Forensic Dentistry in higher education of Rio Grande do Sul State

Authors

  • Alyssa Niara Brites
  • Sílvia Ataide Pithan Universidade Federal de Santa Maria http://orcid.org/0000-0001-7421-0586
  • Marília Forgearini Nunes Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Ian Frabrício Brites Faculdade de Direito de Santa Maria (FADISMA)

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i3.276

Keywords:

Forensic Odontology. Ethics, Dental. Education, Dental.

Abstract

The teaching of Forensic Dentistry as a discipline in undergraduate courses takes an unique importance, since  there  is  an  increasing  need  to enable the student to a rising working area and to offer a humanistic education, always guided by ethical and legal precepts. Thus, it was realized an exploratory study about the presence of Forensic Dentistry and its related content in undergraduate Dentistry courses in the state of Rio Grande do Sul, through the analysis of their Pedagogic Projects. Fourteen projects (93%) were analysed in this research. From an in-depht perspective, 36% of these courses offer the Forensic Dentistry discipline, while 64% did not offer it. From a larger perspective, 93% of the courses cover some aspects of the knowledge of Forensic Dentistry, while 7% do not treat the issue. Therefore, it is necessary to standardize the teaching of Forensic Dentistry in undergraduation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sílvia Ataide Pithan, Universidade Federal de Santa Maria

Departamento de Estomatologia

Marília Forgearini Nunes, Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Departamento de Ensino e Currículo

Área: Formação Pedagógica e Linguagem

References

Oliveira FT, Sales Peres A, Sales Peres SHC, Yarid SD, Silva RHA. Ética odontológica: conhecimento de acadêmicos e cirurgiões-dentistas sobre os aspectos éticos da profissão. Rev Odontol UNESP 2008; 37(1):33-9.

Gaudenzi EN. Ética e atualidade: algumas reflexões com enfoque nos profissionais da saúde. R Ci Méd Biol 2004 Jan-Jun; 3(1):139-44.

Musse JO, Boing AF, Martino FS, Silva RHA, Vaccarezza GF, Ramos DLP. O ensino da bioética nos cursos de graduação em odontologia do estado de São Paulo. Arq Ciênc Saúde 2007 jan-mar; 14:13-6.

Caicedo CB. Necesidad de la bioética en la educación superior. Acta Bioethica 2006; 12(1):35-40.

De Freitas SF, Kovaleski DF, Boing AF, de Oliveira WF. Stages of moral development among Brazilian dental students. J Dent Educ. 2006 Mar; 70(3):296-306.

Paula LM, Bezerra ACB. A estrutura curricular dos cursos de Odontologia no Brasil. Rev. ABENO 2003; 3(1):7-14.

Gonçalves PE. O perfil de ensino das disci-

plinas de bioética, ética profissional (ou deontologia) e odontologia legal das faculdades de odontologia brasileiras [tese]. Araçatuba (São Paulo): UNESP - Universidade Estadual Paulista; 2009.

Taquete SR, Rego S, Schramm FR, Soares LL, Carvalho SV. Situações eticamente conflituosas vivenciadas por estudantes de medicina. Rev Assoc Med Bras 2005; 51(1):23-8.

Lei n° 5081, de 24 de agosto de 1966. Regula o exercício da Odontologia. Brasil. Senado Federal; 1966.

Resolução CFO 63/2005 (2005). Consolidação das Normas para Procedimentos nos Conselhos de Odontologia. Brasil. Conselho Federal de Odontologia; 2005.

Guimarães FAF, Mello ALSF, Pires ROM. Formação profissional em Odontologia: revisão de literatura. Rev Saúde Públ Santa Cat 2014 set-dez; 7(3):75-87.

Resolução CNE/CES 3/2002, de 04 de Março de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Brasil. Ministério da Educação e Cultura. Conselho Nacional de Educação. Diário Oficial da União, 04 Mar 2002.

Lemos CLS, Fonseca SG. Saberes e práticas curriculares: um estudo de um curso superior na área da saúde. Interface 2009 jan-mar; 13(28):57-69.

Gomes D, Ramos FRS. A subjetividade do profissional da Odontologia pós-reestruturação produtiva: ética e especialização. Trab Educ Saúde 2015 mai-ago; 13(2):451-72.

Associação Brasileira de Ensino Odontológico. Associação Brasileira de Ética e Odontologia Legal. Diretrizes de Apoio ao ensino da Odontologia Legal, 04 Mar 2014. Acesso em 03 Nov 2015. Disponível em: http://www.abeno.org.br/PDFs/ABOL.pdf

Backes DS, Koerich MS, Erdmann AL. Humanizando el cuidado a través de la valorización del ser humano: resignificación de los valores y principios por los profesionales de salud. Rev Latino Am Enf 2007 jan-fev; 15(1):34-41.

Freitas SFT, Kovaleski DF, Boing AF. Desenvolvimento moral em formandos de um curso de Odontologia: uma avaliação construtivista. Ciênc Saúde Coletiva 2005; 10(2):453-62.

Puplaksis NV, Silva MMP, Nobile R, Ramos DLP. A disciplina de Bioética na Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo. Rev Latinoam Bioética 2010 jul-dez; 10(2):68-75.

Gonçalves ER, Verdi MIM. Os problemas éticos no atendimento a pacientes na clínica odontológica de ensino. Ciênc Saúde Coletiva 2007; 12(3):755-64.

Garbin CAS, Mariano RQ, Machado TP, Garbin AJI. Estudo bioético das relações humanas no tratamento odontológico. Rev Faculdade Odontol Lins 2002 jan-jun; 14(1):54-9.

Published

23-10-2016

How to Cite

Brites, A. N., Pithan, S. A., Nunes, M. F., & Brites, I. F. (2016). Forensic Dentistry in higher education of Rio Grande do Sul State. Revista Da ABENO, 16(3), 36–45. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i3.276

Issue

Section

Article