The guiding aspects of the NCG and the challenges of formation in the services and in the academy from the perspective of graduating students

Authors

  • Thayana Maria Navarro Ribeiro de Lima Federal University of Paraíba
  • Paulo Vitor de Souza Silva Federal University of Paraíba
  • Talitha Rodrigues Ribeiro Fernandes Pessoa Federal University of Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1730

Keywords:

Education Dental, Health Human Resource Training, Unified Health System

Abstract

The objective was to evaluate the perception of graduating dental students from a public higher education institution in the Northeast of Brazil about their training in view of the National Curriculum Guidelines (NCG). This is a descriptive study, with a quantitative approach through the application of a validated questionnaire to 42 final-year students invited in a collective academic activity. The participants were regularly enrolled in the last two semesters of the curricular program in place and were oriented as to the ethical principles, with the signature of an Informed Consent Form. In response to the questionnaire, the students evaluated their training under four dimensions and respective subdimensions: Profile of the Emerging Student (generalist, humanist, autonomous, critical/reflective, able to understand the inserted context), Orientation of healthcare (epidemiological approach, health promotion, diagnosis, treatment, multiprofessionality), Teaching-service integration (internship activities and experience in the Unified Health System) and Pedagogical Approach (active methodologies, evaluation, professor's role, faculty development, learning scenarios, integrated curriculum, curricular flexibility, teaching-research extension articulation). The results indicated relative performances above 80% of the maximum expected in all dimensions evaluated. The dimensions Teaching-Service Integration and Pedagogical Approach obtained lower average ratings, which may indicate that, although education in Dentistry in this institution has advanced more satisfactorily in its reorientation of profile and healthcare, the pedagogical development as well as the integration with health services and the population still have gaps in the perception of graduating students, pointing to the need for improvement, considering the challenges of a new (post) pandemic context and the new National Curriculum Guidelines published in 2021.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thayana Maria Navarro Ribeiro de Lima, Federal University of Paraíba

Dentistry undergraduate, Federal University of Paraíba.

Paulo Vitor de Souza Silva, Federal University of Paraíba

Graduate student in Dentistry, Federal University of Paraíba.

Talitha Rodrigues Ribeiro Fernandes Pessoa, Federal University of Paraíba

Professor Graduate, Department of Clinical and Social Dentistry, Federal University of Paraíba.

References

Moreira COF, Dias MSA. Diretrizes curriculares na saúde e as mudanças nos modelos de saúde e de educação. ABCS Health Sci. 2015; 40(3):300-5.

Costa DAS, Silva RF, Lima VV, Ribeiro ECO. Diretrizes curriculares nacionais das profissões da Saúde 2001-2004: análise à luz das teorias de desenvolvimento curricular. Interface Comun Saúde Educ. 2018; 22(67):1183-95.

Resolução CNE/CES 3, de 4 de março de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia. Diário Oficial da União. 4 Mar 2002.

Resolução CNE/CES n 3, de 21 de junho de 2021. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia e dá outras providências. Diário Oficial da União. 22 Jun 2021.

Pierantoni CR, Magnago C, Vieira SP, Ney MS, Miranda RG, Girardi SN. Graduação em saúde: oferta e estratégias para o fortalecimento da regionalização do Sistema Único de Saúde. Cad Saúde Pública. 2019; 35 (supl. 2):1-13.

Tavares MFT, Rocha RM, Bittar CML, Petersen CB, Andrade M. A promoção da saúde no ensino profissional: desafios na Saúde e a necessidade de alcançar outros setores. Ciênc Saúde Colet. 2016; 21(6):1799-1808.

Sponchiado-Júnior EC, Vieira WA, Silva LC, Ferraz CCR, Almeida JFA, Gomes BPFA, et al. Impact of COVID-19 on dental education Brazil. Rev ABENO. 2021; 21(1):12-25.

Fernandez MS, Silva NRJ, Viana VS, Oliveira CCC. Doença por Coronavírus2019: desafios emergentes e o ensino odontológico brasileiro. Rev ABENO. 2020; 20(2):2-15.

Pessoa TRRF, Noro LRA. Caminhos para a avaliação da formação em Odontologia: construção de modelo lógico e validação de critérios. Ciênc Saúde Colet. 2015; 20(7):2277-90.

Pessoa TRRF. Caminhos para a avaliação da formação em odontologia: desenvolvimento, validação e aplicação de critérios [tese]. Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN; 2015.

Ministério da Educação. Censo da educação superior 2019: resumo técnico. Brasília. 2020 [Cited July 02, 2021]. Available from: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2019.pdf.

Sousa JE, Maciel LKB, Oliveira CAS, Zocratto KBF. Mercado de trabalho em Odontologia: perspectivas dos estudantes concluintes de faculdades privadas no município de Belo Horizonte, Brasil. Rev ABENO. 2017; 17(1):74-86.

Soares FJP, Leite JA, Melo MC, Lima PS, Silva TS. Tendência Histórica de Feminização em Curso Médico Brasileiro. Atas CIAIQ. 2019; 7(16):181-96.

Santos JMCT, Da Silva MK, Melo SF. A democratização do acesso ao ensino superior: considerações sobre a adesão da UERN ao Exame Nacional do Ensino Médio. Educ Form. 2017; 2(3): 165-85.

Oliveira HV, Senna LGA. Algumas reflexões sobre ENEM, letramento e exclusão escolar. e-Mosaicos. 2018; 7(16): 181-196.

Cruz MLS, Peixoto MT, Silva CAL, Damas WG, Oliveira ABM. Perfil das Atividades Complementares dos Graduandos em Medicina pela Universidade Estadual de Feira de Santana, 2009-2007. Rev Bras EducMéd. 2019; 43(supl.1): 265-75.

Farias-Santos BCS, Noro, LRA. PET-Saúde como indutor da formação profissional para o Sistema Único de Saúde. Ciênc Saúde Colet. 2017; 22(3): 997-1004.

Alahmari MD. Interprofessional Education: Saudi Health Students’ Attitudes Toward Shared Learning. Adv Med Educ Pract. 2019; 10: 1061-1067.

Pessoa TRRF, Noro LRA. Formação em Odontologia: desafios para o desenvolvimento docente e efetiva inclusão do Sistema Único de Saúde. Rev ABENO. 2020; 20(1):2-12.

Santos EF, Souza FB, Dantas MMCM, Jamelli SR, Carvalho EJA. Estágios curriculares de Odontologia nos serviços públicos de saúde após as Diretrizes Curriculares Nacionais de 2002. Rev ABENO. 2018; 18(4):31-9.

Sousa MNC, Cruz CA, Santos ZMSA, Cândido AL. Conhecimento de discentes sobre metodologia ativa na construção do processo de ensino aprendizagem inovador. RIEC. 2018; 1(1):61-74.

Fadel CB, Pereira MVS, Moura KC, Martins AS, Pinto MHB. Críticas construtivas de formandos em Odontologia para o repensar do estágio supervisionado no SUS. Rev ABENO. 2019; 19(2): 20-32.

Pinheiro LCR, Carvalho RB, Viana PFS. Práticas de integração ensino-serviçocomunidade e a formação em Odontologia: possíveis conexões e fluxos no ensino na saúde. Rev ABENO. 2018; 18(4):148-59.

Published

12-10-2022

How to Cite

Lima, T. M. N. R. de, Silva, P. V. de S., & Pessoa, T. R. R. F. (2022). The guiding aspects of the NCG and the challenges of formation in the services and in the academy from the perspective of graduating students. Revista Da ABENO, 22(2), 1730 . https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1730

Issue

Section

Formação no SUS: integração da saúde coletiva com a clínica