Health promotion by Dentistry students in the COVID-19 pandemic

experience report

Authors

  • Thaúsi Frota Sá Nogueira Neves Souza Continuing Education Center - NEP SAMUFor-192 https://orcid.org/0000-0001-8469-4596
  • Nicolle Medeiros Fernandes Gomes University of Fortaleza
  • Amanda Duarte Vidal University of Fortaleza
  • Ana Karisy Rios Teixeira University of Fortaleza
  • Brena Goncalves de Andrade University of Fortaleza
  • Larissa Maria Oliveira Abreu University of Fortaleza
  • Cinthia Nara Gadelha Teixeira University of Fortaleza

DOI:

https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1680

Keywords:

Health Promotion, Pandemic, Dentistry

Abstract

Dentistry is a specialty in the health area that requires developing and refining technical skills. However, linked to this characteristic, there is a need for a more complex view of each context in which dentists will exercise their functions. This paper describes the experience of five students from the Extramural Internship of the Dentistry course at UNIFOR, held in the second half of 2020, during the pandemic of Coronavirus Disease (COVID)-19. The activities were developed weekly, on Fridays, in the morning shift, from 7:30 am to 11:10 am, in the various waiting rooms in the Medical Care Center Integrated (NAMI). The Extramural Internship (EEM) actions used simple and dynamic methodologies, valued the subjects’ knowledge and subjectivities; urged the participants to reflect on their choices, contributing to the autonomy of health care for those involved in this process. Thus, it was noticed that the EEM contributed significantly to the awareness of oral health self-care and general health of patients, providing health promotion activities which explored creativity, instigated the power of perception, and playfully contributed to the analysis of the reality in which they are inserted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thaúsi Frota Sá Nogueira Neves Souza, Continuing Education Center - NEP SAMUFor-192

Master in Physiological Sciences, Educator at the e Continuing Education Center - NEP SAMUFor-192.

Nicolle Medeiros Fernandes Gomes, University of Fortaleza

Scholar of the Dentistry Course. University of Fortaleza.

Amanda Duarte Vidal, University of Fortaleza

Scholar of the Dentistry Course. University of Fortaleza.

Ana Karisy Rios Teixeira, University of Fortaleza

Scholar of the Dentistry Course. University of Fortaleza.

Brena Goncalves de Andrade, University of Fortaleza

Scholar of the Dentistry Course. University of Fortaleza.

Larissa Maria Oliveira Abreu, University of Fortaleza

Scholar of the Dentistry Course. University of Fortaleza.

Cinthia Nara Gadelha Teixeira, University of Fortaleza

PhD in Dentistry, Professor, University of Fortaleza.

References

Lara EM de O, Lima VV, Mendes JD, Ribeiro ECO, Padilha R de Q. O professor nas metodologias ativas e as nuances entre ensinar e aprender: desafios e possibilidades. Interface. 2019; 23: e180393.

Couto S de AB, Souza PHC. Metodologias ativas como estratégia pedagógica para promoção do ensino-aprendizagem em Odontologia: relato de experiência. Rev ABENO. 2019; 19(2):91-100.

ABMES. Resolução CNE/CES no 3 | ABMES [Internet]. ABMES - Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino Superior. 2021 [Acesso em 27 nov. 2021]. Disponível em: https://abmes.org.br/ legislacoes/detalhe/http%3A%2F%2Fabmes.org.br%2Flegislacoes%2Fdetalhe%2F705.

Werneck MAF, Senna MIB, Drumond MM, Lucas SD. Nem tudo é estágio: contribuições para o debate. Ciênc Saúde Coletiva. 2010;15:221-31.

Negro-Dellacqua M, Junior PMC, Sá-Junior AR de, Bortolotto T, Costa FV, Sousa IF de. Potencialidades e desafios na aplicação de metodologias ativas no ensino de Fisioterapia: visão discente. Res Soc Dev. 2019;8(5):e32851022.

Núcleo de Atenção Médica Integrada (NAMI) | Unifor [Internet]. UNIFOR. 2021 [Acesso em 27 nov. 2021]. Disponível em: https://unifor.br/nami.

Franco AG, Amorim JCF, Carvalho GAP de, Dias SC, Franco ABG. Importance of the dentist’s conduct regarding the containment and prevention of Covid-19. Interim J Med Health. 2020;3:e202003011

Oliveira IP de, Leão MLP, Alcântara CEP de. Doenças sistêmicas e interdisciplinaridade: a importância do diálogo entre o cirurgião dentista e o médico no tratamento e prognóstico de pessoas com enfermidades sistêmicas. Scire Salut. 2021;11(2):127-32.

Júnior AFC, Soeiro DA, Aimée JAB, Carvalho RM, Rendeiro RM, Casseb TF, et al. Teatro mudo como alternativa de educação em saúde bucal com indígenas no Estado do Pará. Rev ABENO. 2017;17(1):2-7.

Bidinotto AB. Associações entre o consumo de alimentos ultraprocessados, cárie dentária e doença periodontal. 2020 [tese]. Doutorado em Epidemiologia - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 108p.

Botelho G, Lameiras J. Adolescente e Obesidade: considerações sobre a importância da educação alimentar. Acta Port Nutr. 2019; 15:30-5.

Alves KP de S, Jaime PC. A Política Nacional de alimentação e Nutrição e seu diálogo com a Política Nacional de Segurança alimentar e Nutricional. Ciênc Saúde Coletiva. 2014;19:4331-40.

Berbel CMN, Chirelli MQ. Reflexões do cuidado na saúde do homem na atenção básica. Rev Bras Promoç Saúde. 2020;33:11559.

Published

27-04-2022

How to Cite

Souza, T. F. S. N. N., Gomes, N. M. F. ., Vidal, A. D., Teixeira, . A. K. R., Andrade, . B. G. de, Abreu, L. M. O., & Gadelha Teixeira, . C. N. . (2022). Health promotion by Dentistry students in the COVID-19 pandemic: experience report. Revista Da ABENO, 22(2), 1680. https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1680

Issue

Section

Formação no SUS: integração da saúde coletiva com a clínica