Contribution of the Subject of Pediatric Dentistry in academic training focused on Primary Care
experience report
DOI:
https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1658Keywords:
Primary Care, Health Education, Dental Students, Pediatric Dentistry, Oral HealthAbstract
The present study aimed to report the contribution of the subject Pediatric Dentistry and Supervised Internship for Children and Adolescents to the training of UNIGRANRIO dentists to the exercise in Primary Care, through the presentation of experience reports prepared by undergraduates of the ninthperiod, from the theoretical discussion of the work process in Primary Care with emphasis on the role of the general practitioner with pregnant women, babies, children, and adolescents. The activity was carried out by 3 groups (2 from Campus Duque de Caxias and 1 from Campus Barra da Tijuca). Students (n=103) were divided into 20 groups of 5 students each, who presented their work for 4 weeks, where 15 addressed a problem situation in localities (collective approach) and 5 handled a problem situation related to dental care (clinical case). After the presentation, there was a debate among professors of the subject, the group members and the other students to clarify doubts and deepen questions related to the activity’s objective. This experience report demonstrated that students were able to identify collective and individual health problems and propose contextualized coping measures of a preventive, curative, and health promotion character. Thus, the subject of Pediatric Dentistry contributed to the formation of the future dentist from UNIGRANRIO, enabling them to work in Primary Care and outline coping measures to meet the health needs of the Brazilian population, which is aimed by UNIGRANRIO and whose profile follows the National Curricular Guidelines for Dentistry Programs.
Downloads
References
Brasil. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES 1.300/2001 de 6 de novembro de
Diretrizes curriculares nacionais dos cursos de graduação em farmácia e odontologia. Diário Oficial, Brasília, DF, 2001. Seção 1, p.25.
Brasil. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES nº 3 de 21 de junho de 2021. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia e dá outras providências. Diário Oficial, Brasília, DF, 2021. Seção 1, p.69.
Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal; 1988.
Ceccin RB, Feuerwerker LCM. Mudança na graduação das profissões de saúde sob o eixo da integralidade. Cad Saúde Pública. 2004; 20(5): 1400-10.
Brasil. Ministério da Saúde. Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde. Brasília: Editora do Ministério da Saúde, 2007. 78p.
UNIGRANRIO. Projeto Pedagógico do Curso de Odontologia – Modalidade Presencial. 2018. 129p.
Freixinho ABS, Chevitarese L. Abordagem na formação do cirurgião-dentista clínico geral para atuar no serviço público e privado. Revolução na prática de ensino. Rev ABENO. 2010; 10(1): 14-8.
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Políticas de Saúde. Projeto Promoção da Saúde. As Cartas da Promoção da Saúde / Ministério da Saúde, Secretaria de Políticas de Saúde, Projeto Promoção da Saúde. – Brasília: Ministério da Saúde, 2002. 56 p.: il. (Série B. Textos Básicos em Saúde).
Castro RD, Oliveira AGRC, Araújo IM. Estudo da acessibilidade organizacional aos serviços de saúde bucal de um município de pequeno porte do nordeste brasileiro. Rev Bras Ciênc Saúde. 2011; 14(4): 95-76.
Reis SMAS, Oliveira AG, Gonçalves LC, Costa MM, Olivera JEC, Costa CRR, Reis TS. Formação odontológica: persiste o descompasso entre o perfil do cirurgiãodentista atualmente formado e as demandas da sociedade por saúde bucal. Rev Educ Popular. 2009; 8: 86-97.
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão e da Regulação do Trabalho em Saúde. Câmara de Regulação do Trabalho em Saúde. Brasília: MS; 2006.
Machado MFAS, Monteiro EMLM, Queiroz DT, Vieira NFC, Barroso MGT. Integralidade, formação de saúde, educação em saúde e as propostas do SUS - uma revisão conceitual. Ciênc Saúde Colet. 2007; 12(2): 335-42.
Santos SF, Campinas LLSL, Sartori J AL. A afetividade como ferramenta na adesão às orientações sobre educação em saúde bucal na saúde da família. O mundo da saúde. 2010; 34(1): 109-19.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).