Interprofessional education in indigenous health

: the experience of the “Huka Katu” Project - FORP-USP in Xingu

Authors

  • Wilson Mestriner Junior Universidade de São Paulo
  • Ana Elisa Rodrigues Alves Ribeiro Universidade de Franca
  • Soraya Fernandes Mestriner Universidade de São Paulo
  • Igor Henrique Teixeira Fumagalli Universidade de São Paulo
  • Luana Pinho de Mesquita Lago University of São Paulo https://orcid.org/0000-0002-9863-3062

DOI:

https://doi.org/10.30979/revabeno.v21i1.1670

Keywords:

Health of Indigenous Populations, Interprofessional Education, Oral Health, Cultural Competence.

Abstract

To achieve the principles of the Sistema Único de Saúde, it is necessary to improve health professionals’ education who are integrated into the health network and who recognize the need for different Brazilian realities, such as indigenous peoples’ health care. The objective is to present an experience report for the reorientation of the educational model prioritizing the teaching-service-community integration and the contribution of the Ribeirão Preto School of Dentistry, University of São Paulo, to the implementation of Public Education and Health Policies, exploring its interface with the National Health Care Policy for Indigenous Peoples and the National Oral Health Policy. The education actions proposed in the “Huka Katu” Project involve the reorientation of the training and assistance model to the community. The preparatory and operational stages are developed in the open elective courses - Oral Health Care in Indigenous Populations I and II. During COVID-19 pandemic, Course I was carried out in a virtual environment using active teaching-learning methodologies and an approach to intercultural care. Course II is developed in the context of primary care in the villages of the Xingu Indigenous Park, with emphasis on comprehensive health care and learning through the experience of working in indigenous health, together with multidisciplinary teams. The Project has contributed to the training of health professionals for collaborative teamwork, with graduates directly involved in health care or management in the indigenous health subsystem.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wilson Mestriner Junior, Universidade de São Paulo

Professor Titular do Departamento de Estomatologia, Saúde Coletiva e Odontologia Legal da Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo - FORP-USP

Ana Elisa Rodrigues Alves Ribeiro , Universidade de Franca

Professora Mestra do curso de Odontologia da Universidade de Franca - UNIFRAN.

Doutoranda em Promoção de Saúde na Universidade de Franca - UNIFRAN

Soraya Fernandes Mestriner, Universidade de São Paulo

Professora Doutora do Departamento de Estomatologia, Saúde Coletiva e Odontologia Legal da Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo - FORP-USP

Igor Henrique Teixeira Fumagalli, Universidade de São Paulo

Mestrando em Saúde Pública na Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo - EERP-USP

Luana Pinho de Mesquita Lago, University of São Paulo

Professora Doutora no Departamento de Estomatologia, Saúde Coletiva e Odontologia Legal da Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto - FORP-USP

 

References

(1) Brasil. Constituição 1988. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília (DF): Senado; 1988.

(2) Brasil. Lei nº 8.080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Brasília, 1990.

(3) Brighenti CA. Colonialidade do poder e a violência contra os povos indígenas. PerCursos. 2016; 16(32):103-20.

(4) Brasil. Fundação Nacional de Saúde. Política Nacional de Atenção à Saúde dos Povos Indígenas. - 2ª edição - Brasília: Ministério da Saúde. Fundação Nacional de Saúde, 2002. 40 p.

(5) Mendes AM, Leite MS, Langdon EJ, Grisotti M. O desafio da atenção primária na saúde indígena no Brasil. Rev Panam Salud Publica. 2018;42:e184.

(6) Brasil. Ministério da Saúde. Diretrizes da política nacional de saúde bucal. Brasília: Ministério da Saúde, 2004.

(7) Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo. Projeto Acadêmico da Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto. 2021; 86p.

(8) Ribeiro D. O povo brasileiro. 14ª Edição. São Paulo: Companhia de Bolso; 2006.

(9) Melatti JC. Índios do Brasil. 9ª Edição. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo; 2014.

(10) Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Estimativas da população residente. Brasília: IBGE; 2020.

(11) Instituto Socioambiental. Almanaque Socioambiental Parque Indígena do Xingu 50 anos: Instituto Socioambiental; 2011.

(12) Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão da Educação na Saúde. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde: o que se tem produzido para o seu fortalecimento? Brasília: Ministério da Saúde, 2018.

(13) Brasil. Ministério da Saúde. Política Nacional da Atenção Básica. Brasília: Ministério da Saúde, 2017.

(14) Peduzi M, Norman IJ, Germai ACCG, Germani, Silva, JAM, Souza GC. Educação interprofissional: formação de profissionais de saúde para o trabalho em equipe com foco nos usuários. Rev Esc Enferm USP. 2013; 47(4):977-83.

(15) World Health Organization. Health professions networks nursing & midwifery human resources for health. Framework for action on interprofessional education & collaborative practice. Geneve: WHO; 2010.

(16) Organização Pan-Americana da Saúde. Educação interprofissional na atenção à saúde: melhorar a capacidade dos recursos humanos para alcançar a saúde universal. Relatório da reunião Bogotá, Colômbia. Washington, DC: OPAS; 2017

(17) Centre for the Advancement of Inter-profesional Education. Interprofessional Education: Today, Yesterday and Tomorrow. Higher Education Academy, Learning and Teaching Support Network for Health Sciences and Practice, Occasional Paper 1. United Kingdom: CAIPE; 2002.

(18) Peduzzi M, Agrelli HF. Trabalho em equipe e prática colaborativa na Atenção Primária à Saúde. Interface (Botucatu). 2018; 22(Suppl 2):1525-34.

(19) Bondia JL. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev Bras Educ. 2002; 19:20-8.

(20) Delors J. Educação um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. 2ª Edição. São Paulo: Cortez Editora; 1999.

(21) Mestriner Junior W, Mestriner SF, Bulgarelli AF, Mishima SM. O desenvolvimento de competências em atenção básica à saúde: a experiência no projeto Huka-Katu. Ciênc Saúde Colet. 2011; 16(Suppl. 1):903-12.

(22) Freire P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho D'Água; 1993.

(23) Macedo AC, Bairrão JFMH, Mestriner SF, Mestriner Junior W. Ao encontro do Outro, a vertigem do eu: o etnopsicólogo em equipes de saúde indígena. Rev SPAGESP. 2011; 12:85-96.

(24) Ribeiro AERA, Beretta RCS, Mestriner Junior W. Promoção da saúde e efetivação da Reforma Sanitária no contexto dos povos originários. Saúde Debate. 2019; 43(suppl.8):292-304.

(25) Mendonça S, Mestriner Junior W, Mestriner SF, Lemos PN, Hirooka LB, Nunes SAC. Módulo – Saúde Bucal e Vigilância Nutricional – Volume I Área Curricular I. “Conhecendo a família indígena / Promovendo a troca de experiências” [Apostila]. Ribeirão Preto; 2007.

(26) Mestriner SF, Sanches GL, Bulgarelli AF, Mestriner Junior W. Egressos do curso de odontologia: representações sociais de uma experiência extramuros. Sau Transf Soc. 2014; 5(3):25-33.

(27) Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Programa de Interiorização do Trabalho em Saúde/PITS. Brasília: Ministério da Saúde; 2003.

(28) Merhy EE. Educação Permanente em Movimento - uma política de reconhecimento e cooperação, ativando os encontros do cotidiano no mundo do trabalho em saúde, questões para os gestores, trabalhadores e quem mais quiser se ver nisso. Saúde redes. 2015; 1(1):7-14.

Published

24-12-2021

How to Cite

Mestriner Junior, W., Ribeiro , A. E. R. A. ., Mestriner, S. F., Fumagalli, I. H. T. ., & Lago, L. P. de M. (2021). Interprofessional education in indigenous health: : the experience of the “Huka Katu” Project - FORP-USP in Xingu. Revista Da ABENO, 21(1), 1670. https://doi.org/10.30979/revabeno.v21i1.1670

Issue

Section

Formação no SUS: integração da saúde coletiva com a clínica