The Guideline of the National Postgraduate Plan for articulation with Basic Education: reporting the project Experimenting Science

Authors

  • Ana Estela Haddad Universidade de São Paulo http://orcid.org/0000-0002-0693-9014
  • Fabio Daumas Nunes Fousp
  • Marcelo Cavalcanti Fousp
  • Rodolfo Francisco Haltenhoff Melani Fousp
  • Paulo Henrique Braz da Silva Fousp
  • Deise Garrido Fousp
  • Ana Cristina Moraes Azevedo Secretaria Municipal de Educação de São Paulo
  • Lumena Maria Keller da Rivera Secretaria Municipal de Educação de São Paulo
  • Sônia Tereza de Andrade Secretaria Municipal de Educação de São Paulo
  • Maria Cristina dos Santos Pereira Secretaria Municipal de Educação de São Paulo
  • Marcel Valentino Bozzo Secretaria Municipal de Educação de São Paulo
  • Adriana Dall´Onder Secretaria Municipal de Educação de São Paulo
  • Claudia Regina Perazzolo Secretaria Municipal de Educação de São Paulo
  • Iara Maia Covas Secretaria Municipal de Educação de São Paulo
  • Luciana Ribeiro da Silva Vieira Secretaria Municipal de Educação de São Paulo
  • Lucilene Limp Secretaria Municipal de Educação de São Paulo
  • Emelin Assef Jorge Secretaria Municipal de Educação de São Paulo
  • Elder Ribeiro Garcia Secretaria Municipal de Educação de São Paulo
  • André Bafume Secretaria Municipal de Educação de São Paulo
  • Marcelo José Strazzieri Bonecker Fousp

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v17i3.401

Keywords:

Education, Primary and Secondary. Science. Health Sciences. Education, Higher. Health Human Resource Training.

Abstract

The Brazillian National Postgraduate Plan recommends that the National Graduate System develop studies in view of the needs and interests of students in basic education. Seeking to follow this guideline, the Graduate Program in Dental Sciences, School of Dentistry, University of São Paulo established a partnership with management bodies of the public education network in the city of São Paulo, formulating and implementing the Experimenting Science project. The objective was to bring the students of basic education closer to scientific knowledge, produced in the university, promoting the popularization of science and technology. From the delimitation of a problem in the classroom, four groups of ten students, ran five college labs, with the purpose of hypothesizing and testing experimental designs. Throughout the year 2016, five schools participated, making a total of 200 students. The results were presented in the form of reports, reports of experience, and disseminated to the school community, in order to share and multiply knowledge. According to the reports, students had the opportunity to broaden the understanding of science in a practical way, instigating curiosity for research and awakening the perception that higher education is a possible stage of achievement in the educational cycle. For the university, the project demonstrated the feasibility and importance of the interdisciplinary articulation and between the different educational levels.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Estela Haddad, Universidade de São Paulo

Professora Associada do Departamento de Ortodontia e Odontopediatria da Faculdade de Odontologia da USP.

Coordenadora Adjunta do Núcleo de Teleodontologia, Telessaude e Centro de Produção Digital da FOUSP.

Fabio Daumas Nunes, Fousp

Professor Titular do Departamento de Estomatologia, FOUSP

Marcelo Cavalcanti, Fousp

Professor Associado do Departamento de Estomatologia, FOUSP

Rodolfo Francisco Haltenhoff Melani, Fousp

Professor Associado do Departamento de Odontologia Social, FOUSP

Paulo Henrique Braz da Silva, Fousp

Professor Doutor do Departamento de Estomatologia, FOUSP

Deise Garrido, Fousp

Doutoranda Departamento de de Ortodontia e Odontopediatria, FOUSP

Ana Cristina Moraes Azevedo, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo

Professora da Rede Municipal de Ensino da Prefeitura de São Paulo

Lumena Maria Keller da Rivera, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo

Professora da Rede Municipal de Ensino da Prefeitura de São Paulo

Sônia Tereza de Andrade, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo

Professora da Rede Municipal de Ensino da Prefeitura de São Paulo

Maria Cristina dos Santos Pereira, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo

Professora da Rede Municipal de Ensino da Prefeitura de São Paulo

Marcel Valentino Bozzo, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo

Professor da Rede Municipal de Ensino da Prefeitura de São Paulo

Adriana Dall´Onder, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo

Professora da Rede Municipal de Ensino da Prefeitura de São Paulo

Claudia Regina Perazzolo, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo

Professora da Rede Municipal de Ensino da Prefeitura de São Paulo

Iara Maia Covas, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo

Professora da Rede Municipal de Ensino da Prefeitura de São Paulo

Luciana Ribeiro da Silva Vieira, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo

Professora da Rede Municipal de Ensino da Prefeitura de São Paulo

Lucilene Limp, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo

Professora da Rede Municipal de Ensino da Prefeitura de São Paulo

Emelin Assef Jorge, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo

Professora da Rede Municipal de Ensino da Prefeitura de São Paulo

Elder Ribeiro Garcia, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo

Professor da Rede Municipal de Ensino da Prefeitura de São Paulo

André Bafume, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo

Diretor da Rede Municipal de Ensino da Prefeitura de São Paulo

Marcelo José Strazzieri Bonecker, Fousp

Professor Titular do Departamento de Ortodontia e Odontopediatria, FOUSP

References

Brasil. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental de 9 (nove) anos. Diário Of da União. 2010;1–44. [Acesso em 19 fev. 2017]. Disponível em: http://portal.mec. gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=6324-pceb011-10& category_slug=agosto-2010-pdf&Itemid= 30192

Martins CB. Balanço: o papel da CAPES na formação do Sistema Nacional de Pós-Graduação. In: Ferreira MM, Moreira RL. CAPES 50 anos: depoimentos ao CPDOC/FGV. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2003. p. 294-309. [Acesso em 19 fev. 2017]. Disponível em: http:// cpdoc.fgv.br/producao_intelectual/arq/1319_Capes11.pdf

Scimago Lab. Country Rankings. SCImago Journal & Country Rank. 2017. [Acesso em 19 fev. 2017]. Disponível em: http://www.scimagojr.com/countryrank.php

UNESCO. Educação para todos. 2015. [Acesso em 21 fev. 2017]. Disponível em: http://www.unesco.org/new/pt/brasilia/education/education-2030/education-for-all/

Brasil. Emenda Constitucional no 59. Diário Oficial da União. Brasília, DF; 2009 Nov 12. [Acesso em 21 fev. 2017]. Disponível em: http://portal.mec.gov. br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=1839-pec-dru-121109-pdf&category_slug=novembro-2009-pdf& Itemid=30192

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios. 2012. [Acesso em 21 fev. 2017]. Disponível em: https:// www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/trabalhoerendimento/pnad2012/default_sintese.shtm

Fernandes R. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB): metas intermediárias para a sua trajetória no Brasil, Estados, Municípios e escolas. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. 2005;1–23. [Acesso em 19 fev. 2017]. Disponível em: http://download.inep. gov.br/educacao_basica/portal_ideb/o_que_sao_as_metas/Artigo_projecoes.pdf

Brasil. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação – PNPG 2011-2020. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. 2010 [Acesso em 19 fev. 2017]. Disponível em: http:// www.capes.gov.br/images/stories/download/Livros-PNPG-Volume-I-Mont.pdf

Leite L, Ferrasoli D. Na USP, calouro da periferia é de “outro mundo”. Folha de São Paulo. 2016. [Acesso em 19 fev. 2017]. Disponível em: http://www1.folha.uol. com.br/educacao/2016/11/1835997-na-usp-calouro-da-periferia-e-de-outro-mundo.shtml

Published

15-09-2017

How to Cite

Haddad, A. E., Nunes, F. D., Cavalcanti, M., Melani, R. F. H., da Silva, P. H. B., Garrido, D., Azevedo, A. C. M., da Rivera, L. M. K., de Andrade, S. T., Pereira, M. C. dos S., Bozzo, M. V., Dall´Onder, A., Perazzolo, C. R., Covas, I. M., Vieira, L. R. da S., Limp, L., Jorge, E. A., Garcia, E. R., Bafume, A., & Bonecker, M. J. S. (2017). The Guideline of the National Postgraduate Plan for articulation with Basic Education: reporting the project Experimenting Science. Revista Da ABENO, 17(3), 2–9. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v17i3.401

Issue

Section

Article