Dental students in the fight against COVID-19
student’s perception of an interprofessional extension project
DOI:
https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1665Keywords:
Coronavirus infections, Dentistry, Community-Institution Relationships, EducationAbstract
This paper reports the perception of Dentistry students concerning their participation in interprofessional extension actions in the management of the COVID-19 pandemic. For that purpose, a qualitative, cross-sectional and descriptive study was performed, using a script with open questions and a self-applied structured questionnaire sent to students participating in the University Extension Project by attention to the road borders of the State of Paraná and/or as attendants in the telehealth service in the management of COVID-19 (COVID-19 Information Center) and/or the Special Pharmacy of the State of Paraná. The reports were analyzed by the Collective Subject Discourse. All Dentistry students who participated in the project agreed to respond to this survey. The main contributions of the Extension Project to their training were identified as acquisition of new knowledge, opportunity for interprofessional action, practical application of theoretical knowledge, technical-scientific learning, promotion of reception, qualified listening and humanized care. Thus, it is concluded that the guidelines for Extension in Brazilian Higher Education are being met, promoting the integral and citizen training of students, providing the experience of their knowledge in an interprofessional and interdisciplinary manner.
Downloads
References
Brasil. Resolução nº 3, de 21 de junho de 2021. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 22 jun.2021, Seção 1, p. 77.
Costa I CC, Unfer B, Oliveira AGRC, Arcieri RM, Saliba NA, Mimaz S. Integração Universidade-comunidade: análise das atividades extra-murais em Odontologia nas Universidades brasileiras. Rev Cons Reg Odontol. 2000; 3(6):146-53.
Moraes SLDD, Tamaki R, Sobral APV, Júnior JFS, Leão RDS, Silva BGD, Gomes J MDL. Impacto de uma experiência extensionista na formação universitária. Rev Cir Traumatol Buco-maxilo-fac 2016; 16(1):39-44.
Brasil. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 19 dez. 2018, Seção 1, p. 49.
Brasil. Ministério da Saúde. Política Nacional de Promoção da Saúde. 3.ed. Brasília: MS; 2010.
Zhu N, Zhang D, Wang W, Li X, Yang B, Song J, et al. A novel coronavirus from patients with pneumonia in China, 2019. N Engl J Med. 2020; 382(8):727-33.
Rodriguez-Morales AJ, Cardona Ospina JA, Gutiérrez-Ocampo E, Villamizar-Peña R, Holguin-Rivera Y, Escalera-Antezana JP, et al. Clinical, laboratory and imaging features of COVID-19: a systematic review and meta-analysis. Travel Med Infect Dis. 2020;34:101623.
Caldas JP, Tavares M. Epidemiologia da COVID-19. Da emergência um novo vírus humano à disseminação global de uma nova doença – Doença por Coronavírus 2019 [Internet]. 2020 [Acesso em 24 mar. 2021]. Disponível em: http://asset.youoncdn.com/ab296ab30c207ac641882479782c6c34/070b44658f5569888804a14826ae273c.pdf.
Singhal T. A review of coronavirus disease2019 (COVID-19). Indian J Pediatr. 2020;87(4):281-6.
Silva ACR, de Jesus TS, Santos SS, Santos GJ, Rodrigues WP. Covid-19, o novo coronavírus: um alerta emergencial para as principais estratégias de prevenção da saúde pública. Scire Salutis. 2020;10(2):26-34.
Paraná. Decreto nº 4230 de 16 de março de 2020. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do Coronavírus - COVID-19. [Acesso em 11 nov. 2021]. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/diarios/287819206/doepr-caderno-normal-executivo-16-03-2020-pg-3.
Universidade Federal do Paraná. Despacho nº 38/2020/UFPR/R/GAB/SOC. Suspensão dos Calendários Acadêmicos da UFPR. [Acesso em 11 nov. 2021]. Disponível em: http://www.soc.ufpr.br/portal/wp-content/u ploads/2020/03/Ad-Referendum-Suspens%C3%A3o-dos-Calend%C3%A1rios-Acad%C3%AAmicos-da-UFPR.pdf.
Fundação Araucária. Chamada Pública 09/2020. Ação de Extensão Contra o Novo Coronavírus. Programa de Apoio Institucional para Ações Extensionistas de Prevenção, Cuidados e Combate à Pandemia do Novo Coronavirus. [Acesso em 11 nov. 2021]. Disponível em: http://www.seti.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/fil es/documento/2020-03/chama_publica_combate_ao_coronavirus.pdf.
Silva ROC, Bonan KFZ, Rosa FC, Cunha GR, Müller EV, Favero GM, et al. Ações extensionistas na prevenção, cuidados e combate à pandemia por Coronavírus nas divisas do Paraná. J Nurs Health. 2020;10:e20104025.
Perez J, Schonrock J, Cardoso LS, Silva MN, Oliveira NR, Gomes SR, et al. Central de Informações Covid-19 como ação de enfrentamento ao novo coronavírus: Relato de experiência. Rev Saúde Desenv Hum. 2021; 9(3):1-12.
Godoy AS. Introdução à Pesquisa Qualitativa e suas Possibilidades. Rev Admin Empresas. 1995; 35(2):57-63.
Minayo MCS. Análise Qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciênc Saúde Colet. 2012;17(3): 621-6.
Fraser MTD, Gondim SMG. Da fala do outro ao texto negociado: Discussões sobre a entrevista na pesquisa qualitativa. Paidéia. 2004; 14(28):139-52.
Schmidt B, Palazzi A, Piccinini CA. Entrevistas online: potencialidades e desafios para coleta de dados no contexto da pandemia de COVID-19. Rev Fam Ciclos Vida Saúde Contexto Soc. 2020; 8(4), 960-6.
Lefèvre F, Lefèvre AMC. O pensamento coletivo como soma qualitativa. Faculdade de Saúde Pública / USP, São Paulo; 2003. [Acesso em 14 jul. 2021]. Disponível em: http://www.fsp.usp.br/qualisaude/soma%20qualitativa%209%20de%20fevereiro%20de%202004.htm.
Lefèvre F, Lefèvre AMC. Depoimentos e Discursos: uma proposta de análise em pesquisa social. Brasília: Líber Livro Editora; 2005.
Lefèvre F, Lefèvre AMC. O discurso do sujeito coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa (desdobramentos). Caxias do Sul: EDUSC; 2005.
Lefèvre F, Lefèvre AMC. Pesquisa de Representação Social: Um enfoque Qualiquantitativo. 2. ed. Brasília: Liber Livro Editora; 2012.
Lefèvre F, Lefèvre AMC. O Sujeito Coletivo que fala. Interface Comun Saúde Educ. 2006; 10(20): 517-24.
Silva WP. Extensão universitária: um conceito em construção. Extensão & Sociedade. 2020; 11(2):21-32.
World Health Organization. Framework for action on interprofessional education & collaborative practice. World Health Organization: Geneva; 2010.
Souza, SVD, Rossit, RAS. Dilemas e Perspectivas dos recursos humanos em saúde no contexto da pandemia. Enferm Foco. 2020; 11(1):68-73.
Fadel CB, Bordin D, Kuhn E, Martins LD. O impacto da extensão universitária sobre a formação acadêmica em Odontologia. Interface Comun Saúde Educ. 2013; 17(47): 937-46.
Souza KC, da Costa LP, Barreto NMF, Siqueira AAMG, de Souza SS, Rocha ES, et al. Políticas públicas e educação em saúde nos projetos de extensão na universidade. Res Soc Devel. 2021; 10(4), e58010414379.
Moimaz SAS, Bordin D, Gomes AM de P, Fadel CB, Garbin CAS, Saliba NA. Extensão universitária na ótica de acadêmicos: o agente fomentador das Diretrizes Curriculares Nacionais. Rev ABENO. 2015; 15(4): 45-54.
Celuppi IC, Lima GDS, Rossi E, Wazlawick RS, Dalmarco EM. Uma análise sobre o desenvolvimento de tecnologias digitais em saúde para o enfrentamento da COVID-19 no Brasil e no mundo. Cad Saúde Públ. 2021; 37(3):e00243220.
Caetano R, Silva AB, Guedes ACCM, Paiva CCND, Ribeiro GDR, Santos DL, Silva RMD. Desafios e oportunidades para telessaúde em tempos da pandemia pela COVID-19: uma reflexão sobre os espaços e iniciativas no contexto brasileiro. Cad Saúde Públ. 2020; 36, e00088920.
Nascimento ADA, de Holanda LAL, Borges BS, Pereira FT, Frade AL, de Barros Santos C. de Lacerda Vidal AK. Teleodontologia, Formação Profissional e Assistência Odontológica no Sistema Único de Saúde Brasileiro: Relato de Experiência. J Health. 2020; 1(1):51-67.
Conselho Federal de Odontologia. Resolução CFO-226, de 04 de junho de 2020. Dispõe sobre o exercício da Odontologia a distância, mediado por tecnologias, e dá outras providências. [Acesso em 26 jun. 2021]. Disponível em: https://sistemas.cfo.org.br/visualizar/atos/R ESOLU%c3%87%c3%83O/SEC/2020/226.
Pizzolatto G, Dutra MJ, Corralo DJ. A extensão universitária na formação do cirurgião-dentista. Rev ABENO. 2021; 21(1): 974.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).