To open up the dental science

epistemic searches for a more plural and democratic, human and worldly education

Authors

  • Carlo Henrique Goretti Zanetti University of Brasilia
  • Otacílio Batista de Sousa Nétto Federal University of Piauí

DOI:

https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1726

Keywords:

Education, Dentistry Education, Science, Democracy, Culture

Abstract

The purpose of this text is to report the experience started in 2016 regarding an epistemic twist of the Health Practices discipline (DSC/UnB) to align it with the pragmatic effort to train students to become more able to assign meaning and value to their future presence in complex practice settings, such as the internship fields in the SUS. The article considers that without Modern Science it would not be possible to consolidate the Health professions as equally modern professions, but it problematizes the epistemic perspective (reductionist and positivist) that supports its theorizations, and understands the current scientific culture as an obstacle, either for the updating of epistemic references or for a democratic training that considers the plurality of discourses within the culture. It presents the institutional difficulties in the Health courses at UnB to introduce students of the initial years in field activities in the SUS, and it justifies the option of betting on pragmatics as an anticipation to the praxis and making of the action of discourse an accumulation for subsequent actions of intervention in the field. Within this context, the option selected was the strategy of conversely extension (reverse extension, reversal of extension) to open the dialogue of knowledge with other epistemic communities in the university professional training. The article describes the process and makes a critical-reflexive analysis of it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlo Henrique Goretti Zanetti, University of Brasilia

PhD. Professor, Department of Collective Health, Health Sciences School, University of Brasilia.

Otacílio Batista de Sousa Nétto, Federal University of Piauí

PhD student in Medical Clinic, Professor of the Department of Pathology and Dental Clinic, Health Sciences Center, Federal University of Piauíec.

References

Arendt H. A condição humana. 6 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1993.

Bourdieu P. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas, SP: Papirus, 1996.

Weber M. Economia e sociedade. Brasília: EdUnB, 1988

Weber M. Ciência e política: duas vocações. 12 ed. São Paulo: Cultrix, 2004.

Freidson E. Renascimento do profissionalismo: teoria, profecia e política. São Paulo: Edusp, Coleção Clássicos, n. 12, 1988.

Bergson H. Evolução Criadora. São Paulo: UNESP, 2009.

Prigogine I, Stengers I. A nova aliança: a metamorfose da ciência. 3 ed. Brasília: Editora da UnB, 1997.

Bachelard G. A formação do espírito científico. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

Bordieu P, Chamboredon JC, Passeron JC. A profissão de sociólogo: preliminares epistemológicas. 3 ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

Wallerstein I (Org.). Para abrir as ciências sociais: comissão Gulbenkian para reestruturação das ciências sociais. São Paulo: Cortez, 1996.

Foucault M. Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

Foucault M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Rio de Janeiro: Vozes, 2009.

Foucault M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2010.

Page D, Baranchuk A. The Flexner report: 100 years later. Int J Med Educ. 2010; 1:74-5.

Cooke M, Irby DM, Sullivan W, Ludmerer KM. American Medical Education 100 Years after the Flexner Report. N Engl J Med 2006;355:1339-44.

Almeida Filho N. Reconhecer Flexner. Cad Saúde Pública. 2010;26(12):2234-49.

Saúde no século 21: novos desafios devem definir os rumos da formação. Rev RETS. 2011;3(9):2-11.

Carvalho CL. Dentistas práticos no Brasil: história de exclusão e resistência na profissionalização da odontologia brasileira. Tese (Doutorado em Saúde Pública). Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, 2003. 267 p.

Pereira W. Uma história da Odontologia no Brasil. HeP. 2013;25(47):147-73.

Warmling CM. Da Autonomia da Boca: um Estudo da Constituição do Ensino de

Odontologia no Brasil. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2016. 142p.

Gramsci A. Cadernos do Cárcere. Caderno 11. v.1. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.

Morita MC, Uriarte Neto M, Fontanella VRCF, Haddad AE. The unplanned and unequal expansion of Dentistry courses in

Brazil from 1856 to 2020. Braz Oral Res. 2021;35:e009.

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES nº 1.300/2001, aprovado em 6 de novembro de 2001 - Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Farmácia e Odontologia. [Cited July 15, 2021]. Available from: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1300.pdf.

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES nº 3, de 19 de fevereiro de 2002 Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. [Cited July 15, 2021]. Available from: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES032002.pdf.

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES nº 803/2018, aprovado em 5 de dezembro de 2018 - Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia. [Cited July 15, 2021]. Available from: http://portal.mec.gov.br/docman/abril-2019-pdf/111231-pces803-18/file.

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES nº 3, de 21 de junho de 2021 -Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia e dá outras providências. [Cited July 22, 2021]. Available from: http://portal.mec.gov.br/docman/junho-2021-pdf/191741-rces003-21/file.

Martins PH. Sociologia na América Latina: giros epistemológicos e epistêmicos. Soc Estado [online], 2019 Dez 9, 34(3):689-718.

Leite G. Giros epistemológicos na filosofia da educação. Jornal Jurid. 2016. Internet [Cited July 15, 2021]. Available from: https://www.jornaljurid.com.br/colunas/gisele-leite/giros-epistemologicos-na-filosofia-daeducacao#:~:text=Os%20giros%20epistemol%C3%B3gicos%20t%C3%AAm%20erguido,e%20sociedade%2C%20entre%20tantas%20outras.

Santos BS. Introdução a uma ciência pósmoderna. Rio de Janeiro, Graal, 1989.

Santos BS. Um Discurso sobre as Ciências. São Paulo: Cortez, 2008.

Santos BS. O estado é o direito na transição Pós Moderna: para um novo Senso Comum sobre o Poder é o Direito. Crít Ciênc Soc. 1990;30:13-43.

Santos BS. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2010

Cirqueira JS, Oliveira DGS, Queiroz LFS, Jesus NA, Silva LS. Ciência e senso comum: Boaventura e as críticas a visão

bachelardiana. Kinesis. 2017;9(21):95-104.

Choucair BS, Santos TBS. Entrevista com o professor Boaventura de Sousa Santos. VirtuaJus. 2017; 13(1):12-6.

Romero G. Breve histórico da Faculdade de Medicina. Faculdade de Medicina da UnB. [Cited July 15, 2021]. Available from: http://fm.unb.br/institucional/historico.

Dias F. Pragmática. Estudo da linguagem no contexto do seu uso na comunicação. EducaMaisBrasil [21/07/2020]. [Cited July 15, 2021]. Available from: https://www.educamaisbrasil.com.br/enem/lingua-portuguesa/pragmatica.

Peres LCA. Pragmática. Português - site da Língua Portuguesa. [Cited July 22, 2021]. Available from: https://www.portugues.com.br/redacao/pragmatica.html.

PS 2021/1. YouTube Playlist [Cited July 22,2021]. Available from: https://www.youtube.com/playlist?list=PL1

k79GZkult-2ZFmCFpKQmRjhgyxLo00O.

Henning L. A Concepção de filosofia em Dewey e o caráter educativo das instituições: primeiras aproximações ao cientismo deweyano. Redescrições. 2009;1(1):14389.

Dalbosco CA, Mendonça S. Teorias da democracia em John Dewey: exigências formativas da cooperação social. Rev Bras Educ. 2020; 25:e250010.

Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

Arendt H. Homens em tempos sombrios. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

Araújo IL. Dewey e Rorty: um debate sobre justificação, experiência e o papel da ciência na cultura. Cognitio-estudos. 2008;5(1):1-15.

Schumpeter JA. Capitalismo, socialismo e democracia. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura, 1961.

Published

23-08-2022

How to Cite

Zanetti, C. H. G., & Sousa Nétto, O. B. de. (2022). To open up the dental science: epistemic searches for a more plural and democratic, human and worldly education. Revista Da ABENO, 22(2), 1726. https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1726

Issue

Section

Formação no SUS: integração da saúde coletiva com a clínica