Health promotion by Dentistry students in the COVID-19 pandemic
experience report
DOI:
https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1680Keywords:
Health Promotion, Pandemic, DentistryAbstract
Dentistry is a specialty in the health area that requires developing and refining technical skills. However, linked to this characteristic, there is a need for a more complex view of each context in which dentists will exercise their functions. This paper describes the experience of five students from the Extramural Internship of the Dentistry course at UNIFOR, held in the second half of 2020, during the pandemic of Coronavirus Disease (COVID)-19. The activities were developed weekly, on Fridays, in the morning shift, from 7:30 am to 11:10 am, in the various waiting rooms in the Medical Care Center Integrated (NAMI). The Extramural Internship (EEM) actions used simple and dynamic methodologies, valued the subjects’ knowledge and subjectivities; urged the participants to reflect on their choices, contributing to the autonomy of health care for those involved in this process. Thus, it was noticed that the EEM contributed significantly to the awareness of oral health self-care and general health of patients, providing health promotion activities which explored creativity, instigated the power of perception, and playfully contributed to the analysis of the reality in which they are inserted.
Downloads
References
Lara EM de O, Lima VV, Mendes JD, Ribeiro ECO, Padilha R de Q. O professor nas metodologias ativas e as nuances entre ensinar e aprender: desafios e possibilidades. Interface. 2019; 23: e180393.
Couto S de AB, Souza PHC. Metodologias ativas como estratégia pedagógica para promoção do ensino-aprendizagem em Odontologia: relato de experiência. Rev ABENO. 2019; 19(2):91-100.
ABMES. Resolução CNE/CES no 3 | ABMES [Internet]. ABMES - Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino Superior. 2021 [Acesso em 27 nov. 2021]. Disponível em: https://abmes.org.br/ legislacoes/detalhe/http%3A%2F%2Fabmes.org.br%2Flegislacoes%2Fdetalhe%2F705.
Werneck MAF, Senna MIB, Drumond MM, Lucas SD. Nem tudo é estágio: contribuições para o debate. Ciênc Saúde Coletiva. 2010;15:221-31.
Negro-Dellacqua M, Junior PMC, Sá-Junior AR de, Bortolotto T, Costa FV, Sousa IF de. Potencialidades e desafios na aplicação de metodologias ativas no ensino de Fisioterapia: visão discente. Res Soc Dev. 2019;8(5):e32851022.
Núcleo de Atenção Médica Integrada (NAMI) | Unifor [Internet]. UNIFOR. 2021 [Acesso em 27 nov. 2021]. Disponível em: https://unifor.br/nami.
Franco AG, Amorim JCF, Carvalho GAP de, Dias SC, Franco ABG. Importance of the dentist’s conduct regarding the containment and prevention of Covid-19. Interim J Med Health. 2020;3:e202003011
Oliveira IP de, Leão MLP, Alcântara CEP de. Doenças sistêmicas e interdisciplinaridade: a importância do diálogo entre o cirurgião dentista e o médico no tratamento e prognóstico de pessoas com enfermidades sistêmicas. Scire Salut. 2021;11(2):127-32.
Júnior AFC, Soeiro DA, Aimée JAB, Carvalho RM, Rendeiro RM, Casseb TF, et al. Teatro mudo como alternativa de educação em saúde bucal com indígenas no Estado do Pará. Rev ABENO. 2017;17(1):2-7.
Bidinotto AB. Associações entre o consumo de alimentos ultraprocessados, cárie dentária e doença periodontal. 2020 [tese]. Doutorado em Epidemiologia - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 108p.
Botelho G, Lameiras J. Adolescente e Obesidade: considerações sobre a importância da educação alimentar. Acta Port Nutr. 2019; 15:30-5.
Alves KP de S, Jaime PC. A Política Nacional de alimentação e Nutrição e seu diálogo com a Política Nacional de Segurança alimentar e Nutricional. Ciênc Saúde Coletiva. 2014;19:4331-40.
Berbel CMN, Chirelli MQ. Reflexões do cuidado na saúde do homem na atenção básica. Rev Bras Promoç Saúde. 2020;33:11559.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).