The Guideline of the National Postgraduate Plan for articulation with Basic Education: reporting the project Experimenting Science
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v17i3.401Keywords:
Education, Primary and Secondary. Science. Health Sciences. Education, Higher. Health Human Resource Training.Abstract
The Brazillian National Postgraduate Plan recommends that the National Graduate System develop studies in view of the needs and interests of students in basic education. Seeking to follow this guideline, the Graduate Program in Dental Sciences, School of Dentistry, University of São Paulo established a partnership with management bodies of the public education network in the city of São Paulo, formulating and implementing the Experimenting Science project. The objective was to bring the students of basic education closer to scientific knowledge, produced in the university, promoting the popularization of science and technology. From the delimitation of a problem in the classroom, four groups of ten students, ran five college labs, with the purpose of hypothesizing and testing experimental designs. Throughout the year 2016, five schools participated, making a total of 200 students. The results were presented in the form of reports, reports of experience, and disseminated to the school community, in order to share and multiply knowledge. According to the reports, students had the opportunity to broaden the understanding of science in a practical way, instigating curiosity for research and awakening the perception that higher education is a possible stage of achievement in the educational cycle. For the university, the project demonstrated the feasibility and importance of the interdisciplinary articulation and between the different educational levels.Downloads
References
Brasil. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental de 9 (nove) anos. Diário Of da União. 2010;1–44. [Acesso em 19 fev. 2017]. Disponível em: http://portal.mec. gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=6324-pceb011-10& category_slug=agosto-2010-pdf&Itemid= 30192
Martins CB. Balanço: o papel da CAPES na formação do Sistema Nacional de Pós-Graduação. In: Ferreira MM, Moreira RL. CAPES 50 anos: depoimentos ao CPDOC/FGV. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2003. p. 294-309. [Acesso em 19 fev. 2017]. Disponível em: http:// cpdoc.fgv.br/producao_intelectual/arq/1319_Capes11.pdf
Scimago Lab. Country Rankings. SCImago Journal & Country Rank. 2017. [Acesso em 19 fev. 2017]. Disponível em: http://www.scimagojr.com/countryrank.php
UNESCO. Educação para todos. 2015. [Acesso em 21 fev. 2017]. Disponível em: http://www.unesco.org/new/pt/brasilia/education/education-2030/education-for-all/
Brasil. Emenda Constitucional no 59. Diário Oficial da União. Brasília, DF; 2009 Nov 12. [Acesso em 21 fev. 2017]. Disponível em: http://portal.mec.gov. br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=1839-pec-dru-121109-pdf&category_slug=novembro-2009-pdf& Itemid=30192
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios. 2012. [Acesso em 21 fev. 2017]. Disponível em: https:// www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/trabalhoerendimento/pnad2012/default_sintese.shtm
Fernandes R. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB): metas intermediárias para a sua trajetória no Brasil, Estados, Municípios e escolas. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. 2005;1–23. [Acesso em 19 fev. 2017]. Disponível em: http://download.inep. gov.br/educacao_basica/portal_ideb/o_que_sao_as_metas/Artigo_projecoes.pdf
Brasil. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação – PNPG 2011-2020. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. 2010 [Acesso em 19 fev. 2017]. Disponível em: http:// www.capes.gov.br/images/stories/download/Livros-PNPG-Volume-I-Mont.pdf
Leite L, Ferrasoli D. Na USP, calouro da periferia é de “outro mundo”. Folha de São Paulo. 2016. [Acesso em 19 fev. 2017]. Disponível em: http://www1.folha.uol. com.br/educacao/2016/11/1835997-na-usp-calouro-da-periferia-e-de-outro-mundo.shtml
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).