Historical series of Enade grades in Dentistry: were there changes throughout three evaluative cycles?
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v17i1.337Keywords:
Dentistry Education. Educational Evaluation. College Education.Abstract
The National System for Evaluation in Higher Education (SINAES) is responsible for evaluating Higher Education Institutions (IES) in Brazil and the National Student Proficiency Exam (Enade) is one of its evaluative axis which aims to assess the profile and the performance of the university students and the technical features of the available courses. The Enade is performed once in every three years for each field of knowledge by those students who are finishing the course. The purpose of this study was to evaluate a historical series of the Enade grades for Dental undergraduate courses of public and private higher education institutions in Brazil to check the variations over three evaluative cycles. For this, Enade grades for all the Dental courses evaluated in the years of 2007, 2010 and 2013 available in the reports provided by INEP were analyzed. The data were submitted to a descriptive analysis by the mean and standard deviation of the grades and categorized according to the Federated Unit and then put together in macroregions and according to its administrative category. Despite the difference in the concentration of the number of courses between the macroregions, those from the public higher education institutions have shown better grades in all situations. The dentistry courses of public HEI reached better grades than those of private HEI, in the Enade, independent of the region. Only the states of Rio Grande do Norte and Ceará have all public HEIs with a grade of 5.Downloads
References
Bertolin JSG, Marcon T. O (des) entendi-mento de qualidade na educação superior brasileira - Das quimeras do provão e do ENADE à realidade do capital cultural dos estudantes. Avaliação. 2015;20(1):105-22.
Sobrinho JD. Avaliações e transformações da educação superior brasileira (1995-2009): do provão ao SINAES. Avaliação. 2010;15(1):195-224.
Verhine RE, Dantas LMV, Soares JFS. Do provão ao ENADE: Uma análise comparativa dos exames nacionais utilizados no Ensino Superior Brasileiro. Ensaio: Aval Pol Públ Educ. 2006;14 (52):291-310.
Santos J, Silva ML. O exame nacional de desempenho (ENADE): concepções e proposições na percepção discente. Horizonte Científico. 2014;8(1): 1-23.
Paiva GS. Avaliação do desempenho dos estudantes da educação superior: a questão da equidade e obrigatoriedade no provão e no ENADE. Ensaio: Aval Pol Públ Educ. 2008;16(58):31-46.
Tumolo LMS. O ENADE como processo de autoavaliação dos cursos de graduação e da instituição. Cad Acad. 2010;2(2):1-14.
Paranhos LR, Ricci IV, Scanavini MA, Bérzin F, Ramos AL. Análise do mercado de trabalho odontológico na Região Sul do Brasil. Rev Fed Odontol. 2009;14(1):7-13.
Gabriel M, Tanaka EE. Formação profissional em Odontologia: percepção discente da interação curricular. Rev ABENO. 2011;11(1):19-22.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).