Educational teaching organization - strategies to skills development

Authors

  • Luhana Santos Gonzales Garcia Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho" - Araçatuba, SP
  • Jussara Lança Lopes Universidade Estadual de Londrina
  • Beatriz Sartori da Silva Universidade Estadual de Marigá
  • Elisa Emi Tanaka Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i2.281

Keywords:

Education, Dental. Curriculum. Higher Education Institutions. Competency-Based Education. Education.

Abstract

The National Curriculum Guidelines (DCN) for the Dentistry course were introduced in 2002 in order to reorient teaching toward autonomous education, guided by ethical, humanistic, critical and reflexive principles, acting upon different levels of care and adapting it the social demands. The traditional methodologies and organization have not proven to be sufficient in order to reaching such objectives, and new educational strategies have emerged. In such context, this study was aimed at analyzing the Educational Project of the Course (EPC) of the Institutions of Higher Education (IHE) from Brazilian public and private Dentistry courses, characterizing and analyzing their Syllabus. From 203 IHE registered in the electronic processing system that regulates Brazilian IHE (e-MEC), only 36 completely provided EPC on the Internet, 89% distributed the contents for subjects and 11% for modules. Among the courses that are organized by subjects, 53% used to group them by areas, axes, or cycles, but without showing how the integration of contents occur. It can be inferred that the Institutions, even after the implementation of Syllabus changes, still need to make notorious shifts in order to achieve the DCN goals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luhana Santos Gonzales Garcia, Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho" - Araçatuba, SP

Doutoranda no programa Ciências Odontológicas, área Saúde Bucal da Criança

Jussara Lança Lopes, Universidade Estadual de Londrina

Estudante do Curso de Odontologia UEL

Beatriz Sartori da Silva, Universidade Estadual de Marigá

Residente em Odontopediatria UEM

Elisa Emi Tanaka, Universidade Estadual de Londrina

Chefe do Departamento de Medicina Oral e Odontologia Infantil da UEL

References

Brasil. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996, seção 1, p. 27833 a 27841. [Acesso em: 26/11/2014] Disponível em: http://portal.mec.gov.br /seed/arquivos/pdf/tvescola/leis/lein9394.pdf

Brasil. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES 3, de 19 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial União, seção1:10, 04 mar 2002. [Acesso em: 26/11/2014] Disponível em: http://portal.mec.gov.br /cne/arquivos/pdf/CES032002.pdf

Mitre SM, Siqueira-Batista R, Girardi-de-Mendonça JG, Morais-Pinto NM, Meirelles CAB, Pinto-Porto C, et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciênc Saúde Coletiva. 2008; 13(sup. 2):2133-44.

Anastasiou LGC. Temas e textos da Educação Superior – Metodologia de ensino na universidade brasileira: elementos de uma trajetória. Campinas: Papirus, 2001.

Morita MC, Kriger L, Perri de Carvalho AC, Haddad AE. Implantação das Diretrizes Curriculares Nacionais em Odontologia. 2 ed., Maringá: Dental Press, ABENO, OPAS, MS, 2013.

Albuquerque VS, Batista RS, Tanji S, Moço ETSM. Currículos disciplinares na área de saúde: ensaio sobre saber e poder. Interface. 2009; 13(31):261-72.

Ausubel DP, Novak, JD, Hanesian H. Educational Psychology: A Cognitive View. 2ed., New York: Holt, Rinehart and Winston, 1978.

Morin E. A cabeça bem-feita, repensar a reforma, reformar o pensamento. 8 ed., Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003, 128p.

Ceccim R B, Feuerwerker LCM. Mudanças na graduação das profissões de saúde sob eixo da integralidade. Cad Saúde Públ. 2004; 20(5):1400-10.

Anastasiou LGC, Alves LP. Processos de aprendizagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 10ed., Joinville, SC: UNIVILLE, 2012.

Morita MC, Kriger L. Mudanças nos cursos de odontologia e a interação com o SUS. Rev ABENO.; 2004, 4(1):17-21.

Araujo, ME. Palavra e silêncio na educação superior em odontologia, Ciênc Saúde Coletiva. 2006; 11(1):179-82.

Associação Brasileira de Ensino Odontológico. Diretrizes da ABENO para a definição do estágio supervisionado nos cursos de Odontologia. Rev ABENO. 2002; 2(1):39.

Werneck MAF, Senna MIB, Drumond MM, Lucas SD. Nem tudo é estágio: Contribuições para o debate. Ciênc Saúde Coletiva. 2010;15(1):221-31.

Published

12-07-2016

How to Cite

Santos Gonzales Garcia, L., Lança Lopes, J., Sartori da Silva, B., & Emi Tanaka, E. (2016). Educational teaching organization - strategies to skills development. Revista Da ABENO, 16(2), 54–61. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i2.281

Issue

Section

Article