Valuation of teaching practices, research and extension among Dental undergraduates

Authors

  • Amanda Borato Universidade Estadual de Ponta Grossa
  • Marcos Vinícius de Sousa Pereira
  • Danielle Bordin
  • Alessandra de Souza Martins
  • Cristina Berger Fadel

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i1.424

Keywords:

Dentistry. Higher Education. Qualitative Research.

Abstract

Given the importance of complementarity and interdependence among the pillars of higher education, the objective of this study is to know the value attributed to teaching, research and extension practices by Dental undergraduate students. A descriptive exploratory study was carried out with the use of a qualitative and quantitative methodology developed by all the graduates of the Dental Course of a public institution of higher education (base year: 2016) (n=54). The seizure of the information of interest for this study occurred through a structured question and three open guiding questions. The quantitative results were presented through descriptive statistics, and qualitative data treated according to the Collective Subject Discourse analysis technique. Concerning the participation of students in complementary activities, 73,1% reported having participated in scientific research, 63,5% in extension activities, and 80,8% in monitoring activities; and only 34,6% of the students reported experiencing the three activities analyzed. From the information obtained were extracted five themes and seventeen central ideas. The most shared ideas among the researched, about each theme extracted, point to a greater appreciation of teaching when compared to extension and research. Also, to the understanding that its higher education institution values research in an extended way and for the belief that teaching, research, and extension are related institutional axes in the institution. The results achieved show the need to improve the practices of knowledge construction and sharing in the analyzed institution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brasil. Constituição, 1988. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal; 1988.

Ministério da Educação. Lei nº9.398, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 23 dez 1996.

Brasil. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais. [Acesso em 16 jun. 2017]. Disponível em: http://portal.mec. gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1300.pdf

Mizukami MGN. ENSINO: As abordagens do processo. São Paulo: EPU; 1986. Temas básicos da educação e ensino.

Bernheim CT, Chauí MS. Desafios da universidade na sociedade do conhecimento: cinco anos depois da conferência mundial sobre educação superior. Brasília: UNESCO; 2008.

Dias AMI. Discutindo caminhos para a indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão. Rev Bras Docência Ensino Pesqui Educ Fís. 2009;1(1):37-52.

Magalhães HGD. Indissociabilidade entre pesquisa, ensino e extensão: tensões e desafios. ETD - Educ. 2007; 8(2):168-75.

Mazzilli S. Ensino, pesquisa e extensão: reconfiguração da universidade brasileira em tempos de redemocratização do Estado. RBPAE. 2011; 27(2):205-21.

Oliveira RG, Dias AL, Ferraz Júnior AM, Porto FR, Hespanhol FL, Silva RHA, et al. Problematização como método ativo de ensino-aprendizagem em um Curso de Odontologia. Rev ABENO 2015;15(2):74-81.

Zaroni FM, Strujak G, Magrin GL, Assunção LRS, Lima AAS, Fernandes A. Experiências de aprendizagem mais efetivas segundo acadêmicos de Odontologia. Rev. Abeno. 2015;15(3):80-7.

Mortimer EF. Construtivismo, mudança conceitual e ensino de ciências: para onde vamos? IENCI. 1996; 1(1):20-39.

Severino AJ. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez; 2013.

Cardoso AC, Corralo DJ, Krahl M, Alves LP. O estimulo à prática da interdis-ciplinaridade e do multiprofissionalismo: a Extensão Universitária como uma estratégia para a educação interprofissional. Rev ABENO. 2015;15(2):12-9.

Jodelet D. As representações sociais. Rio de Janeiro: UERJ, 2001

Lefèvre F; Lefèvre AMC. O Discurso do Sujeito Coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa (Desdobramentos). Caxias do Sul: EDUCS; 2003.

Gonçalvez NG. Indissociabilidade entre Ensino, Pesquisa eExtensão: um princípio necessário. Perspec. 2015;33(3):1229-56.

Perrenoud P. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed; 1999.

Leonello VM, Oliveira MAC. Construindo competências para ação educativa da enfermeira na atenção básica. Rev Esc Enferm USP. 2007; 41:847-52.

Lima VV. Competência: distintas abordagens e implicações na formação de profissionais de saúde. Interface Comunic Saúde Educ. 2005; 9(17):369-79.

Scherer ZAP, Scherer EA. Identificação dos pilares da educação na disciplina inte-gralidade no cuidado à saúde. Rev Esc Enferm USP. 2012;46(4): 985-93

Collins HM. Tacit knowledge, trust and the Q of Sapphire. ‎Soc Stud Sci. 2001;31(1): 71-85.

Fitzgerald HE, Bruns K, Sonka ST, Furco A, Swanson L. The centrality of engagement in Higher Education. J High Educ Outreach Engagem. 2002;16(3):7-25.

Massi L, Queiroz SL. Estudos sobre iniciação científica no Brasil: uma revisão. Cad Pesqui. 2010;40(139):173-97.

Tenório MP, Beraldi G. Iniciação científica no Brasil e nos cursos de Medicina. Rev Assoc Méd Bras. 2010;56(4):375-93.

Soares LR, Farias MCM, Farias MM. Ensino, pesquisa e extensão: histórico, abordagens, conceitos e considerações. Rev Ext. 2010; 9(1):11-8.

Magalhães HGD. A pedagogia do êxito: projetos de resultado. Petrópolis: Vozes; 2004.

Carneiro JA, Costa FMC, Lima CC, Otaviano MR, Fróes GJ. Unimontes Solidária: Interação Comunitária e Prática Médica com a Extensão. Rev Bras Educ Méd. 2011;35(2):283-88.

Moita FMGSC, Andrade FCB. Ensino-pesquisa-extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. Rev Bras Educ. 2009; 14(41):269-393.

Santos LLCP. O observável e o imensurável na universidade do desempenho. Educ Rev. 2005;(42):201-18.

Fleck CF. A tríade ensino-pesquisa-extensão e os vetores para o desenvolvimento regional. G&DR. 2011;7(3):270-98.

Santos LLCP. Dilemas e perspectivas na relação entre ensino e pesquisa. In: André M, Rosa DEG, Beillerot J, Soares M, Miranda MG, Lüdke M, et al. O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. 8 ed. Campinas: Papirus; 2008. p. 11-26.

Mazzilli S. Notas sobre indissociabilidade entre ensino-pesquisa-extensão. Educ Soc. 1996; (11):4-10.

Brasil. Ministério da Saúde. Ministério da Educação. A aderência dos cursos de graduação em enfermagem, medicina e odontologia às diretrizes curriculares nacionais / Ministério da Saúde, Ministério da Educação. – Brasília: Ministério da Saúde, 2006.

Finkler M, Caetano JC, Ramos FRS. Integração “ensino-serviço” no processo de mudança na formação profissional em Odontologia. Interface Comunic Saúde Educ. 2011;15(39):1053-70.

Universidade Estadual de Ponta Grossa. Departamento de Odontologia. Projeto Pedagógico. 2004.

Published

28-03-2018

How to Cite

Borato, A., Pereira, M. V. de S., Bordin, D., Martins, A. de S., & Fadel, C. B. (2018). Valuation of teaching practices, research and extension among Dental undergraduates. Revista Da ABENO, 18(1), 103–115. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i1.424

Issue

Section

Article