Internship in dentistry at the Family Health Strategy in Petrópolis/RJ
challenges and opportunities in the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1662Keywords:
Public Health, Unified Health System, Oral Health, In-Service TrainingAbstract
Pursuant to the National Curriculum Guidelines of undergraduate healthcare courses, several work integrated learning experiences have been developed in the country, aiming to achieve professional training with an emphasis on the humanization of practices, focused on the principles and guidelines of the Unified Health System (SUS). This way, integrating general and specific knowledge, intending to develop theoretical and practical skills, as well as ethical and reflexive values, the Arthur Sá Earp Neto University's Odontology course curriculum framework contemplates four semesters of the "Vocational Training in Communitarian Health Practice" subject, lectured in Family Health Units at the city of Petrópolis/RJ. This case report describes the way the internship activities adjusted to the challenges presented by the outbreak of the Coronavirus pandemic. Initially, the field practices were suspended and the course had its remote teaching load expanded. However, in August/2020, following biosafety protocols and necessary adjustments, practical activities were resumed and the students returned to the field, having to adapt to the care practices demanded by the new circumstances. Despite the challenges, that did not halt the execution of excellent jobs, such as building reflexive portfolios, developing intervention projects, health educational activities using digital tools, and the development of community therapy projects. Under the supervision of their teachers, the students, preceptors, and other healthcare professionals shared a meaningful experience, which increased creativity, enthusiasm, and effectiveness on their developed work according to the reality of their respective territory.
Downloads
References
Ministério da Saúde (Brasil). Política Nacional de Atenção Básica. Portaria nº 2.436, de 21 de setembro de 2017. Brasília: Ministério da Saúde, 2017.
Rendeiro MMP. O Ciclo da Política de Saúde Bucal no Sistema de Saúde Brasileiro, atores, ideias e instituições [tese]. Rio de Janeiro: Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, 2011. 29-30
Ministério da Saúde (Brasil). Estabelece incentivo financeiro para reorganização da atenção à saúde bucal prestada nos municípios por meio do Programa de Saúde da Família. Portaria n.º 1444/GM, de 28 de dezembro de 2000. Brasília: Ministério da Saúde, 2000.
Ministério da Saúde (Brasil). Diretrizes da política nacional de saúde bucal. Brasília: Ministério da Saúde, 2004.
Goes PSA. Gestão da prática em saúde bucal. São Paulo: Artes Médicas; 2014.
Peduzzi M, Agreli HF. Trabalho em equipe e prática colaborativa na Atenção Primária à Saúde. Interface. 2018; 22(2):1525-34.
Reeves S. Why we need interprofessional education to improve the delivery of safe and effective care. Interface. 2016; 20(56):185-96.
Carvalho DQ, Ely HC, Paviani LS, Corrêa PEB. A dinâmica da Equipe de Saúde Bucal no Programa Saúde da Família. Porto Alegre: Boletim da Saúde. 2004;18(1): 175-84.
Matos PES. Tomita NE. A inserção da saúde bucal no Programa Saúde da Família: da universidade aos pólos de capacitação. Rio de Janeiro: Cad Saúde Pública. 2004;20(6):1538-44.
Ministério da Educação (Brasil). Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Brasília: Ministério da Educação, 2002.
Ministério da Educação (Brasil). Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Brasília: Ministério da Educação, 2021.
Neto DL, Teixeira E, Vale EG, Cunha FS, Xavier IM, Fernandes JD et al. A aderência dos cursos de graduação em Odontologia às Diretrizes Curriculares Nacionais. In: Haddad AE, Ristoff D, Passarella TM. Brasília: Ministério da saúde; 2006. p. 119-52.
Demo P. Habilidades e competências no Século XXI. 3a. ed. Porto Alegre: Mediação; 2012.
Ribeiro IL, Medeiros Júnior A. Undergraduate education in health, a reflection on teaching-learning. Trab Educ Saúde. 2016; 14(1):33-53.
Aguiar NA, Alves MSCF. Comunidade como local de protagonismo na integração ensino-serviço e atuação multiprofissional. Trab Educ Saúde. 2016; 14(1):221-35.
EAD UNIFASE. Disponível em www.fmpfase.edu.br.
Cucinotta D, Vanelli M. WHO declares COVID-19 a pandemic. Acta Biomed. 2020; 91(1):157-60.
Plataforma Zoom meetings. Disponível em https://zoom.us/.
Ghai S. Are dental schools adequately preparing dental students to face outbreaks of infectious diseases such as COVID-19? J Dent Educ. 2020; 84(6):631-3.
Secretaria de Atenção Primária à Saúde (Brasil). Protocolo de Manejo Clínico do Coronavírus (COVID-19) na Atenção Primária à Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2020
Napimoga MH, Freitas ARR. Dentistry vs Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2: how to face this enemy. RGO Rev Gaúch Odontol. 2020; 68:e20200011.
Ministério da Saúde (Brasil). Portaria 467, de 20 de março de 2020. Brasília: Ministério da Saúde, 2020.
Sarti TD, Lazarini WS, Fontenelle LF, Almeida APSC. What is the role of Primary Health Care in the COVID-19 pandemic? Epidemiol Serv Saúde. 2020; 29(2):1-4.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).