Dentistry UFES in 10 years
professional and sociodemographic profile of graduates
DOI:
https://doi.org/10.30979/revabeno.v23i1.1836Keywords:
Students Dental, Oral Health, Health WorkforceAbstract
Since its professional regulation, Dentistry has undergone many changes until its consolidation. The indiscriminate and unplanned increase in the offer of Dentistry courses led to a marked growth in the number of professionals in the job market, culminating in the current moment of saturation and accelerated reorganization of the course. Such changes were not limited to technological and scientific development; changes were also observed in the profile of students and dental professionals during this course. Thus, this study investigated the profile of the workforce of graduated professionals and verified the regional insertion of the Dentistry Course at the Federal University of Espírito Santo (UFES). This quantitative, descriptive and exploratory study analyzed the professional and sociodemographic profile of 533 graduates of the Dentistry Course at UFES between 2008 and 2018, based on the database of the Regional Dental Council of Espírito Santo and DATASUS. As a result, there was majority of females (70%), aged between 25-40 years, active in Dentistry (85.1%), working in the state in the private sector. The majority is formed by general practitioners (65.2%), but there is a tendency to specialize which, when present, focuses on Orthodontics, Endodontics, Prosthodontics and Implantology. The results confirmed the important regional insertion of the UFES Dentistry Course in local development. However, despite the National Curriculum Guidelines directing towards a generalist profile, aimed at the community, there is a greater tendency towards the private market, possibly due to the more attractive incomes.
Downloads
References
Pinheiro VC, Menezes LMB, Aguiar ASW, Moura WVB, Almeida MEL, Pinheiro FMC. Inserção dos egressos do curso de odontologia no mercado de trabalho. RGO [Internet]. 2011 [citado em 16 de maio de 2023];59(2):277-283. Disponível em: http://revodonto.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S198186372011000200016
Ferreira NP, Ferreira AP, Freire MCM. Mercado de trabalho na Odontologia: contextualização e perspectivas. Rev Odontol UNESP [Internet]. 2013 [citado em 16 de maio de 2023];42(4):304-309. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rounesp/a/P97Mg75xRhhCgRVtnWJ7XVb/?lang=pt
Carvalho ACP. Ensino de odontologia em tempos da L.D.B. Canoas: ULBRA; 2001.
Michel-Crosato E. Perfil da força de trabalho representada pelo cirurgião-dentista: análise epidemiológica dos profissionais que exerciam suas atividades na Prefeitura Municipal de São Paulo [tese]. São Paulo: Faculdade de Odontologia da USP; 2008 [citado em 16 de maio de 2023]. 116p. Disponível em: https://docplayer.com.br/666689-Perfil-da-forca-de-trabalho-representada-pelocirurgiao-dentista-analise-epidemiologica-dos-profissionais-que-exerciam-suasatividades-na.html
Conselho Federal de Odontologia. Dados estatísticos do CFO. 2018 [citado em 16 de maio de 2023]. Disponível em: https://cfo.org.br
Lucietto DA, Amâncio Filho A, Oliveira SP. Revisão e discussão sobre indicadores para a previsão de demanda por cirurgiões-dentistas no Brasil. Rev Fac Odontol Porto Alegre [Internet]. 2008;49(3):38-45. doi: https://doi.org/10.22456/2177-0018.5146
Silva CV, Spiger V, Amante CJ. Perfil e expectativas profissionais de concluintes do curso de graduação em Odontologia da Universidade Federal de Santa Catarina. Rev ABENO [Internet]. 2018;18(3):35-42. doi: https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i3.537
Leite DFBM, Trigueiro M, Martins IMCLB, Tiburtino J, Santos MQ. Perfil socioeconômico de 253 graduandos de Odontologia de uma Instituição privada de João Pessoa-PB em 2011. J Health Sci Inst [Internet]. 2012 [citado em 16 de maio de 2023];30(2):117-119. Disponível em: https://repositorio.unip.br/journal-of-the-health-sciences-institute-revista-do-instituto-de-ciencias-da-saude/perfil-socioeconomico-de-253-graduandos-de-odontologia-de-uma-instituicao-privada-em-joao-pessoa-pb-em-2011/
Bastos JRM, Aquilante AG, Almeida BS, Lauris JRP, Bijella VT. Análise do perfil profissional de cirurgiões-dentistas graduados na Faculdade de Odontologia de Bauru- USP entre os anos de 1996 e 2000. J Appl Oral Sci [Internet]. 2003;11(4):283-289. doi: https://doi.org/10.1590/S1678-77572003000400003
Nunes MF, Leles CR, Gonçalves MM. Gênero e escolha por especialidades odontológicas: estudo com egressos de uma universidade pública. Rev Odontol Bras Central [Internet]. 2010 [citado em 16 de maio de 2023];19(49):142-145. Disponível em: http://files.bvs.br/upload/S/0104-7914/2010/v19n49/a009.pdf
Costa SM, Duraes SJA, Abreu MHNG. Feminização do curso de Odontologia da Universidade Estadual de Montes Claros. Ciênc Saúde Colet [Internet]. 2010;15(supl.1):1865-1873. doi: https://doi.org/10.1590/S1413-81232010000700100
Mialhe FL, Furuse R, Gonçalo CS. Perfil profissional de uma amostra de egressos da Faculdade de Odontologia de Piracicaba. Rev Bras Pesqui Saúde [Internet]. 2008 [citado em 16 de maio de 2023];10(2):31-36. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/rbps/article/view/477
Rezende FP, Nakanishi, FC, Machado ACP, Quirinno MRS. Perfil, motivações e expectativas dos graduandos e graduados em Odontologia. Rev Odontol Univ Cid São Paulo [Internet]. 2007 [citado em 16 de maio de 2023];19(2):165-172. Disponível em: https://arquivos.cruzeirodosuleducacional.edu.br/principal/old/revista_odontologia/pdf/5_maio_agosto_2007/perfil_motivacoes_expectativas.pdf
Gurgel-Juarez NC, Sardinha SCS, Ambrosano GMB, Moreira RWF, Moraes M. Mulheres na cirurgia bucomaxilofacial no Brasil: motivos de escolha, dificuldades encontradas e características do exercício da especialidade. RGO [Internet]. 2007;55(1):11-16.
Junqueira JC, Colombo CED, Tavares PG, Rocha RF, Carvalho YR, Rodrigues JR. Quem é e o que pensa o graduando de Odontologia. Rev Odontol UNESP [Internet]. 2002 [citado em 16 de maio de 2023];31(2):269-284. Disponível em: https://www.revodontolunesp.com.br/article/5880179f7f8c9d0a098b480c
Araújo RPC, Mello SMF. O cirurgião-dentista: estudo exploratório sobre perfil, formação e exercício profissional no estado da Bahia. Salvador: Editora da Universidade Federal da Bahia; 2010. 252p. doi: https://doi.org/10.17143/ciaed/xxiilciaed.2017.00141
Toassi RFC, Souza JM, Rösing CK, Baumgarten A. Perfil sociodemográfico e perspectivas em relação à profissão do estudante de Odontologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil. Rev Fac Odontol Porto Alegre [Internet]. 2011;52(1/3):25-32. doi: https://doi.org/10.22456/2177-0018.29914
Brasil. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Lei de Diretrizes e Bases da Educação-LDB [Internet]. Brasília (DF); 1996 [citado em 16 de maio de 2023]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Brasil. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES 3/2002, de 19 de fevereiro de 2002 [Internet]. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. 2002 [citado em 16 de maio de 2023]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES032002.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).