Characterization of the curricular component Dentistry for Patients with Special Needs in the Dental courses of the state of Paraíba

Authors

  • Elizandra Silva Penha UFCG
  • Danilo Almeida Tenório UFCG
  • Fátima Roneiva Alves Fonseca UFCG
  • Gymenna Maria Tenório Guênes UFCG
  • Erik Montagna FMABC

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i2.423

Keywords:

Education, Dental. Disabled Persons. Dental Care for Disabled.

Abstract

The regulatory standards of the specialization in Dentistry for Patients with Special Needs emerged through the resolution 25/2002 of the Federal Council of Dentistry. According to the Law 9394/96, the courses of graduate have a scientific-didactic autonomy to establish their curricular program. Thus, the Course of Dentistry for Patients with Special Needs (DPSN) may or may not be present in the curricular matrix of Dentistry courses. The objective of the research was to characterize the discipline of DPSN in the Dentistry courses of the state of Paraíba. This is a cross-sectional quantitative study. A questionnaire was produced, and information was collected through the official website of educational institutions. From 11 courses, it was possible to collect information of 9. In 6 of them the discipline was present, and the nomenclature varied from one college to another. The course offer was compulsory in 100% of the courses and in 5 the presentation was theoretical / clinical, only 1 did not include information. Two courses provided the discipline in the 8th and 9th semester and the average time load of all subjects was 62.2 hours. In 50% the subjects had connections with others disciplines and in 60% they worked independently. Thus, it was concluded that most of the dentistry courses in the state of Paraíba offer the discipline of DPSN in their curricular matrices. There is not a standard nomenclature, time load and course offer semester.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Campos CC, Frazão BB, Saddi GL, Morais LA, Ferreira MG, Setúbal PCO, et al. Manual prático para o atendimento odontológico de Pacientes com Neces-sidades Especiais. 2ed. Goiás: Universidade Federal de Goiás; 2009.

Takemoto M, Werlang F, Zeni E. O legado das Diretrizes Curriculares Nacionais no ensino odontológico. Rev Cient Tecn. 2015;2(1):393-401.

Brasil. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Diário Oficial da União. Seção I, p. 27834-27841.

Brasil. Conselho Nacional de Educação (CNE). Resolução CNE/CES 3/2002. Brasília: Diário Oficial da União. Seção I, p.10. [Acesso em 15 ago. 2016]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/ pdf/CES032002.pdf.

Brasil. Instituto Brasileiro de Geografia e Pesquisa (IBGE). Censo demográfico 2010: resultados gerais da amostra. [Acesso em 15 ago. 2016]. Disponível em: http://www.ibge. gov.br/estadosat/temas.php?sigla=pb&tema=resultgeramostra_censo2010.

Marra OS, Miasato JM. A saúde bucal do paciente especial e sua relação com o nível sócio-econômico dos pais. Rev Bras Odontol. 2008;65(1):27-30.

Santos MFS, Hora IAA. Atenção odontológica a pacientes especiais: atitudes e percepções de acadêmicos de odontologia. Rev ABENO. 2012;12(2):207-12.

Gomes MJ, Caxias FP, Margon CD, Rosa RG, Carvalho RB. A percepção dos docentes do curso de odontologia da UFES em relação à necessidade de inclusão da disciplina denominada “Atendimento odontológico a Pacientes Portadores de Necessidades Especiais. Rev Bras Pesqui Saúde. 2009;11(1):33-9.

World Health Organization. World report on disability. Geneva: World Health Organization, 2011.

Yeaton S, Moorthy A, Rice J, Coghlan D, O’Dwyer L, et al. Special care dentistry: how prepared are we? Eur J Dent Educ. 2016;20:9-13.

Brasil. Ministério da Saúde. SB Brasil 2010: Pesquisa Nacional de Saúde Bucal: resultados principais. Brasília: Ministério da Saúde, 2011. [Acesso em 22 de mar. 2017]. Disponível em: http://dab.saude.gov.br/ CNSB/sbbrasil/arquivos/projeto_sb2010_relatorio_final.pdf.

Queiroz FS, Rodrigues MMLF, Cordeiro Júnior GA, Oliveira AB, Oliveira JD, Almeida ER. Avaliação das condições de saúde bucal de Portadores de Necessidades Especiais. Rev Odontol UNESP. 2014;43(6):396-401.

Pinheiro FMC, Nóbrega-Therrien SM, Almeida MEL, Almeida MI. A formação do cirurgião-dentista e a promoção de saúde no PSF. Rev Odontol UNESP. 2008;37(1):69-77.

Lamers JMS, Baumgarten A, Bitencourt FV, Toassi RFC. Mudanças curriculares na educação superior em odontologia: inovação, resistências e avanços conquistados. Rev ABENO. 2016:16(4) ;2-18.

Fassina AP. Analysis of Disciplines Concerning Handicapped Patients at Brazilian Colleges in 2005 [Dissertação de Mestrado]. São Paulo: Faculdade de Odontologia da USP; 2005.

Dougall A, Thompson SA, Faulks D, Ting G, Nunn J. Guidance for the core of a curriculum in Special Care Dentistry at the undergraduate level. Eur J Dent Educ. 2013;18:39-43.

Mafi A, Moretto C, Teixeira MFN, Saldanha OMFL, Rados ARV. A interdisciplinariedade e seus reflexos na formação do cirurgião-dentista. Rev ABENO. 2017;17(1):62-73.

Ferreira SH, Suita RA, Rodrigues PH, Kramer PF. Percepção de estudantes de graduação em Odontologia frente ao atendimento de Pessoas com Deficiência. Rev ABENO. 2017;17(1):87-96.

Published

05-04-2018

How to Cite

Penha, E. S., Tenório, D. A., Fonseca, F. R. A., Guênes, G. M. T., & Montagna, E. (2018). Characterization of the curricular component Dentistry for Patients with Special Needs in the Dental courses of the state of Paraíba. Revista Da ABENO, 18(2), 13–19. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i2.423

Issue

Section

Article