieved, the relevance is highlighted, not only of teacher training and the existence of a curricular matrix of the course structured on the concept of comprehensiveness but also of student awareness, dialogue with preceptors, and the active participation of all the protagonists in the internships, collaborating and providing feedback to the teaching-service-community integration.
Downloads
References
Aguiar Neta A, Alves MdoSCF. A comunidade como local de protagonismo na integração ensino-serviço e atuação multiprofissional. Trab Educ Saúde. 2016; 14(1): 221-35.
Forte FDS, Pessoa TRRF, Freitas CHSM, Pereira CAL, Carvalho Junior PM. Reorienting dental education: the preceptor’s view of supervised internship in the Brazilian Health System (SUS). Interface (Botucatu). 19 Supl 1:831-43, 2015
Brasil MDE. Resolução CNE/CES n. 3, de 19 de fevereiro de 2002. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União, Brasília. 2002; 1:1-5.
Morita MC e Krieger L. Mudanças nos cursos de Odontologia e interação com o SUS. Rev ABENO. 2004; 4:17-21.
Fonseca EP. As Diretrizes Curriculares e a formação do cirurgião-dentista brasileiro. J Manag Prim Heal. 2012; 3(2): 158-78.
Rodrigues AAAO, Assis MMA, Nascimento MAA. Formação de Profissionais em Saúde Bucal Coletiva na Universidade Estadual de Feira de Santana, Bahia, Brasil, para atuar no SUS: limites e possibilidades. In: Galeffi DA, Tourinho MAC, Brito de Sá MRG. Educação e Difusão do Conhecimento: caminhos da formação. Salvador. Universalis edições EDUNEB. 2016: 279-309.
Paim JS e Almeida Filho N. Saúde coletiva: uma "nova saúde pública" ou campo aberto a novos paradigmas? Rev Saúde Pública. 1998; 32(4): 99-316. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S003489101998000400001 &lng=en&nrm=iso.
Brasil. Lei 8080 de 19 de setembro de 1990, http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8080.htm, e o Decreto 7508/11, de 28 de junho de 2011 que dispõe sobre a organização do SUS. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/D7508.htm.
Zilbovicius C. Implantação das diretrizes curriculares para cursos de graduação em odontologia no Brasil: contradições e perspectivas. 2007. Tese (Doutorado em Odontologia Social) - Faculdade de Odontologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
Fernandes DA, Freitas DA, Pedrosa AK, Silva AN. A Formação em Odontologia tem atendido às necessidades da Sociedade Brasileira? Revist. Port.: Saúde e Sociedade. 2016; 1(1):70-79.
Cristino PS, Costa e Silva MM, Almeida TFde, Antunes HS, Mendonça TTde. Relato PET-Saúde/GraduaSUS: trajetória da Odontologia em uma instituição privada, 2016-2017. Revista da ABENO. 2018; 18(4): 160-8.
Moimaz SAS, Wakayama B, Garbin AJI, Garbin CAS, Saliba NA. Análise situacional do estágio curricular supervisionado nos cursos de graduacão em Odontologia no Brasil. Revista da ABENO. 2016; 16(4):19-28.
Warmling CM, Rossoni E, Hugo FN, Toassi RFC, Lemos VAde, Slavutzki SMBde, Bercht S, Nunes AA, Rosa ARda. Estágios curriculares no SUS: experiências da Faculdade de Odontologia da UFRGS. Revista da ABENO. 2011; 11(2): 63-70.
Faé JM, Silva Júnior MF, Carvalho RBde, Esposti CDD, Pacheco KTdosS. A integração ensino-serviço em Odontologia no Brasil. Revista da ABENO. 2016; 16(3): 7-18.
Weber C, Fagundes ML, Tambara A, Darlan E, Neltrame A, Krassman A, Oliveira G, Campagnol P, Unfer B, Torres LHdoN, Giordani JMdoA. Integração Ensino-serviço-gestão na saúde bucal em Santa Maria e região: relato de experiência em estágio curricular acadêmico e Residência Multiprofissional. Revista da ABENO. 2017; 17(4): 144-52.
Pessoa TRRF, Noro LRA. Formação em Odontologia: desafios para o desenvolvimento docente e efetiva inclusão do Sistema único de Saúde. Revista da ABENO. 2020; 20(1): 2-12.
Moura ELdaS, Oliveira EEGde, Safa F, Nascimento, LSdo, Brandão GAM. Práticas de Odontologia em Saúde Coletiva na Estratégia de Saúde da Família. Revista da ABENO. 2015; 15(3): 52-9.
Santos EFdos, Souza FBde, Dantas MMCdeM, Jamelli SR, Carvalho EJdeA. Estágios curriculares de Odontologia nos serviços públicos de saúde após as Diretrizes Curriculares Nacionais de 2002. Revista da ABENO. 2018; 18(4): 31-9.
Codato LAB, Garanhani ML, González AD, Carcereri DL, Carvalho BG, Morita MC. Significados do estágio em Unidades Básicas de Saúde para estudantes de graduação. Revista da ABENO. 2019; 19(1): 2-9.
UEFS-Universidade Estadual de Feira de Santana. Projeto Pedagógico do Curso de Odontologia. Feira de Santana; 2015.
Melo RHVde, Felipe MCP, Cunha ATRda, Vilar RLAde, Pereira EJdaS, Carneiro NEA, Freitas NGHBde, Diniz Júnior J. Roda de conversa: uma articulação solidária entre Ensino, Serviço e Comunidade. Rev Bras de Educação Médica. 2016; 40(2): 301-9.
Cruvinel VRN, Franco EJ, Bezerra L, Alves MM, Miranda AF, Carvalho DR. A formação do cirurgião-dentista na Universidade Católica de Brasília. Revista da ABENO. 2010; 10(2): 12-9.
Oliveira LML de, Barbosa LM, Reblo HL, Coelho T, Godoy GP. Avaliação de matrizes curriculares frente às DCN para os cursos de graduação em Odontologia. Revista da ABENO. 2019; 19(1): 97-105.
Cotta RMM, Silva LS, Lopes LL, Gomes KO, Cotta FM, Lugarinho R, Mitre SM. Construção de Portfólios Coletivos em Currículos Tradicionais: Uma Proposta Inovadora de Ensino-Aprendizagem. Ciências e Saúde Coletiva. 2012; 17(3): 787-796.
Luz GW da, Toassi RFC. Percepções sobre o preceptor cirurgião-dentista da Atenção Primária em Saúde no Ensino da Odontologia. Revista da ABENO 16(1): 2-12, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista da ABENO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).