Use of the social network Instagram focused on the presentation of Course Completion Monographs
DOI:
https://doi.org/10.30979/revabeno.v23i1.1746Keywords:
Education Dental, Scientific Communication and Diffusion, Social NetworkingAbstract
The experience of using the Instagram platform for creation and dissemination of knowledge is reported, focusing on the presentation of Course Completion Monographs (TCC) by undergraduate dental students. A descriptive report of the diffusion of content on the social network Instagram was performed, on the profile @powerpoint.tcc. The content was produced by an undergraduate dental student, with the support of students and professors involved in scientific and academic presentations. Frequent posts were made addressing several topics related to the presentation of TCC. Several materials were prepared in the form of posts, highlighting the use of PowerPoint software to create presentations; speech, posture and language; as well as information on presenting data in an attractive and interesting manner. The formats of posts were those available on the Instagram platform: feed posts, reels, story, videos on IGTV, besides lives on the account or partner accounts. The frequency of thematic posts was at least one at every two days. The evaluation of content reach and delivery was achieved by the metrics available in the social network application. There was great interest in the topic addressed, since scientific and academic presentations are common for undergraduate students. It was concluded that the practical experience of using the Instagram platform for creating and transmitting knowledge focused on TCCs proved to be extremely promising and purposeful.
Downloads
References
Brasil. Resolução CNE/CES nº 3, de 21 de junho de 2021. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia e dá outras providências. [citado 18 de agosto de 2021]. [citado 18 de agosto de 2021]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/junho-2021-pdf/191741-rces003-21/file
Marinho ACF, Medeiros AM, Lima EP, Pantuza JJ, Teixeira LC. Prevalência e fatores associados ao medo de falar público. CoDAS. 2019;31(6):e20180266. doi: https://doi.org/10.1590/2317-1782/20192018266
Santos V. Marketing Pessoal: falando em público. Imperatriz: Ética Editora, 2008.
Consolaro A. O “ser” Professor: Arte e ciência no ensinar e aprender. 5ª. ed. Maringá: Dental Press Editora, 2011. 256p.
Urpia AGBC, Dal Forno LF, Bortolozzi F, Massuda EM, Faccin TC. As redes sociais e sua utilização como ferramentas para as práticas de gestão do conhecimento: uma análise em escolas públicas do Paraná. Pers Dia. 2019;6(13):139-63. doi: https://doi.org/10.22279/navus.2018.v8n1.p115-124.580
Oliveira PPM. Manual interativo de utilização do Instagram como ferramenta pedagógica. (Mestrado Profissional) Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação Profissional e Tecnológica, Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais Campus Rio Pomba, 2020. 29p. doi: https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3095
Silva DR, Luvizotto CK. Uso de redes sociais da internet como ferramentas de apoio na educação: Estudos e possibilidades. Colloq Hum. 2013;10(1):1333-41. doi: https://doi.org/10.5747/ch.2013.v10.nesp.000592
Instagram by the Numbers (2021): Stats, Demographics & Fun Facts. Omnicore Agency; London, United Kingdom, 2021. [citado 2 de agosto de 2021]. Disponível em: https://www.omnicoreagency.com/instagram-statistics
Pereira PC, Borges FF, Batista VPS, Teles LF. Identificando práticas educacionais no Instagram: uma revisão sistemática. Itiner Reflec. 2019;15(2):1-19. doi: https://doi.org/10.5216/rir.v15i2.55543
Daltro MR, Faria AA. Relato de experiência: uma narrativa científica na pós-modernidade. Est Pesq Psicol. 2019;19(1):223-37. doi: https://doi.org/10.12957/epp.2019.43015
Alves AL, Mota MF, Tavares TP. O Instagram no processo de engajamento das práticas educacionais: A dinâmica para a socialização do ensino-aprendizagem. Rev Cient FASETE. 2018;2(1):25-42.
Cesar PF. Sobre a juvenoia e as redes sociais. J Clin Dent Res. 2021;18(1):106-11. doi: https://doi.org/10.14436/2447-911x.18.1.106-111.cmc
Ferreira PHG, Caldas PVNS, Paula MO, Souza PEA, Alvarez-Leite ME, Lana MA. As redes sociais aliadas ao processo de ensino-aprendizagem da biossegurança em Odontologia. Rev ABENO. 2020;20(supl. 1):34.
Bienarski BM, Queiroz IS, Barbosa MFG, Miranda MC, Lopes JCM, Pupo YM. Atuação remota da Odontologia no projeto de extensão “saúde bucal inclusiva” em tempos de pandemia: relato de experiência. Rev ABENO. 2020;20(supl. 1):46. doi: https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1695
Alves JEG, Feltraco LK, Stopassola DB, Moreno LB, Oliveira RP, Martos J. Covid-19 e seu impacto no PET Odontologia da UFPel. Rev ABENO. 2020;20(supl. 1):71.
Silva-Junior MF, Mazzarolo G, Bittarello F, Pinto MHB, Vianna GDP, Ditterich RG. Uso das mídias sociais como estratégia de coleta de dados. Rev ABENO. 2020;20(supl. 1):235.
Santos AAA, Mognon JF, Lima TH, Cunha NB. A relação entre vida acadêmica e a motivação para aprender em universitários. Psicol Esc Educ. 2011;15(2):283-90. doi: https://doi.org/10.1590/S1413-85572011000200010
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).