Moulage as teaching and research strategy in Forensic Dentistry: experience report
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v17i2.410Keywords:
Damage Assessment. Damage Assessment Methodologies. Forensic Dentistry. Esthetics. Liability, Legal.Abstract
In many situations, the teaching of the posttraumatic dental damages valuation is carried out in a theoretical and illustrative way using projected images, distancing the student from the practical experience of this course. For this reason, simulated lesions using moulage can help to teach this topic, as well as in research in the field, considering, for example, the need to compare the trauma victim with his previous condition. The objective of this article is to report a teaching experience with the undergraduate Dental degree program, Universidade de São Paulo, highlighting the potentiality of realistic simulation with moulage in teaching valuation of posttraumatic injuries and encouraging its possible application in Forensic Dentistry research. This is an innovative methodology, showing a promising perspective in the field of Forensic Dentistry.
Downloads
References
Haddad AE, Laganá DC, Assis EQ, Morita MC, Toledo AO, Rode SM, et al. A aderência dos cursos de graduação em Odontologia às Diretrizes Curriculares Nacionais. In: Ministério da educação. A aderência dos cursos de graduação em Enfermagem, Medicina e Odontologia às Diretrizes Curriculares Nacionais. Brasília; 2006. 119-152. [Acesso em 27 set. 2016]. Disponível em: http://abeno.org.br/ arquivos/downloads/download_20111215103241.pdf.
Beaini TL, Zanin AA, Miranda GE, Flores M, Curi JP, Melani RFH. Dinâmica de perícia em local de crime na disciplina de Odontologia Forense da FO-USP. Rev Grad USP. 2016; 1(1):77-82.
Oliveira RN, Mazzilli, LEN. Fomentando o olhar crítico da realidade odontológica. In: Anais do PBL2016 International Conference. São Paulo; 2016. p. 41.
Pywell MJ, Evgeniou E, Highway K, Pitt E, Estela CM. High fidelity, low cost moulage as a valid simulation tool to improve burns education. Burns. 2016 Jun;42(4):844-52.
Wang S, Seelaus R, Rea CA, Hernandez C. Use of melanoma simulation model in a dermatology objective structured clinical examination station. Med Teach. 2015 Feb;37(2):202-3.
Fernandes MM, Cobo Plana JA, Bouchardet FHC, Michel-Crosato E, Oliveira RN. Validação de instrumento para análise do dano estético no Brasil. Saúde Debate. 2016; 40(108):118-30.
Brandão CFS, Collares CF, Marin HF. A simulação realística como ferramenta educacional para estudantes de Medicina. Sci Med. 2014; 24(2):187-92.
Plana JAC. La valoración del daño a las personas por accidentes de tráfico. Barcelona: Bosch; 2010, p 635-706.
Smith-Stoner M. Using moulage to enhance educational instruction. Nurse Educ. 2011; 36(1):21-4.
Fernandes MM, Baldasso RP, Sakaguti N, Bouchardet FCH, Plana JAC, Oliveira RN. Como justificar a ausência de dano estético? Relato de perícia civil odontológica. RBOL. 2017; 4(1):114-21.
Garg A, Haley HL, Hatem D. Modern moulage: evaluating the use of 3-dimensional prosthetic mimics in a dermatology teaching program for second-year medical students. Arch Dermatol. 2010; 146(2):143-6.
Queiroz JRC; Oliveira MFJ; Souza DMC; Araújo ALLS; Fuscella MAP. Aprendizagem por projeto e inovação tecnológica: união por competências. Rev ABENO. 2016; 16(2):2-6.
Brites AN, Pithan SA, Nunes MF, Brites IF. Odontologia Legal no ensino superior do Estado do Rio Grande do Sul. Rev ABENO. 2016; 16(3):36-45.
Lino-Júnior HL, Gabriel M, Daruge-Junior E, Silva RHA. Ensino de Odontologia Legal no Brasil: um convite à reflexão. Rev ABENO. 2015; 15(2):38-46.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).