Integration of the Oral Health Promotion 3 discipline to the Family Clinic and the Dentistry training-associated domain

Authors

  • Paulini Malfei de Carvalho Centro Universitário São José https://orcid.org/0000-0002-5093-9708
  • Armando Hayassy Centro Universitário São José
  • Luciene Deluca Ferreira Ferraz Armando Palhares Aguinaga Family Clinic
  • Felipe Rocha dos Santos Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Francisco José dos Santos Martins Program Coordination Study Center 5.1

DOI:

https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1708

Keywords:

Professional Training, Public Health, Oral Health, Family Health

Abstract

The report on the present experience is based on reorienting teaching and learning practices and scenarios in the discipline of Oral Health Promotion 3 of the undergraduate Dentistry course of the Centro Universitário São José (São José University Center), aimed at a contextualized approach to the domain, integrated to Family Clinic, and oriented toward oral health promotion and to the needs of the population. It aimed to encourage student trainees toward a critical-thinking perspective, encompassing health as social production, and acknowledging the impacts of the Social Determinants of Health on the oral health care process. By integrating the discipline into the routine of the activities developed by the Clínica da Família Armando Palhares Aguinaga (Armando Palhares Aguinaga Family Clinic) in the 5.1 program, Dentistry training has enabled exchange of knowledge and experiences among students, patients (seen as subjects), teacher, outreach health workers, and professionals of the clinic, bringing the process of teaching social dynamics and the needs of the domain closer together.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paulini Malfei de Carvalho, Centro Universitário São José

Assistant Professor, School of Health, Centro Universitário São José.

References

Pinheiro MH. Perspectiva educacional no discurso da saúde bucal – Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense. Niterói/RJ, 1995. [Cited July 14, 2021]. Available fom: https://www.uff.br/?q=tags/repositorioinstitucional.

Buss PM, Pellegrini Filho AA. Saúde e seus determinantes sociais. Physis. 2007; 17(1): 77-93.

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia. Despacho do Ministro. [Cited July 14, 2021]. Available from: https://abeno.org.br/wpcontent/uploads/2021/06/DCNODONTOLOGIA-2018.pdf.

Nutbeam D. Evaluating health promotion progress, problems and solutions. Health Prom Int. 1998;13(1):27-44.

Ministério da Saúde. Anuário Estatístico da Cidade do Rio de Janeiro, 2008. [Cited July 14, 2021]. Available from: www.saude.gov.br.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE. Censo Demográfico 2000 – Cálculos e tabulação: Fundação João Pinheiro – MG/ IPP, IUPERJ, IPEA, 2003. [Cited July 14, 2021]. Available from: www.portalgeo.rio.rj.gov.br.

Berbel NAN. Metodologia da Problematização no Ensino Superior e sua contribuição para o plano da praxis. Semina: Ci Soc/Hum. 1996;17:7-17.

Kell MCG, Shimizu HE. Existe trabalho em equipe no Programa Saúde da Família? Ciênc Saúde Colet. 2010;15(supl. 1):1533-41.

Bordenave J, Pereira A. Estratégias de ensino aprendizagem. 30 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

Batista N, Batista SH, Goldenberg P, Seiffert O, Sonzogno MC. O enfoque problematizador na formação de profissionais da saúde. Rev Saúde Pública. 2005;39(2):231-7.

Brasil. Ministério da Saúde. Sistema de Informação em Saúde para a Atenção Básica. SISAB. E-SUS – Dados por área programática, 2021. [Cited July 14, 2021]. Available from: https://egestorab.saude.gov.br/paginas/login .xhtml.

Freire, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

Ayres JRM. Cuidado: tecnologia ou sabedoria prática? Interface - Comunic Saúde Educ. 2000;4(6):117-20

Zilbovicius C, Araujo M, Botazzo C, Frias AC, Junqueira SR, Junqueira CR. A paradigm shift in predoctoral dental curricula in Brazil: evaluating the process of change. J Dent Educ. 2011;75(4):557-64. 2011.

Published

17-08-2022

How to Cite

Carvalho, P. M. de, Hayassy, A., Ferraz, L. D. F., Santos, F. R. dos, & Martins, F. J. dos S. (2022). Integration of the Oral Health Promotion 3 discipline to the Family Clinic and the Dentistry training-associated domain. Revista Da ABENO, 22(2), 1708. https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1708

Issue

Section

Formação no SUS: integração da saúde coletiva com a clínica