Problem based learning as a pedagogical practice apllied to freeschman in Dental course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i3.278

Keywords:

Problem Based Learning. Pedagogical Practices. Dentistry.

Abstract

The difficulty presented by health professionals when the beginning of the exercise of their profession has been reduced with the use of different methodological practices during their training, as Problem Based Learning, known as PBL. This study adopts the PBL as an extension activity for students entering in the Dental course. Real clinical and hypothetical cases are presented with the aim of rescuing the contents of the curriculum and gradually add the use of specific terms and the development of the ability to manage behavior.  The cases were presented in two sessions, where each group elaborated a diagnosis, identify the multidisciplinary concepts present and to be acquired. In the course of practice, cases were discussed and diagnoses were proposed, as well as the clinical meetings allowed to practice leadership and team interaction. We conclude that the PBL pedagogical practice, used since the beginning of Dental course, helps to form a student with a different profile, more capable of learning specific subjects and safer to act in the labor market.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Veiga IPA. A prática pedagógica do professor de didática. Papirus. 1994.

Pinto ML. Práticas Pedagógicas no Ensino Superior. A aprendizagem baseada em proble-mas (ABP) ou Problem Based Learning (PBL) na área da saúde. Copyright 2013;183-201.

Rosario P, Núñez JC, Pienda-Gonzalez JA. Cartas de Gervásio ao seu umbigo. 2ª ed. Almedina. 2006.

Barrows HS. A taxonomy of problem based learning. Med-Educ 1986;20(6):482-6.

Dewey J. Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. 1959. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me4677.pdf

Dewey J. Reconstrução em filosofia. 1959; 2ª ed. Tradução de António Pinto de Carvalho Liberalismo, liberdade e cultura. Nacional. 1970.

Dewey J. Escola Nova e Construtivismo: continuidade, descontinuidade e recontextualização. In: Almeida, JS. Estudos sobre a profissão docente. Cultura Acadêmica. 2001.

Penaforte J. John Dewey e as raízes filosóficas da aprendizagem baseada em problemas. In: Mamede S, Penaforte J, Schimdt H, Caprara A, Tomaz JB, Sá H. Aprendizagem baseada em problemas: anatomia de uma nova abordagem educacional. Editora Hucitec. 2001:49-78.

Albanese MA, Mitchell S. Problem-based learning: a review of literature on its outcomes and implementation issues. Acad Med 2003; 68(1):52-81.

Freire P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1970.

Troncon LEA. Avaliação do estudante de medicina. Medicina 1996; 29:429-439.

Perrenoud P, Gather TM, De Macedo L, Machado NJ, Allessandrini CD. As competências para Ensinar no Século XXI. A Formação dos Professores e o Desafio da Avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2002; 11:33-39.

Vignochi CM, Benetti CS, Machado CL, Bezerra MWC. Considerações sobre aprendizagem baseada em problemas na educação da saúde. Rev HCPA 2009; 29(1):45-50.

Vasconcelos C. Avaliação: concepção dialética-libertadora do processo de avaliação escolar. São Paulo: Libertad. 1994.

Price DA. Tutor training for problem-based-learning: the experience of a large medical school. In: Scherpbier AJJA, van der Vleuten CPM, Rethans JJ, van der Steeg AFW. Advances in Medical Education. Springer-Verlag: Berlim, 1997.

Duch BJ, Groh SE, Allen DE. The power of problem-based learning. Sterling Stylus, 2001.

Escrivão Filho E, Ribeiro RLC. Aprendendo com PBL – aprendizagem baseada em problemas: relato de uma experiência em cursos de engenharia da EESC-USP. Minerva Pesq Tecnol 2009;6(1): 23-30.

Martins JG. Aprendizagem baseada em problemas aplicada em ambiente virtual de aprendizagem. Tese (doutorado) Universidade Federal de Santa Catarina. 2002.

Published

23-10-2016

How to Cite

Pinto, M. L., Mistro, F. Z., & Uemura, S. T. (2016). Problem based learning as a pedagogical practice apllied to freeschman in Dental course. Revista Da ABENO, 16(3), 28–35. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i3.278

Issue

Section

Article