Academic evasion in the Dentistry course of a public institution and actions to mitigate student dropout
DOI:
https://doi.org/10.30979/revabeno.v23i1.1824Keywords:
Education Dental, Student Dropouts, Health StrategiesAbstract
The study investigated aspects of evasion and evaluated the satisfaction of freshmen in the Dentistry course at a public higher education institution, in addition to reporting interventions to combat academic dropout developed during this period. This is a study with an observational, cross-sectional, descriptive, quantitative and qualitative phase, with the application of questionnaires; and another interventionist, with activities aimed at combating evasion. 74 students were interviewed, enrolled in the first year of the course, aged between 15 and 30 years old. Data were expressed as absolute and percentage frequencies and analyzed using Fisher's exact test or Pearson's chi-square test (p ≤ 0.05). Variables with significant association were submitted to the multinomial logistic regression model (RLM). It was observed that the degree of dissatisfaction with the course was higher among students with a lower age group (between 15 and 20 years old) and lower family income (up to 2 minimum wages). In addition, around 66% of possible dropouts had not yet had any kind of practical dental experience, while 69% of those intending to complete the course had already had some contact with clinical experiences. The RLM revealed that Dentistry not being the first option increases the probability of dropping out of the course by 7.96 times, regardless of the semester. There was also a reduction in dropout rates as interventions were carried out (lab coat ceremony, guided clinical visit and sponsorship of freshman students) were performed. It is concluded that the actions implemented to combat dropout in the Dentistry course had a positive impact on the dropout rates of the course in the analyzed semesters.
Downloads
References
Brasil. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Ensino Superior. Comissão Especial de Estudos sobre a Evasão nas Universidades Públicas Brasileiras. Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em Instituições de Ensino Superior Públicas. Brasília: ANDIFES/ABRAUEM/SESu/MEC, 1996. [citado em 5 de agosto de 2021]. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=27010
Zajac TZZ, Komendant BA. Premeditated, dismissed and disenchanted higher education drop out in Poland. Tert Educ Manag. 2019;25:1-16.
doi: https://doi.org/10.1007/s11233-018-09010-z
Cavalcanti AL, Lima WG, Marques JLS, Alves HFC, Granville-Garcia AF. Motives of the entrance and drop out of undergraduate dental students from a public institution. Rev Odontol UNESP. 2010;39(2):95-9.
Silva Filho RLL, Motejunas PR, Hipólito O, Lobo MBC. A evasão no ensino superior brasileiro. Cad Pesqui. 2007;37(132):641-59. doi: https://doi.org/10.1590/S0100-15742007000300007
Lima SS, de Souza SAV, Cunha JNF, Darsie MMP. Relações da comunidade acadêmica de IFMT com as mídias digitais em tempos de pandemia. RPD. 2021; 6(1):1-21.
Emec. Sistema de tramitação eletrônica dos processos de regulação (Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior) [Internet]. 2020 [citado em 5 de agosto de 2021]. Disponível em: https://emec.mec.gov.br/
Martins IL. Educação tutorial no ensino presencial: uma análise sobre o PET. Ministério da Educação. PET - Programa de Educação Tutorial: estratégia para o desenvolvimento da graduação [Internet]. Ministério da Educação e Cultura (BR). 2007 [citado em 05 de agosto de 2021]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/PET/pet_texto_iv.pdf
Finatti BE, de Moraes AJ, de Jesus SR. Perfil sócio, econômico e cultural dos estudantes da Universidade Estadual de Londrina – UEL. Indicadores para implantação de uma política de assistência estudantil. Libertas. 2006;6/7(1/2):246-64.
Dias SMB, da Costa SL. A permanência no ensino superior e as estratégias institucionais de enfrentamento da evasão. JPE. 2016;9(17/18):51-60. doi: http://dx.doi.org/10.5380/jpe.v9i17/18.38650
Costa CHM, Chacon LD, Lima ABL, de Medeiros RSP, Almeida MSC. Perfil, motivos de ingresso e de evasão dos graduandos de odontologia. Odontol Clín- Cient. 2015;14(3):713-8.
Cardoso CB. Efeitos da política de cotas na Universidade de Brasília: uma análise do rendimento e da evasão. Dissertação (Mestrado em Educação). Brasília: Universidade de Brasília; 2008.134 p.
Instituto SEMESP - Secretaria de Modalidades Especializadas de Educação [Internet]. 2020 [citado em 05 de agosto de 2021]. Disponível em: https://www.semesp.org.br/
Gusso HL, Archer AB, Luiz FB, Sahão FT, Luca GG, Henklain MHO et al. Ensino superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária. Educ Soc. 2020;41:e238957. doi: https://doi.org/10.1590/ES.238957
Castamen AS, Rodrigues RA. Educação a distância na crise COVID - 19: um relato de experiência. Res Soc Develop. 2020; 9(6):e180963699. doi: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i6.3699
Gilioli RSP. Evasão em Instituições Federais de ensino superior no Brasil: Expansão de rede, SISU e desafios [Internet]. Câmara dos deputados: consultoria legislativa. 2016 [citado em 05 de agosto de 2021]. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/acamara/documentos-e-pesquisa/estudos-e-notastecnicas/areasdaconle/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).