Use of the social network Instagram focused on the presentation of Course Completion Monographs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30979/revabeno.v23i1.1746

Keywords:

Education Dental, Scientific Communication and Diffusion, Social Networking

Abstract

The experience of using the Instagram platform for creation and dissemination of knowledge is reported, focusing on the presentation of Course Completion Monographs (TCC) by undergraduate dental students. A descriptive report of the diffusion of content on the social network Instagram was performed, on the profile @powerpoint.tcc. The content was produced by an undergraduate dental student, with the support of students and professors involved in scientific and academic presentations. Frequent posts were made addressing several topics related to the presentation of TCC. Several materials were prepared in the form of posts, highlighting the use of PowerPoint software to create presentations; speech, posture and language; as well as information on presenting data in an attractive and interesting manner. The formats of posts were those available on the Instagram platform: feed posts, reels, story, videos on IGTV, besides lives on the account or partner accounts. The frequency of thematic posts was at least one at every two days. The evaluation of content reach and delivery was achieved by the metrics available in the social network application. There was great interest in the topic addressed, since scientific and academic presentations are common for undergraduate students. It was concluded that the practical experience of using the Instagram platform for creating and transmitting knowledge focused on TCCs proved to be extremely promising and purposeful.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Lourenço Morel, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS, Brasil. 

Faculdade de Odontologia, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS, Brasil. 

Lucas Jardim da Silva, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS, Brasil.

Faculdade de Odontologia, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS, Brasil.

Eduardo Trota Chaves, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS, Brasil. 

Doctoral Student in Clinical Dentistry (Dentistry), Postgraduate Program in Dentistry, Federal University of Pelotas

Melissa Feres Damian, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS, Brasil.

Faculdade de Odontologia, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS, Brasil.

Josué Martos, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS, Brasil.

Faculdade de Odontologia, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS, Brasil.

References

Brasil. Resolução CNE/CES nº 3, de 21 de junho de 2021. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia e dá outras providências. [citado 18 de agosto de 2021]. [citado 18 de agosto de 2021]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/junho-2021-pdf/191741-rces003-21/file

Marinho ACF, Medeiros AM, Lima EP, Pantuza JJ, Teixeira LC. Prevalência e fatores associados ao medo de falar público. CoDAS. 2019;31(6):e20180266. doi: https://doi.org/10.1590/2317-1782/20192018266

Santos V. Marketing Pessoal: falando em público. Imperatriz: Ética Editora, 2008.

Consolaro A. O “ser” Professor: Arte e ciência no ensinar e aprender. 5ª. ed. Maringá: Dental Press Editora, 2011. 256p.

Urpia AGBC, Dal Forno LF, Bortolozzi F, Massuda EM, Faccin TC. As redes sociais e sua utilização como ferramentas para as práticas de gestão do conhecimento: uma análise em escolas públicas do Paraná. Pers Dia. 2019;6(13):139-63. doi: https://doi.org/10.22279/navus.2018.v8n1.p115-124.580

Oliveira PPM. Manual interativo de utilização do Instagram como ferramenta pedagógica. (Mestrado Profissional) Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação Profissional e Tecnológica, Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais Campus Rio Pomba, 2020. 29p. doi: https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3095

Silva DR, Luvizotto CK. Uso de redes sociais da internet como ferramentas de apoio na educação: Estudos e possibilidades. Colloq Hum. 2013;10(1):1333-41. doi: https://doi.org/10.5747/ch.2013.v10.nesp.000592

Instagram by the Numbers (2021): Stats, Demographics & Fun Facts. Omnicore Agency; London, United Kingdom, 2021. [citado 2 de agosto de 2021]. Disponível em: https://www.omnicoreagency.com/instagram-statistics

Pereira PC, Borges FF, Batista VPS, Teles LF. Identificando práticas educacionais no Instagram: uma revisão sistemática. Itiner Reflec. 2019;15(2):1-19. doi: https://doi.org/10.5216/rir.v15i2.55543

Daltro MR, Faria AA. Relato de experiência: uma narrativa científica na pós-modernidade. Est Pesq Psicol. 2019;19(1):223-37. doi: https://doi.org/10.12957/epp.2019.43015

Alves AL, Mota MF, Tavares TP. O Instagram no processo de engajamento das práticas educacionais: A dinâmica para a socialização do ensino-aprendizagem. Rev Cient FASETE. 2018;2(1):25-42.

Cesar PF. Sobre a juvenoia e as redes sociais. J Clin Dent Res. 2021;18(1):106-11. doi: https://doi.org/10.14436/2447-911x.18.1.106-111.cmc

Ferreira PHG, Caldas PVNS, Paula MO, Souza PEA, Alvarez-Leite ME, Lana MA. As redes sociais aliadas ao processo de ensino-aprendizagem da biossegurança em Odontologia. Rev ABENO. 2020;20(supl. 1):34.

Bienarski BM, Queiroz IS, Barbosa MFG, Miranda MC, Lopes JCM, Pupo YM. Atuação remota da Odontologia no projeto de extensão “saúde bucal inclusiva” em tempos de pandemia: relato de experiência. Rev ABENO. 2020;20(supl. 1):46. doi: https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1695

Alves JEG, Feltraco LK, Stopassola DB, Moreno LB, Oliveira RP, Martos J. Covid-19 e seu impacto no PET Odontologia da UFPel. Rev ABENO. 2020;20(supl. 1):71.

Silva-Junior MF, Mazzarolo G, Bittarello F, Pinto MHB, Vianna GDP, Ditterich RG. Uso das mídias sociais como estratégia de coleta de dados. Rev ABENO. 2020;20(supl. 1):235.

Santos AAA, Mognon JF, Lima TH, Cunha NB. A relação entre vida acadêmica e a motivação para aprender em universitários. Psicol Esc Educ. 2011;15(2):283-90. doi: https://doi.org/10.1590/S1413-85572011000200010

Published

09-03-2023

How to Cite

Morel, L. L., Silva, L. J. da, Chaves, E. T., Damian, M. F., & Martos, J. (2023). Use of the social network Instagram focused on the presentation of Course Completion Monographs. Revista Da ABENO, 23(1), 1746 . https://doi.org/10.30979/revabeno.v23i1.1746

Issue

Section

Experience Report