The teaching of the Expanded Clinic for Dental course first-year students: an experience report

Authors

  • Fernanda Campos de Almeida Carrer Disciplina de Clínica Ampliada de Promoção de Saúde do Departamento de Odontologia Social, Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo
  • Maristela Honório Cayetano Doutoranda do Departamento de Odontologia Social, Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo e Docente da Universidade Ibirapuera.
  • Mariana Gabriel Pesquisadora do Departamento de Odontologia Social, Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo e Docente da Universidade Mogi das Cruzes
  • Andrea Carla Franchini Melani Cirurgiã-dentista da Prefeitura de São Paulo e colaboradora da Disciplina de Clínica Ampliada de Promoção de Saúde do Departamento de Odontologia Social, Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo
  • Julie Silva Martins 5. Pesquisadora do Departamento de Odontologia Social, Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo e colaboradora da Disciplina de Clínica Ampliada de Promoção de Saúde
  • Henrique Guedes da Motta Rizzo Mestrando do Departamento de Odontologia Social, Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo
  • Mariana Lopes Mestrando do Departamento de Odontologia Social, Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo
  • Thais Torralbo Lopez-Capp Doutoranda em Odontologia Forense do Departamento de Odontologia Social, Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo e colaboradora da Disciplina de Clínica Ampliada de Promoção de Saúde
  • Dorival Pedroso da Silva Professor livre docente do Departamento de Cirurgia, Trauma e Prótese Maxilo Faciais da Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo e supervisor do estágio da Disciplina de Clínica Ampliada de Promoção de Saúde
  • Maria Ercilia de Araújo Professora Titular e coordenadora do estágio da Disciplina de Clínica Ampliada de Promoção de Saúde do Departamento de Odontologia Social, Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v17i4.412

Keywords:

Dental Education. Health Promotion. Curriculum.

Abstract

According to the National Curricular Guidelines for Dental courses, the training of the dentist should result in a professional capable of meeting the oral health needs of the population and be in line with the principles of the Unified Health System. The teaching of the clinic must extrapolate the operative act and broaden its scope of practice. Since 2006, the Faculty of Dentistry of the University of São Paulo teaches the students of the first semester of graduation the subject called Expanded Health Promotion Clinic. The Subject proposes to break with the health paradigm as the absence of disease and to present the interface between the biological and the social in this process, to the expansion of the clinic and integral care. This experience report aims to describe the subject, characterizing pedagogical strategies and their relevance in the insertion of students in the practice scenarios in primary care, as well as the evaluation methods implemented during the year. It is hoped that subject model presented may stimulate debate and promote discussions within the Subject courses so that as early as possible we can discuss the topics related to health care and the Extended Clinic.

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Author Biography

Maria Ercilia de Araújo, Professora Titular e coordenadora do estágio da Disciplina de Clínica Ampliada de Promoção de Saúde do Departamento de Odontologia Social, Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo

Departamento de odontologia Social da FOUSP

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Published

08-01-2018

How to Cite

Carrer, F. C. de A., Cayetano, M. H., Gabriel, M., Melani, A. C. F., Martins, J. S., Rizzo, H. G. da M., Lopes, M., Lopez-Capp, T. T., da Silva, D. P., & de Araújo, M. E. (2018). The teaching of the Expanded Clinic for Dental course first-year students: an experience report. Revista Da ABENO, 17(4), 108–120. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v17i4.412

Issue

Section

Edição temática Clínica Ampliada