Implantation of the National Curriculum Guidelines in Dental Courses: opinions of final year students in a public university

Authors

  • Fernanda Tenório Lopes Barbosa
  • Sarah Rozette Teixeira
  • Maria de Fátima Nunes
  • Maria do Carmo Matias Freire Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Goiás http://orcid.org/0000-0001-6078-6728

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i4.326

Keywords:

Curriculum. Dentistry. Dental Education.

Abstract

This study investigated opinions of final year dental students in a public university regarding the National Curriculum Guidelines (NCG) set out in the beginning of the 2000s. A cross sectional quantitative and qualitative study was conducted using a questionnaire applied to the first graduates under the new curriculum (in 2010, 2011 and 2012) of a public university in Midwest Brazil from 2006. Descriptive statistics and content analysis were carried out. Of the 158 respondents (response rate=98.8%), 60.8% reported they were aware of the NCG and 36.7% had read the reference document totally or in part. 63.9% of them had a negative opinion and this was associated to the lack of reading the reference document. In the qualitative analysis of the reasons for the answers, three categories emerged: curriculum structure, teaching-learning processes and graduate profile. Opinions were mostly conflicting and revealed points needing a deeper understanding. Part of the problems or equivocal aspects pointed out by the students refer to the operationalization of the course and require measures of adjustments. It was concluded that there was low awareness of the NCG reference document and predominantly negative opinions regarding the curriculum among the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria do Carmo Matias Freire, Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Goiás

Profa. Titular da Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Goiás

References

Murtomaa H. Dental education in Europe. Eur J Dent Educ. 2009;3(1):1-2.

Haden NK, Hendricson WD, Kassebaum DK, Ranney RR, Weinstein G, Anderson EL, Valachovic RW. Curriculum change in dental education. J Dent Educ. 2010; 74(5):539-57.

Loomer PM, Masalu JR, Mimghaba E, Perry DA. New curriculum in dentistry for Tanzania: competency-based education for patient and population health (2008-2011). J Public Health Policy. 2012; 33(1):92-109.

Brasil. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União 1996; 23 dez.

Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES 3, de 19 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União 2002; 04 mar.

Morita MC, Kriger L, Carvalho ACP, Haddad AE. Implantação das diretrizes curriculares nacionais em odontologia. Projeto de Cooperação Técnica (ABENO/ OPAS/ MS). Maringá: Dental Press; 2007.

Ministério da Saúde. Ministério da Educação. Portaria interministerial n. 2.101, de 3 de novembro de 2005. Institui o Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde – Pró-Saúde – para os cursos de Graduação em Medicina, Enfermagem e Odontologia. Diário Oficial da União 2005.

Junges R, Stello RS, Portella FF, Rösing CK, Samuel SMW. Impact of the implantation of a new curriculum in the process of learning in a Faculty of Dentistry in Brazil. Braz Oral Res. 2011;25(6):478-84.

Vieira GM, Canto GL. Avaliação da reforma curricular do curso de odontologia da Universidade Federal de Santa Catarina. Rev ABENO. 2012;12(2):198-206.

Ferreti LH, Appel TG, Miguel LCM, Madeira L. Avaliação discente e as Diretrizes Curriculares Nacionais – realidade das clínicas integradas da UNIVILLE. Rev ABENO. 2012;12(2):155-62.

Fadel CB, Baldani MH. Percepções de formandos do curso de odontologia sobre as diretrizes curriculares nacionais. Trab Educ Saúde. 2013; 11(2):339-54.

Toassi RFC, Souza JM, Baumgarten A, Rosing CK. Avaliação curricular na educação superior em odontologia: discutindo as mudanças curriculares na formação em saúde no Brasil. Rev ABENO. 2012; 12(2):170-77.

Zilbovicius C, Araujo ME, Botazzo C, Frias AC, Junqueira SR, Junqueira CR. A paradigm shift in predoctoral dental curricula in Brazil: Evaluating the process of change. J Dent Educ. 2011;75(4):557-64.

Gabriel M, Tanaka EE. Formação profissional em Odontologia: percepção discente da interação curricular. Rev ABENO. 2011;11(1):19-22.

Silveira JLGC, Garcia VL. Curricular change within dentistry: meanings according to the subjects of the learning. Interface Comun Saúde Educ. 2015;19(52):145-58.

Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Odontologia. Projeto Pedagógico do Curso de Odontologia da Universidade Federal de Goiás. Goiânia; 2009. [Acesso em 23 maio 2016]. Disponível em: http://www.odonto.ufg.br/up/133/o/PPC_FO_UFG.pdf.

Ministério da Saúde. Ministério da Educação. Portaria interministerial nº 421, de 3 de março de 2010. Institui o Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde (PET Saúde) e dá outras providências. Diário Oficial da União 2010; 5 mar.

Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70; 2011.

Minayo MCS. O desafio do conhecimento. Pesquisa qualitativa em saúde. 14ª Ed. São Paulo: HUCITEC; 2014.

Lemos CLS, Fonseca SG. Saberes e práticas curriculares: um estudo de um curso superior na área da saúde. Interface Comun Saúde Educ. 2009;3(28):57-69.

Haden NK, Hendricson WD, Kassebaum DK, Ranney RR, Weinstein G, Anderson EL, Valachovic RW. Curriculum change in dental education. J Dent Educ. 2010; 74(5):539-57.

Wernek MAF, Senna MIB, Drumond MM, Lucas SD. Nem tudo é estágio: contribuições para o debate. Ciênc Saúde Coletiva. 2010; 15(1):221-31.

Costa SM, Silveira MF, Durães SJA, Abreu MHNG, Bonan PRF. Perceptions of dental students regarding dentistry, the job market and the public healthcare system. Ciênc Saúde Coletiva. 2012;17(5):1285-

Moimaz, SAS. et al. Representação social de acadêmicos de odontologia sobre a área de Odontologia Social. Rev ABENO. 2006; 6(2):145-9.

Fagundes NC, Burnham TF. Discutindo a relação entre espaço e aprendizagem na formação de profissionais de saúde. Interface Comun Saúde Educ. 2005;9(16) :105-14.

Badan DEC, Marcelo VC, Rocha DG. Percepção e utilização dos conteúdos de saúde coletiva por cirurgiões-dentistas egressos da Universidade Federal de Goiás. Ciênc Saúde Coletiva. 2010; 15(supl.1) :1811-18.

Freire MCM, Jordão LMR, Ferreira NP, Leles CR, Nunes MF, Queiroz MG. Motivation towards career choice of Brazilian freshman students in a fifteen-year period. J Dent Educ. 2011;75(1):115-21.

Spallek H, O’Donnell JA, Yoo YIJ. Preparing faculty members for significant curricular revisions in a school of dental medicine. J Dent Educ. 2010;74(3):275-88.

Freitas SFT, Calvo MCM, Lacerda JT. Saúde coletiva e novas diretrizes curriculares em odontologia: uma proposta para graduação. Trab Educ Saúde. 2012; 10(2):223-34.

Published

2016-12-21

How to Cite

Barbosa, F. T. L., Teixeira, S. R., Nunes, M. de F., & Freire, M. do C. M. (2016). Implantation of the National Curriculum Guidelines in Dental Courses: opinions of final year students in a public university. Revista Da ABENO, 16(4), 61–71. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i4.326

Issue

Section

Article