The community experiences during the tour of teaching in UFPE College of Dentistry - an extramural experience
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i2.252Keywords:
Teaching. Community Dentistry. Dental Education.Abstract
The aim of this study was to evaluate the perception of the students involved in the Tour Teaching project concerning the completeness of health care and integralization of learning, work and social practices. This is an analytical observational study. The sample included 109 students who participated in tours and belonging to the 7th, 8th 9th or 10th periods of the Dental course at Federal University of Pernambuco. The activities of the excursions were developed in the Pernambuco backlands cities. The questionnaire for collecting information from participants was composed of four sections: Personal information (name, age, gender and degree course period); Infrastructure required for the tour (transport, financial resources and duration of the activity); Clinical approach (reception, professional relationship with patients and families, biosafety and field of clinical activities); and Final results of the tour. The extramural activities in the communities served their main goal was to provide students with a comprehensive view of social reality and health found in communities not assisted by basic health services.Downloads
References
Schmidt RAC. A questão ambiental na promoção da saúde: uma oportunidade de ação multiprofissional sobre doenças emergentes. Physis. 2007; 17: 373-92.
Botazzo C, Manfredini MA, Narvai PC, Sao Pedro PF. Saúde bucal coletiva. Sao Paulo (Estado). Secretaria da Saude. Gepro de Saude Bucal, 1988.
Sucupira AC, Mendes R. Promoção da Saúde: conceitos e definições. Sanare. 2003; 4: 7-10.
OMS. Carta de Ottawa. 1986.
Soares AN, Morgan BS, Santos FBO, Matozinhos FP, Penna CM de M. Crenças e práticas de saúde no cotidiano de usuários da rede básica de saúde. Rev enferm UERJ. 2014; 22: 83-8.
Mattos RA. Os sentidos da integralidade: algumas reflexões acerca de valores que merecem ser defendidos. In: Os sentidos da integralidade na atenção e no cuidado à saúde. ABRASCO. 2001. 43-68.
Júnior AM, Alves M, Nunes JP, Costa I do CC. Experiência extramural em hospital público e a promoção da saúde bucal coletiva. Rev Saúde Pública. 2005; 39:305-10.
Acioli S. A prática educativa como expressão do cuidado em Saúde Pública. Rev Bras Enferm. 2008; 61: 117-21.
MEC. Plano Nacional de Extensão Universitária. 2001.
Alves FBT, Gregol LRG, Czlusniak GD, Jiménez EEO. Ação integrada em Odontologia na comunidade: uma experiência da integração ensino-serviço. Rev Conexão UEPG. 2011; (2):230-9.
PROACAD/UFPE. Excursões Didáticas. 2013.
Moysés ST, Moysés SJ, Kriger L, Schmitt EJ. Humanizando a educação em Odontologia. Rev ABENO. 2003; 3: 58–64.
Almeida Santa-Rosa TT, Vargas AMD, Santa-Rosa TTA, Vargas AMD, Ferreira EF. O internato rural e a formação de estudantes do curso de Odontologia da UFMG. Interface-Comunic Saúde Educ. 2007; 11: 451-66.
Brasil. Conselho Nacional de Secretários de Saúde. Atenção Primária e Promoção da Saúde. v. 8. 2007
Araujo ME. Palavras e silêncios na educação superior em odontologia. Ciênc Saúde Colet. 2006; 11: 179-82.
Siqueira CS, Lelis ÉR, Reis SM de ÁS. Saberes relevantes na formação do profissional da saúde. In: Universidade Federal de Uberlândia. 2008.
Lima ENA, Souza ECF. Percepção sobre ética e humanização na formação odontológica. RGO. 2010; 58: 231-8.
Tuon ACLF, Lacerda JT, Traebert J. Prevalência de cárie em escolares da zona rural de Jacinto Machado, SC, Brasil. Pesq Bra Odontoped e Clin Integ. 2007; 7: 277-84.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).