Antibiotic prophylaxis in Dentistry: a teaching experience using conceptual maps

Authors

  • Fabricio Moraes Pereira Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Maycon Douglas Oliveira de Araújo Acadêmico do curso de Odontologia - UFPA
  • Dieverton Rufino de Souza Silva Acadêmico do curso de Odontologia - UFPA
  • Aryane Silva dos Santos Acadêmica do curso de Odontologia - UFPA
  • Estefany Martins Lira Acadêmica do curso de Odontologia - UFPA
  • Liliane Silva do Nascimento Professora Adjunta IV do Instituto de Ciências da Saúde - UFPA

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i1.422

Keywords:

Antibiotic Prophylaxis. Teaching. Meaningful Learning.

Abstract

The use of antibiotics is widespread in Dentistry because of the risk of exposure of the patient to infectious agents during clinical practice. Thus, it is important that the professional in the area can use antimicrobial protocols. This paper aims to report the experience of conceptual mapping in the teaching of antibiotic prophylaxis in Dentistry. The following topics were considered: drug types, drug selection, dosage, and clinical management in acute infections. Initially, a bibliographic review was performed on prophylactic protocols and meaningful learning in order to appropriate the students to the method on which this work is based. Three conceptual maps were assembled, each by two students. Despite the visible difficulty in organizing all the ideas to be used and even the lack of some, the structuring of conceptual maps was considered satisfactory, within its pedagogical role of provoking learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabricio Moraes Pereira, Universidade Federal do Pará - UFPA

Mestrando em Saúde, Ambiente e Sociedade na Amazônia - UFPA

References

Cotta RMM, Silva LS, Lopes LL, Gomes KO, Cotta FM, Lugarinho R, et al. Construção de portfólios coletivos em currículos tradicionais: uma proposta inovadora de ensino-aprendizagem. Cien Saude Colet. 2012;17(3):787-96.

Cotta RMM, Silva LS, Cotta RM, Cotta FM, Bastos MAP, Campos AAO, et al. O mapa conceitual como ferramenta de ensino e aprendizagem significativa sobre o Sistema Único de Saúde. J Manag Prim Heal Care. 2015;6(2):264-81.

Ausubel DP. The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grunne and Stratton; 1963.

Ausubel DP. Educational psychology: a cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston; 1968.

Ausubel DP. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano Edições Técnicas; 2003.

Moreira MA, Masini E. Aprendizagem Significativa: a teoria de David Ausubel. 2a ed. São Paulo: Centauro; 2006.

Tavares R. Construindo mapas conceituais. Ciências & Cognição. 2007;12:72-85.

Tavares R. Aprendizagem significativa e o ensino de ciências. Ciências & Cognição. 2008;13(1):94-100.

Vergeles-Blanca JM, Aguillar JAF, Bermejo RH, Rematosa FE, Torres TAC, Buitrago F. Calidad y características de la prescripción de antibióticos em um servicio hospitalário de urgências. Rev Esp Salud Pública.

;72:111-18.

Aranega AM, Callestini EA, Lemos FR, Baptista DQ, Ricieri CB. A profilaxia antimicrobiana nos consultórios odontológicos. Rev Odontol Araçatuba. 2004;25(1):33-8.

Andrade ED. Terapêutica medicamentosa em odontologia. 3a ed. São Paulo: Artes médicas; 2014.

Pallasch TJ. A critical appraisal antibiotic prophylaxis. Int Dent J. 1989;39(3):183-96.

Wahl MJ, Pallasch TJ. Dentistry and endocarditis. Curr Infect Dis Rep. 2005;7(4):251-6.

Branco FP, Volpato MC, Andrade ED. Profilaxia da endocardite bacteriana na clínica odontológica – o que mudou nos últimos anos? Rev Periodontia. 2007;17 (3):23-9.

Costa AA, Ferreira ACR. Evolução do protocolo padrão de profilaxia antibiótica à endocardite bacteriana. Rev Pró-univerSUS. 2011;2(1):65-

Stratchounski LS, Andreeva IV, Hatchina SA, Galkin DV, Petrotchenkova NA, Demin AA, et al. The inventory of antibiotics in russian home medicine cabinets. Clin Infect Dis. 2003;37:498-508.

Abrantes PM, Magalhães SMS, Acúrcio FA, Sakurai E. A qualidade da prescrição de antimicrobianos em ambulatórios públicos da Secretaria Municipal de Saúde de Belo Horizonte, MG. Ciênc Saúde Coletiva. 2008;13(Sup.):711-20.

Oliveira ILM, Ferreira ACA, Mangueira DFB, Mangueira LFB, Farias IAP. Antimicrobianos de uso odontológico: informação para uma boa prática. Odontol Clín Cient. 2011;10(3):217-20.

Wannmacher L, Ferreira MBC. Farmacologia clínica para dentistas. 3a ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 2013.

Jorge AOC. Microbiologia e imunologia oral. Rio de Janeiro: Elsevier; 2012.

Barros E, Machado A, Sprinz E. Antimicrobianos: consulta rápida. 5a ed. Porto Alegre: Artmed; 2013.

Aguiar JG, Correia PRM. Como fazer bons mapas conceituais? Estabelecendo parâmetros de referências e propondo atividades de treinamento. Rev Bras Pesq Educ Ciências. 2013;13(2):141-157.

Published

28-03-2018

How to Cite

Pereira, F. M., de Araújo, M. D. O., Silva, D. R. de S., dos Santos, A. S., Lira, E. M., & do Nascimento, L. S. (2018). Antibiotic prophylaxis in Dentistry: a teaching experience using conceptual maps. Revista Da ABENO, 18(1), 155–160. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i1.422

Issue

Section

Article