Dental undergraduate students’ perceptions regarding the practical activity of age estimation made in a course of Forensic Dentistry

Authors

  • Johnys Berton Medeiros Nóbrega Universidade Federal da Paraíba http://orcid.org/0000-0002-9009-5044
  • Raphael Cavalcante Costa Universidade Federal da Paraíba
  • Laíse Nascimento Correia Lima Universidade Federal do Maranhão, Departamento de Odontologia I
  • Patrícia Moreira Rabello
  • Ana Maria Gondim Valença Universidade Federal da Paraíba, Departamento de Clínica e Odontologia Social.
  • Bianca Marques Santiago Universidade Federal da Paraíba, Departamento de Clínica e Odontologia Social.

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i2.267

Keywords:

Age Determination by Teeth. Forensic Dentistry. Education, Higher.

Abstract

This study aimed to identify the facilities and difficulties experienced by students in a practical activity of age estimation proposed by the Forensic Dentistry curse, checking their perception regarding functionality and or importance of the activity in their academic training. This is a cross-sectional study with a quantitative and analytical approach. During a practical activity of the Forensic Dentistry curse at Federal University of Paraíba, a questionnaire was applied with open and closed questions about the facilities and difficulties experienced in the application of an age estimation method. Besides, the perception of students regarding the functionality and importance of the activity was asked. The sample (n = 52) was composed of students enrolled in the Forensic Dentistry discipline in two consecutive academic periods (2014/2 and 2015/1), which participated in the practical activity. Data were descriptively analyzed. The option "Excellent" was the most cited in three of the four criteria evaluated. As positive points, applicability (19.0%), content (17.2%), relevance for professional training (12.1%) and practicability (12.1%) stood out. The negative points and difficulties found were the method´s subjectivity (25.0%), poor quality of radiographic projections (18.2%), restricted applicability to children and adolescents (9.1%) and need for a previous study (9.1%). In conclusion, the practical activity of age estimation contributed to the students´ training, and the method applicability was the positive point most often cited, while the method´s subjectivity was the main difficulty experienced by undergraduate students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patrícia Moreira Rabello

Universidade Federal da Paraíba, Departamento de Clínica e Odontologia Social.

References

Toassi RFC, Stobäus CD, Mosquera JJM, Moysés SJ. Currículo integrado no ensino de Odontologia: novos sentidos para a formação na área da saúde. Interface. 2012; 16(41):529-42. [Acesso em: 27/06/2016]. Disponível em: http://www. scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-3283201 2000200 018

Pinheiro FMC, Nóbrega-Therrien M, Almeida MEL, Almeida MI. A formação do cirurgião-dentista no Brasil: contribuições de estudos para a prática da profissão. RGO. 2009; 57(1):99-106. [Acesso em: 27/06/2016]. Disponível em: http://www.revistargo.com.br/ojs/index.php/revista/article/viewArticle/648

Associação Brasileira de Ensino Odontológico. ABOL orienta sobre conteúdos da disciplina de Odontologia Legal. [Acesso em: 27/06/2016]. Disponível em: http://www.abeno.org. br/noticias/noticia020.php

Oliveira OF, Fernandes MM, Daruge Júnior E, Melani RFH, Paranhos LR. Estimativa da idade por meio de radiografias panorâmicas. RGO. 2010; 58(2):203-6. [Acesso em: 27/06/2016]. Disponível em: http://revodonto.bvsalud.org/pdf/rgo/v58n2/a10v58n2.pdf

Nicodemo RA, Moraes LC, MédiciFilho E. Chronological Table of Mineralization of Permanent Teeth Among Brazilians. Rev Fac Odontol São José Campos. 1974; 3(1):55-56.

Lakatos EM, Marconi MA. Metodologia Científica. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2007.

Corlett IA, Lins RBE, dos Santos EJL, Santiago BM. Graduandos em odontologia e seu primeiro contato com a estimativa de idade dental: um estudo piloto. RBOL. 2015; 2(1):1-8. [Acesso em: 27/06/2016]. Disponível em: http://portalabol.com.br/rbol/index.php/RBOL/article/view/16

Conselho Superior de Ensino, Pesquisa e Extensão. Aprova o Projeto Político-Pedagógico do Curso de Graduação em Odontologia, do Centro de Ciências da Saúde, Campus I, desta Universidade, revoga a Resolução UFPB/CONSEPE nº 71/83 e dá outras providências. Resolução n. 37, de 13 e 14 de junho de 2002, João Pessoa.

Lino-júnior HL, Gabriel M, Daruge-Júnior E, Silva RHA. Ensino de Odontologia Legal no Brasil: um convite à reflexão. Rev ABENO. 2015; 15(2):38–46. [Acesso em: 27/06/2016]. Disponível em: http://revabeno.emnuvens.com.br/ revabeno/article/view/161

Camargo JR. Estimativa da idade, após os 15 anos, utilizando-se das medidas da câmara pulpar e do canal radicular de dentes humanos, através de radiografias padronizadas. 1994. 62 f. Dissertação (Mestrado em Ciências) – Faculdade de Odontologia de Piracicaba, Universidade Estadual de Campinas, Piracicaba. 1994. [Acesso em: 27/06/2016]. http://www.bi bliotecadigital.unicamp.br/document/?code=vtls000080062&print=y

Saliba CA, Daruge E, Gonçalves R, Saliba TA. Estimativa da idade pela mineralização dos dentes, através de radiografias panorâmicas. ROBRAC. 1997; 6(22):14-16. [Acesso em: 27/06/2016]. Disponível em: http://seer. ufmg.br/index.php/arquivosemodontologia/article/view/1601

Cornélio-Neto WL. Estimativa da idade pela mineralização dentária dos terceiros molares através de radiografias panorâmicas. 2000. 162 f. Dissertação (Mestre em Biologia Buco-Dental) – Faculdade de Odontologia de Piracicaba, Universidade Estadual de Campinas, Piracicaba, 2000. [Acesso em: 27/06/2016]. Disponível em: http://www. bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=vtls000205991

Costa FE. Estimativa de idade em radiografias panorâmicas através dos estágios de calcificação de Nolla. 2001. 80 f. Dissertação (Mestre em Biologia Buco-Dental) – Faculdade de Odontologia de Piracicaba, Universidade Estadual de Campinas, Piracicaba, 2001. [Acesso em: 27/06/2016]. Disponível em: http://www. bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=vtls000226235

Almeida CSL. Estimativa de idade por radiografias panorâmicas em indivíduos melanodermas. 2002. 171 f. Tese (Doutorado em Biologia Buco-Dental) – Faculdade de Odontologia de Piracicaba, Universidade Estadual de Campinas, Piracicaba, 2002. [Acesso em: 27/06/2016]. Disponível em: http://www. bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=vtls000255945

Petersen KB. A hotel fire. Int Dent J. 1975; 25(3):172–78.

Kessler HP, Pemble CW. Forensic dental identification of casualties during Operation Desert Storm. Mil Med. 1993; 158(6): 359–62.

Raitz R, Fenyo-Pereira M, Hayashi AS, Melani R. Dento-maxillo-facial radiology as an aid to human identification. J. Forensic Odontostomatol. 2005; 23(2): 55–59. [Acesso em: 27/06/2016]. Disponível em: http://www.iofos.eu/ Journals/JFOS%20Dec05/Raitz.dec05.pdf

Morita MC, Haddad AE, Araújo ME. Perfil atual e tendências do cirurgião-dentista brasileiro. Maringá: Dental Press International. 96 p.

Nuto SAS, Noro LRA, Cavalsina PG, Costa ICC, Oliveira AGRC. O processo ensino-aprendizagem e suas conseqüências na relação professor-aluno-paciente. Ciênc Saúde Colet. 2006; 11(1):89-96. [Acesso em: 27/06/2016]. Disponível em: http://www.scielo. br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232006000100016

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES 3, de 19 fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. [Acesso em: 27/06/2016]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES032002

Mendes EV, Marcos B. Odontologia integral: bases teóricas e suas implicações no ensino e na pesquisa odontológicas. Belo Horizonte: FINEP, 1985. 66p.

Paula LM, Bezerra ACB. A estrutura curricular dos cursos de Odontologia no Brasil. Rev ABENO. 2003;3(1):7-14.

Published

12-07-2016

How to Cite

Nóbrega, J. B. M., Costa, R. C., Lima, L. N. C., Rabello, P. M., Valença, A. M. G., & Santiago, B. M. (2016). Dental undergraduate students’ perceptions regarding the practical activity of age estimation made in a course of Forensic Dentistry. Revista Da ABENO, 16(2), 83–92. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i2.267

Issue

Section

Article