Videos as tools for the education in oral health in the teaching-service integration at the University Center of Patos de Minas during the pandemic

Authors

  • Maria Teresa Borges Araújo
  • Carolina Silva Pereira Centro Universitário de Patos de Minas
  • Cássia Eneida Souza Vieira Dutra Centro Universitário de Patos de Minas
  • Thays Cristiny Simão Melo Centro Universitário de Patos de Minas
  • Ivânia Aparecida Pimenta Centro Universitário de Patos de Minas
  • Thiago de Amorim Carvalho Centro Universitário de Patos de Minas, Patos de Minas, MG, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.30979/revabeno.v21i1.1672

Keywords:

Health Education, Public Health, Digital Health Strategies, Oral Health.

Abstract

In the graduate course in Dentistry at the University Center of Patos de Minas, several in-person activities of the Teaching, Service, and Community Integration (INESC) internship had to be suspended due to the COVID-19 pandemic, as recommended by health authorities. This article aims to report the experience of applying the concepts of health education in remote education through the production of videos shared by eighth-period students enrolled in this internship. The steps for preparing a script, with language adaptation, and the use of the conative function were completed, as well as the use of playful resources. In general, teachers and students have perceived the power and reach of digital tools, which, in addition to transforming and enriching the academic training and preparing students for a new post-pandemic reality, are also perennial tools of social transformation, that can be used in different contexts and places, expanding the access of the population to educational measures in oral health.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Teresa Borges Araújo

Acadêmica do Curso de Graduação em Odontologia do Centro Universitário de Patos de Minas

Carolina Silva Pereira, Centro Universitário de Patos de Minas

Acadêmica do Curso de Graduação em Odontologia do Centro Universitário de Patos de Minas

Cássia Eneida Souza Vieira Dutra, Centro Universitário de Patos de Minas

Docente da Integração Ensino, Serviço e Comunidade do Curso de Graduação em Odontologia do Centro Universitário de Patos de Minas, Patos de Minas, MG, Brasil.

Thays Cristiny Simão Melo, Centro Universitário de Patos de Minas

Docente da Integração Ensino, Serviço e Comunidade do Curso de Graduação em Odontologia do Centro Universitário de Patos de Minas, Patos de Minas, MG, Brasil.

Ivânia Aparecida Pimenta, Centro Universitário de Patos de Minas

Docente da Integração Ensino, Serviço e Comunidade do Curso de Graduação em Odontologia do Centro Universitário de Patos de Minas, Patos de Minas, MG, Brasil.

References

(1) Faria MHD, Pereira FJP, Silva ML, Pessoa DM, Soares SCM. Relato de alunos de odontologia no enfrentamento à covid-19. Cadernos ESP. 2020; 14(1):118-22.

(2) Fernandez MS, Silva NRJ, Viana VS, Oliveira CCC. Doença por coronavírus 2019: desafios emergentes e o ensino odontológico brasileiro. Rev ABENO. 2020; 20(2): 2-15.

(3) Giudice, RL. The severe acute respiratory syndrome coronavirus-2 (sars cov-2) in dentistry. Management of biological risk in dental practice. Int J Environ Res Public Health. 2020;17(9):3067.

(4) Zimmer R, Almeida Neto H, Reston EG, Klein Júnior AC. O papel das mídias sociais na construção do conhecimento em Odontologia. Stomatos. 2018; 24(47):1-5.

(5) Santana VV, Santos PR, Leal AKTBN, Silva DBS, Pereira EV, Silveira LNS, et al. A importância do uso da internet sob o viés da promoção interativa na educação em tempos de pandemia. Braz J Develop. 2020; 6(10):78866-76.

(6) Xavier TB, Barbosa GM, Meira CLS, Conte Neto N, Pontes HAR. Utilização de recursos web na educação em Odontologia durante pandemia COVID-19. Braz J Health Rev. 2020; 3(3):4989-5000.

(7) Ministério da Saúde. Secretaria-Executiva. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Glossário temático: gestão do trabalho e da educação na saúde. Ministério da Saúde: Brasília. 2012, 44(2) (Série A. Normas e Manuais Técnicos).

(8) Faleiro FRG, Salvago BM. Educação a distância nos cursos de graduação em odontologia no Brasil. Rev Bras Aprendiz Aberta Dist. 2018; 17(1):1-28.

(9) Gusso HL, Gonçalves VM. Ensino superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária. Educ Soc. 2020; 41: 1-26.

(10) Rodrigues Junior JC, Rebouças CBA, Castro RCMB, Oliveira PMP, Almeida PC, Pagliuca LMF. Construção de vídeo educativo para a promoção da saúde ocular em escolares. Texto Contexto Enferm, 2017, 26(2):e06760015.

(11) Gibran A. Comunicação integral: o que é isso? [Acesso em 24 out. 2021]. Disponível em: https://andregibran.com/o-que-e-comunicacao-integral/.

(12) Souza FB, Lopes MGQ, Lima Filho RM. Redes sociais na aprendizagem em odontologia: opinião dos estudantes de uma universidade brasileira. Rev Cuba Estomatol. 2017; 54(2):1-11.

(13) World Health Organization - WHO. Novel-coronavirus-2019. 2019. [Acesso em 13 abr. 2021]. Disponível em: https://www.who.int/e megencies/diseases/novel-coronavirus-2019.

(14) Ge H, Wang X, Yuan X, Gong X, Wang C, Deng T, et al. The epidemiology and clinical information about Covid-19. Eur J Clin Microbiol Infect Dis. 2020; 39(6):1011-19

(15) Rothan HA, Byrareddy SN. The epidemiology and pathogenesis of coronavirus disease (Covid-19) outbreak. J Autoimmun. 2020; 109:102433.

(16) Sohrabi C, Alsafi Z, O’Neill N, Khan M, Kerwan A, Al-Jabir A, et al. World Health Organization declares global emergency: a review of the 2019 novel coronavirus (Covid-19). Int J Surg. 2020; 76:71-6.

(17) Garcia LP, Duarte E. Intervenções não farmacológicas para o enfrentamento à epidemia da Covid-19 no Brasil. Epidemiol Serv Saúde. 2020;29(2):e2020222.

(18) Aquino EML, Lima RTRS. Medidas de distanciamento social no controle da pandemia de Covid-19: potenciais impactos e desafios no Brasil. Ciênc Saúde Colet. 2020; 25(1):2423-46.

(19) Gomes VTS, Rodrigues RO, Gomes RNS, Gomes MS, Viana LVM, Silva FS. The covid-19 pandemic: repercussions of remote education on medical training. Rev Bras Educ Méd. 2020; 44(4):e114.

(20) Associação Brasileira de Ensino Odontológico. Posicionamento da ABENO sobre a substituição das aulas presenciais por aulas por meios digitais nos cursos de Odontologia, enquanto durar a situação de pandemia COVID-19. 2020. [Acesso em 23 jun. 2021]. Disponível em: https://abeno.org. br/abeno-files/downloads/posicionamento-ab eno-portaria-mec-544.pdf.

(21) Vercelli LCA. Aulas remotas em tempos de Covid-19: a percepção de discentes de um programa de mestrado profissional em educação. @mbienteeducação 2020; 13(2):47-60.

(22) Alves L. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Educação. 2020; 8(3):348-65.

(23) Brasil. Portaria MEC nº 343, de 17 de março de 2020. [Acesso em 23 jun. 2021]. Disponível em: https://abmes.org.br/legisla coes/detalhe/3017/portaria-mec-n-343.

(24) SESC. DN. DPD Manual técnico de educação em saúde bucal / Claudia Márcia Santos Barros, coordenador. – Rio de Janeiro : SESC, Departamento Nacional, 2007.

(25) Falkembach GAM. Concepção e desenvolvimento de material educativo digital. Renote. 2005; 3(1).

(26) Razera APR, Buetto LS, Lenza NFB, SonobeHM. Vídeo educativo: estratégia de ensino-aprendizagem para pacientes em tratamento quimioterápico. Ciênc Cuid Saúde 2014; 13(1):173-8.

Published

24-12-2021

How to Cite

Araújo, M. T. B., Pereira, C. S., Dutra, C. E. S. V., Melo, T. C. S., Pimenta, I. A., & Carvalho, T. de A. (2021). Videos as tools for the education in oral health in the teaching-service integration at the University Center of Patos de Minas during the pandemic. Revista Da ABENO, 21(1), 1672. https://doi.org/10.30979/revabeno.v21i1.1672

Issue

Section

Formação no SUS: integração da saúde coletiva com a clínica