The Scientific Initiation as a pedagogical strategy for education and service integration in the SUS

Authors

  • Mateus Rodrigues Cunha Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo
  • Graciela Soares Fonsêca Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo
  • Maria Ercilia de Araujo Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo
  • Celso Zilbovicius Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i2.250

Keywords:

Health Manpower. Education Dental. Public Health. Teaching Care Integration Services. Health Services Research.

Abstract

Extramural activities in the Dental undergraduate course have been shown as a very important and include supervised internships, and teaching-research-extension work. The aim of this study was to evaluate the scientific initiation (SI) in the Brazilian Public Health System (Sistema Único de Saúde, SUS) as extramural learning strategy and integration between education and service. Using interviews, a SI student conducted a qualitative study that investigated the perception of managers, users and servers about the public oral health system of the city of Carapicuíba/SP. Two analyzes were prepared with this material. The first one was a Bardin’s content analysis, from interviews with users, servers and manager. The second one was the student’s perception regarding the experience without the presence of the advisor. The student concluded that SI in SUS environment enabled a critical dialogue between reality and the theoretical content of the laws, regulations and management of a municipal system of oral health. Therefore, the SI is a rich tool for learning the public health system and for the development of undergraduate student skills, contributing to the training of qualified professionals to work in the system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mateus Rodrigues Cunha, Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo

Departamento de Odontologia Social. Iniciação Cietífica em Saúde Coletiva.

Graciela Soares Fonsêca, Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo

Departamento de Odontologia Social. Doutoranda em Ciências Odontológicas na FOUSP.

Maria Ercilia de Araujo, Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo

Departamento de Odontologia Social da FOUSP. Professora Titular da área de Saúde Coletiva no .

Celso Zilbovicius, Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo

Departamento de Odontologia Social da FOUSP.Professor da Disciplina de Ciências Sociais em Saúde FOUSP.

References

Brasil. Constituição 1988. Art. 198 da Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília (DF): Senado; 1988.

Morita MC, Haddad AE, Araújo ME. Perfil atual e tendências do cirurgião-dentista brasileiro. 1a ed. Maringá: Dental Press; 2010.

Morita MC, Kriger L. Mudanças nos cursos de Odontologia e a interação com o SUS. Rev ABENO. 2004;4(1):17-21.

Cardoso AC, Corralo DJ, Krahl M, Alves LP. O estimulo à prática da interdisciplinaridade e do multiprofis-sionalismo: a Extensão Universitária como uma estratégia para a educação interprofissional. Rev ABENO. 2015;15(2):12-9.

Rodrigues CAQ, Costa SM, Leite MT; Mendes DC, Neto JFR. A vivência dos estudantes de odontologia nas atividades de ensino-pesquisa-extensão do PET-Saúde. Rev ABENO. 2011;11(2):12-9.

Liberalino FN, de Andrade RCA, Araújo MD, Costa NDL, Almeida Jr JJ, Fernandes JD, et al PESC - projeto educação, saúde e cidadania: experiência extra-muros da UFRN, articulando e construindo saberes e ações entre academia, serviços de saúde e comunidade. PSICOLOGIA. 20:11 [Acesso em: 23/01/2015] Disponível em: www.prac.ufpb.br/anais/sempe/vsempeanais/Anais/saude/pesc.doc

Leme PAT, Pereira AC, Meneghim MC, Mialhe FL. Perspectivas de graduandos em odontologia acerca das experiências na atenção básica para sua formação em saúde. Cien Saude Colet. 2015;20(4) :1255-65.

Brasil. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação superior. Resolução CNE/CES Nº 3, de 19 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Brasil: CNE/CES; 2002.

Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás [homepage]. Goiânia: Universidade Federal de Goiás; 2015. Pedagogia - Iniciação científica e bolsa de iniciação científica. [Acesso em: 21/01/2015] Disponível em: https://www. fe.ufg.br/n/130-pedagogia-iniciacao-cien tifica-e-bolsa-de-iniciacao-cientifica.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 3ª ed. Lisboa: Edições 70; 2004.

Spedo SM, Pinto NRS, Tanaka OY. O difícil acesso a serviços de média complexidade do SUS: o caso da cidade de São Paulo, Brasil. Physis. 2010;20(3):953-72.

Silva LJ. Da vacina à aspirina: considerações acerca das ações coletivas em saúde pública. Saúde Soc.1996;5(2)3-16.

Carvalho LAC, Scabar LF, Souza DS, Narvai PC. Procedimentos Coletivos de Saúde Bucal: gênese, apogeu e ocaso. Saúde Soc. 2009;18(3)490-9.

Brasil. Ministério da Saúde/ Secretaria de Atenção à Saúde. Diretrizes da Política Nacional de Saúde Bucal. Brasília, 2004. [Acesso em: 21/01/2015] Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_ nacional_brasil_sorridente.pdf

Cecílio LCO, Andreazza R, de Souza LM, Lima AMR, Mercadante CEB, Pinto NRS, et al. O gestor municipal na atual etapa de implantação do SUS: características e desafios. RECIIS. 2007; 1(2):200-7.

Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico- CNPq. O CNPq. [Acesso em: 03/11/2015] Disponível em: http://www.cnpq.br/ cnpq/index.htm

Erdmann AL, Leite JL, Nascimento KC, Lanzoni GMM. Vislumbrando a iniciação científica a partir das orientadoras de bolsistas da Enfermagem. Rev Bras Enferm. 2011;64(2)261-7.

Capozzolo AA, Casetto SJ, Henz AO. Clínica comum: itinerários de uma formação em saúde. São Paulo: Hucitec; 2013. p.151-162.

Published

12-07-2016

How to Cite

Cunha, M. R., Fonsêca, G. S., de Araujo, M. E., & Zilbovicius, C. (2016). The Scientific Initiation as a pedagogical strategy for education and service integration in the SUS. Revista Da ABENO, 16(2), 33–44. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i2.250

Issue

Section

Article