Humanistic training for dental students and professionals
a forgotten dimension
DOI:
https://doi.org/10.30979/revabeno.v23i1.1871Keywords:
Dentistry, Humanities, Humanization of Assistance, Education DentalAbstract
Humanities include knowledge about arts, literature, and human sciences focused on the area of health, which emerged as a counterpoint to excessive health technologization of health. The assumption is to help health professionals develop beyond technical knowledge, supported by human sciences and humanities, in interacting with the patient in all dimensions: spiritual, ethical, psychic, cultural, and social. This literature review reflects on the importance of the Humanities for the performance of dental surgeons, highlighting some paths for its development. The article search strategy was A convenience sample from three databases (LILACS, PubMed, and SciELO) and excerpts from books on the subject from 1995 to 2021 was adopted as the article search strategy. The discussion on the Humanities is more advanced in the medical field, with initiatives in undergraduate curricula and space in some scientific journals. In dentistry, the topic is still little discussed in educational institutions and continuing professional education. In Brazil, some groups such as the Center of Health Sciences History and Philosophy (CeHFi) of the Federal University of São Paulo (Unifesp), are developing pioneering work with health students involving the reflective reading of classic literature. No records of similar initiatives were found specifically in the dental area. More studies in the context of dentistry are needed to increase knowledge on the subject.
Downloads
References
Gallian D, Ponde LF, Ruiz R. Humanização, humanismos e humanidades; problematizando conceitos e práticas no contexto da saúde no Brasil. Rev Int Human Med [Internet]. 2012;1(1):41-52. doi: https://doi.org/10.37467/gka-revmedica.v1.1293
Lambert DR, Lurie SJ, Lyness JM, Ward DS. Standardizing and personalizing science in medical education. Acad Med [Internet]. 2010;85(2):356-362. doi: https://doi.org/10.1097/acm.0b013e3181c87f73
Adorno TW, Horkheimer M. Dialética do Esclarecimento. 1º ed. Zahar; 1985.
Dood J. Crisis and reflection: an essay on Edmund Husserl's Crisis of the European sciences. Dordrecht: Kluwer; 2005.
Rios IC. Humanidades médicas como campo de conhecimento em medicina. Rev Bras Educ Med [Internet]. 2016;40(1):21-29. doi: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n1e01032015
Rios IC. Humanidades e medicina: razão e sensibilidade na formação médica. Ciênc Saúde Colet [Internet]. 2010;15(supl.1):1725-1732. doi: https://doi.org/10.1590/S1413-81232010000700084
Charon R, Banks JT, Connely JE, Hawkins AH, Hunter KM, Jones AH, et al. Literature and medicine: contributions to clinical practice. Ann Intern Med [Internet]. 1995;122(8):599-606. doi: https://doi.org/10.7326/0003-4819-122-8-199504150-00008
Alvarez-Diaz JA. Importancia de la literatura dentro de las humanidades médicas. Gac Méd Méx [Internet]. 2010;146(1):71-75.
Coelho T. A cultura como experiência. In: Ribeiro, RJ, editor. Humanidades: um novo curso na USP. São Paulo: Editora USP; 2001.
Ministério da Saúde, Secretaria Executiva, Núcleo Técnico da Política Nacional de Humanização. Humaniza SUS: Política Nacional de Humanização: a humanização como eixo norteador das práticas de atenção e gestão em todas as instâncias do SUS. Brasília: Ministério da Saúde 2004 [citado em 17 de janeiro de 2022]. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/humanizasus_2004.pdf
Gallian DMC. Literatura e formação humanística em medicina: o experimento do Laboratório de Humanidades da EPM/UNIFESP. Rev Med [Internet]. 2012 [citado em 10 de abril de 2023]; 91(3):174-177. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revistadc/article/view/58979/61965
Berenguer AD, Turnes A, Aguilar B, Sanguinetti M, Martinotti P. Humanidades médicas em la Facultad de Medicina - UdelaR. Arch Med Int [Internet]. 2016 [citado em 17 de janeiro de 2022];37(1):24-29. Disponível em: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-423X2015000100005
Calvino I. Por que ler os clássicos. São Paulo: Companhia das Letras; 1993.
Sakamoto JI, Gallian DMC. Laboratório de humanidades: percurso estético literário como dinâmica humanizadora à saúde. Via Atl [Internet]. 2016;29:157-171. doi: https://doi.org/10.11606/va.v0i29.107965
Nacaguma S, Gallian D, Ruiz R. Literatura e humanização na universidade: uma proposta de formação. Reveduc [Internet]. 2021;15:e4413. doi: https://doi.org/10.14244/198271994413
Lima CC, Guzman SM, Benedetto MAC, Gallian DMC. Humanidades e humanização em saúde: a literatura como elemento humanizador para graduandos da área da saúde. Interface [Internet]. 2014;18(48):139-150. doi: https://doi.org/10.1590/1807-57622013.0708
Shalev D, McCann R. Can the medical humanities make trainees more compassionate? A neurobehavioral perspective. Acad Psychiatry [Internet]. 2020;44(5):606-610. doi: https://doi.org/10.1007/s40596-020-01180-6
Shapiro J, Coulehan J, Wear D, Montello M. Medical humanities and their discontents: definitions, critiques and implications. Acad Med [Internet]. 2009;84(2):192-198. doi: https://doi.org/10.1097/acm.0b013e3181938bca
Ousager J, Johannessen H. Humanities in undergraduate medical education: a literature review. Acad Med [Internet]. 2010;85(6):988-993. doi: https://doi.org/10.1097/acm.0b013e3181dd226b
Marti KC, Mylonas AI, MacEachern M, Gruppen L. Humanities in predoctoral dental education: a scoping review. J Dent Educ [Internet]. 2019;83(10):1174-1196. doi: https://doi.org/10.21815/jde.019.126
Commission on Dental Accreditation. Accreditation standards for dental education programs. 2018 [citado em 17 de janeiro de 2022]. Disponível em: https://coda.ada.org/en/current-accreditation-standards
Holden A. Incorporating humanities in dental education is essential, but seldom routine. J Evid Base Dent Pract [Internet]. 2020;20(2):e101442. doi: https://doi.org/10.1016/j.jebdp.2020.101442
Zahra FS, Dunton K. Learning to look from different perspectives – what can dental undergraduates learn from na arts and humanities-based teaching approach? B Dent J [Internet]. 2017;222:147-150. doi: https://doi.org/10.1038/sj.bdj.2017.109
Vergnes JN, Apelian N, Bedos C. What about narrative dentistry? JADA [Internet]. 2015;146(6):398-401. doi: https://doi.org/10.1016/j.adaj.2015.01.020
Mani SD, Chen NLP, Menon V, Babar MG. Stories and perspective taking: augmenting dental students understanding of patient care. Med Teach [Internet]. 2021;43(sup1):s18-s24. doi: https://doi.org/10.1080/0142159x.2019.1666206
Castro AI. La receptividad hacia la integración de las artes liberales en el currículo de la Escuela de Medicina de la Universidad de Puerto Rico. P R Health Sci J [Internet]. 1993;2(1):63-71. doi: https://doi.org/10.3145/epi.2017.may.18
Freud S. Três ensaios sobre a teoria da sexualidade. 1905. In: Freud S. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. 7 ed. Rio de Janeiro: Imago; 1980. doi: https://doi.org/10.1590/s1415-47142011000300012
McLeod ME. Doctor-patient relationship: perspectives, needs and comunication. Am J Gastroent [Internet]. 1998;93(5):676-680. doi: https://doi.org/10.1111/j.1572-0241.1998.676_a.x
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).