Consistency between public position announcements for teachers and Curricular Guidelines for Dentistry courses

Authors

  • Raul Elton Araújo Borges Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Luiz Roberto Augusto Noro Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i4.336

Keywords:

Personnel Selection. Education, Higher. Education, Dental. Higher Education Institutions.

Abstract

The present study aims to draw the profile of position announcements for selecting Dental School teachers in federal public institutions and to analyze the consistency between these selective processes and Brazilian National Curriculum Guidelines (DCN). The research was conducted using data from schools that reached grade 5 in National Exam of Student Performance (ENADE) in the 2009-2014 assessment. The results showed that most selection processes are developed in four stages: written test, teaching test, memorial and curriculum analysis. The profile of the selective process found repeats the traditional teaching models, with excessive fragmentation of knowledge and specialization into disciplines. The position announcements are not consistent with the DCN’s recommendations. A challenge to be faced in order to reach the graduates profile in line with DCN is to reshape the selection process for dental teachers, as well as invest in permanent teacher development processes

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luiz Roberto Augusto Noro, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Departamento de Odontologia

References

Freitas SFT, Calvo MCM, Lacerda JT. Saúde coletiva e novas diretrizes curriculares em odontologia: uma proposta para graduação. Trab Educ Saúde. 2012; 10(2):223-34.

Feuerwerker LCM. Educação dos profissionais de saúde hoje - problemas, desafios, perspectivas e as propostas do Ministério da Saúde. Rev ABENO. 2003; 3(1):24-7.

Goldwasser RS. A Prova Prática no Processo de Seleção do Concurso de Residência Médica. Rev Bras Educ Méd. 2006; 30(3):115-24.

Diógenes VCN, Souza GCA, Emiliano GBG, José Júnior FL, Suliano AA. Teaching-learning process in times of the Unifield Health System (SUS): training of faculty and dental surgeons in Brazil. Rev Odonto Ciênc. 2010; 25(1):92-6.

Forte FDS, Pessoa TRRF, Freitas CHSM, Pereira CAL, Carvalho Júnior PM. Reorientação na formação de cirurgiões-dentistas: o olhar dos preceptores sobre estágios supervisionados no Sistema Único de Saúde (SUS). Interface 2015; 19(supl.1) :831-43.

Conselho Federal de Odontologia (CFO). Distribuição de cursos de Odontologia /Brasil. [Acesso em 25 out. 2016]. Disponível em: http://cfo.org.br/wp-content/uploads /2009/10/quadro_estatistico_faculdade.pdf

Resolução CNE/CES no 3, de 20 de junho de 2014. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina e dá outras providências. Diário Oficial da União. 23 Jun 2014.

Carvalho RB, Costa TBC, Gomes MJ, Santos KT, Guerra SMG. Formação docente em odontologia no Brasil: sugestões de mudanças após as diretrizes curriculares nacionais. Rev Bras Pesq Saúde. 2010; 12(4):39-44.

Secco LG, Pereira MLT. Concepções de qualidade de ensino dos coordenadores de graduação: uma análise dos cursos de odontologia do Estado de São Paulo. Interface Comun Saúde Educ. 2010;8(15) :313-30.

Gomes CS, Nadaes MR, Senna MMA, Gouvêa MV, Dias NM, Sirimarco PN. Perspectiva do ensino odontológico na ótica do discente da Faculdade de Odontologia da Universidade Federal Fluminense: novas diretrizes curriculares e perfil profissional. Rev ABENO. 2012; 12(2):233-39.

Toassi RFC, Stobaus CD, Mosquera JJM, Moyses SJ. Currículo Integrado no ensino de Odontologia: novos sentidos para a formação na área da saúde. Interface Comun Saúde Educ. 2012; 16(41):529-42.

Batista NA. Desenvolvimento docente na área da saúde: uma análise. Trab Educ Saúde. 2005; 3(2):283-94.

Machado JLM, Machado VM, Vieira JE. Formação e seleção de docentes para currículos inovadores na graduação em saúde. Rev Bras Educ Méd. 2011; 35(3) :326-33.

Lampert JB, Perim GL, Aguilar-da-Silva RH, Stella RCR, Abdala IG, Costa NMSC. Mundo do trabalho no contexto da formação. Rev Bras Educ Méd. 2009; 33(1 Supl.1):35-43.

Anastasiou LGC. Da visão de ciência à organização curricular. IN: Anastasiou, LGC. Processos de Aprendizagem na universidade: pressupostos para estratégias de trabalho em aula. Joinville: UNIVILLE 2005. p. 45-63.

Costa ICC. Os sete saberes necessários a educação do futuro e planejamento das ações de saúde: algumas reflexões e confluências. Rev ABENO. 2007;7(2):122-9.

Lazarin CA, Francischetti I. Educação Permanente: uma ferramenta para o desenvolvimento docente na graduação. Rev Bras Educ Méd. 2010;34(4):481-6.

Mitre SM, Siqueira-Batista R, Girardi-de-Mendonça JM, Morais-Pinto NMM, Meirelles CAB, Pinto-Porto C et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciênc Saúde Coletiva. 2008;13(Supl 2):2133-44.

Freire P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

Morin E. Os sete saberes necessários á prática educativa. São Paulo: Cortez, 1999.

Carabetta Júnior V, Cury MCFS. A contribuição da coordenação pedagógica na escola de Medicina. Rev Bras Educ Méd. 2007; 31(1):44-51.

Lazarrin HC, Nakama L, Cordoni JL. O papel do professor na percepção dos alunos de Odontologia. Saúde Soc. 2007; 16(1):90-101.

Freitas VP, Carvalho RB, Gomes MJ, Figueiredo MC, Faustino-Silva DD. Mudança no processo ensino-aprendizagem nos cursos de graduação em odontologia com utilização de metodologias ativas de ensino e aprendizagem. RFO UPF. 2009; 4(2):163-67.

Baltazar MMM. Profissão, Docente de Odontologia: O desafio da Pós-Graduação na Formação de Professores. Trab Educ Saúde. 2010; 8(2):285-303.

Mendonça ET, Cotta RMM, Lelis VP, Carvalho Júnior PM. Paradigmas e tendências do ensino universitário: a metodologia da pesquisa-ação como estratégia de formação docente. Interface Comun Saúde Educ. 2015;19(53):373-86

Noro LRA, Farias-Santos BCS, Souza PHS, Pinheiro IAG, Borges REA, Nunes LMF et al. O professor (ainda) no centro de processo ensino-aprendizagem. Rev ABENO. 2015; 15(1):2-11.

Rêgo CI, Batista SH. Desenvolvimento Docente nos Cursos de Medicina: um Campo Fecundo. Rev Bras Educ Méd. 2012; 36(3):317-24.

Published

21-12-2016

How to Cite

Borges, R. E. A., & Noro, L. R. A. (2016). Consistency between public position announcements for teachers and Curricular Guidelines for Dentistry courses. Revista Da ABENO, 16(4), 29–39. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i4.336

Issue

Section

Article