Alternative for remote teaching of health promotion
an experience report
DOI:
https://doi.org/10.30979/revabeno.v24i1.1851Keywords:
Health Promotion, Health Education, COVID-19Abstract
The authors evaluated the restructuring of teaching approaches for educators, students, the community, and health services in a dentistry program during the COVID-19 pandemic. Given the suspension of in-person activities, students from the dentistry program of the Evangelical University of Goiás used the Maguerez Arch method to observe some city regions, identify main health and social issues, and propose evidence-based solutions. These interventions aimed to address community needs using modified teaching approaches via remote educational tools to disseminate health principles. Short videos, tutorials, books, booklets, and manuals were developed using clear, accessible, and explanatory language and broadcasted via social networks and online lives. The community accessed these materials using cell phones and computers, although some individuals faced limitations due to a lack of access to these devices. Topics addressed in the materials included guidance on oral hygiene, healthy eating, the importance of physical activity, oral and systemic conditions and prevention, and individual guidance to cope with social isolation. During the pandemic, social isolation demanded the restructuring of teaching approaches, leading educators, students, the community, and health services to embrace digital technology, which posed the challenge of developing a problem-based education using dynamic and reflective approaches.
Downloads
References
Alves VS. Um modelo de educação em saúde para o Programa Saúde da Família: pela integralidade da atenção e reorientação do modelo assistencial. Interface [Internet]. 2005;16(9):39–52. doi: https://doi.org/10.1590/S1414-32832005000100004
Reis DM, Pitta DR, Ferreira HMB, Jesus MCP, Moraes MEL, Soares MG. Educação em saúde como estratégia de promoção de saúde bucal em gestantes. Cien Saude Colet [Internet]. 2010;15(1):269–276. doi: https://doi.org/10.1590/S1413-81232010000100032
Mattos BA, Figueiredo MBV, Gomes JB, Dias RR. Educação em saúde: como anda essa prática? Gest Saude [Internet]. 2014;5(4):2737-2755.
Brasil. Diretrizes da Política Nacional de Saúde Bucal. Coordenação Geral de Saúde Bucal. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2004 [citado em 19 de julho de 2023]. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/composicao/saps/pnsb
Falkenberg MB, Mendes TPL, Moraes EP, Souza EM. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Cien Saude Colet [Internet]. 2014;19(3):847–852. doi: https://doi.org/10.1590/1413-81232014193.01572013
Faria L, Quaresma MA, Patiño RA, Siqueira R, Lamego G. Teaching-service-community integration in practice scenarios of interdisciplinary Health Education: an experience of the Work Education for Health Program (PET-Health) in Southern Bahia. Interface [Internet]. 2018;22(67):1257–1266. doi: https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0226
Cavalheiro MTP, Guimarães AL. Formação para o SUS e os Desafios da Integração Ensino Serviço. Cader FNEPAS. 2011;1:19–27.
Brandão ERM, Rocha SV, Silva SS. Práticas de integração ensino-serviço-comunidade: Reorientando a formação médica. Rev Bras Educ Med [Internet]. 2013;37(4):573–577. doi: https://doi.org/10.1590/S0100-55022013000400013
Kuabara CTM, Sales PRS, Marin MJS, Tonhom SFR. Education and health services integration: an integrative review of the literature. REME Rev Min Enferm [Internet]. 2014;18(1):195–201. doi: https://doi.org/10.5935/1415-2762.20140015
Vendruscolo C, Silva MT, Silva MEK. Integração ensino-serviço-comunidade na perspectiva da reorientação da formação em saúde. Rev SUSTINERE [Internet]. 2017;5(2):245–259. doi: https://doi.org/10.12957/sustinere.2017.30559
Mendes TMC, Bezerra HS, Carvalho YM, Silva LG, Souza CMCL, Andrade FB. Interação Ensino-Serviço-Comunidade No Brasil E O Que Dizem Os Atores Dos Cenários De Prática: Uma Revisão Integrativa. Rev Cienc Plur [Internet]. 2018;4(1):98–116. doi: https://doi.org/10.21680/2446-7286.2018v4n1ID14283
De-Carli AD, Silva ADM, Zafalon EJ, Mitre SM, Pereira PZ, Bomfim RA, et al. Integração ensino-serviço-comunidade, metodologias ativas e Sistema Único de Saúde: percepções de estudantes de Odontologia. Cad Saude Colet [Internet]. 2019;27(4):476–483. doi: https://doi.org/10.1590/1414-462X201900040452
Núñez A, Sreeganga SD, Ramaprasad A. Access to Healthcare during COVID-19. Int J Environ Res Public Health [Internet]. 2021;18(6): 1–12. doi: https://doi.org/10.3390/ijerph18062980
Ghaffar A, Rashid SF, Wanyenze RK, Hyder AA. Public health education post-COVID-19: a proposal for critical revisions. BMJ Glob Health [Internet]. 2021;6(4):e005669. doi: https://doi.org/10.1136/bmjgh-2021-005669
Broucke SVD. Why health promotion matters to the COVID-19 pandemic, and vice versa. Health Promo Inter [Internet]. 2021;35(2):181–186. doi: https://doi.org/10.1093/heapro/daaa042
Brasil. Estratégia de Saúde Digital para o Brasil 2020-2028. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2020 [citado em 19 de julho de 2023]. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/noticias/2021/julho/ministerio-da-saude-lanca-tres-publicacoes-sobre-a-estrategia-de-saude-digital-para-o-brasil-2020-2028
Del Riccio M, Costantini L, Guasconi M, Casella G, Fanfani A, Cosma C, Mindrican P, Bonaccorsi G, et al. Role and challenges to digital technologies in community health promotion programs in Italy during the COVID-19 pandemic: a multiple embedded case study protocol. Acta Biomed [Internet]. 2023;94(1):1-7. doi: https://doi.org/10.23750/abm.v94i1.14109
Li J. Digital technologies for mental health improvements in the COVID-19 pandemic: a scoping review. BMC Public Health [Internet]. 2023;23(413): 1-10. doi: https://doi.org/10.1186/s12889-023-15302-w
Berbel N. A problematização e a aprendizagem baseadas em problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos? Interface [Internet]. 1998;2(2):139-154. doi: https://doi.org/10.1590/S1414-32831998000100008
Acúrcio FA, Santos MA, Ferreira SMG. Aplicação da técnica da estimativa rápida no processo de planejamento local. In: Mendes EV (Org.). A organização da saúde no nível local. São Paulo: Hucitec; 1998:87-110.
Brasil. Política Nacional de Promoção da Saúde: PNPS: Anexo I da Portaria de Consolidação no 2, de 28 de setembro de 2017, que consolida as normas sobre as políticas nacionais de saúde do SUS. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2018 [citado em 19 de julho de 2023]. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2017/prc0002_03_10_2017.html
Brasil. Resolução CNE/CES n° 3, de 21 de jun. 2021. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia e dá outras providências. Brasília, DF: Ministério da Educação; 2021 [citado em 19 de julho de 2023]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secretaria-de-regulacao-e-supervisao-da-educacao-superior-seres/30000-uncategorised/90861-resolucoes-cne-ces-2021
Manteghinejad A, Javanmard SH. Challenges and opportunities of digital health in a post-COVID19 world. J Res Med Sci [Internet]. 2021;26(1): 1-6. doi: https://doi.org/10.4103/jrms.JRMS_1255_20
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).