The teaching of management in Brazilian undergraduate Dentistry courses

Authors

  • Francisco Ivison Rodrigues Limeira Universidade Federal de Minas Gerais Programa de Pós-Graduação em Odontologia
  • Patrícia Ravena Meneses Rebouças Universidade Federal de Pernambuco Programa de Pós-Graduação em Odontologia
  • Eveline Angélica Lira de Souza Sales Rocha Universidade Estadual da Paraíba Programa de Pós-Graduação em Odontologia
  • Maria Helena Chaves de Vasconcelos Catão Universidade Estadual da Paraíba Programa de Pós-Graduação em Odontologia

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i1.467

Keywords:

Education, Higher. Education, Dental. Health Management. Health Services Administration. Dental Staff.

Abstract

This study aims to outline the teaching profile of management in undergraduate courses in Dentistry in Brazil. It is a transversal research with a quantitative approach using secondary data. The sample consisted of 327 Higher Education Institutions (HEI) that have undergraduate Dentistry courses enrolled in the Ministry of Education. The collection took place after consultation to the websites of the HEIs, from which the curricular matrices of the courses of Dentistry and their summary were analyzed. We observed the existence of curricular components that addressed the teaching of management. When present, the following information was collected: HEI region, HEI administrative category, nature of the curricular component, offered semester, workload, methodology used and nomenclature. Among the 327 undergraduate courses in Dentistry surveyed, only 27.83% offer management in their curricular matrices. Most curricular components are compulsory (74.72%), offered predominantly in eighth (25.28%) and ninth (24.17%) semesters, with a workload varying between 31 and 60 hours of classes (79.12%) and theoretical classes (60.31%). Thus, we concluded that management education is little explored by undergraduate courses in Dentistry in Brazil, making it necessary to include them in curricular matrices in order to prepare the dentist professional to work in the area of health management.

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Author Biographies

Francisco Ivison Rodrigues Limeira, Universidade Federal de Minas Gerais Programa de Pós-Graduação em Odontologia

Doutorando em Odontologia pelo Programa de Pós-Graduação em Odontologia da Universidade Federal de Minas Gerais

Patrícia Ravena Meneses Rebouças, Universidade Federal de Pernambuco Programa de Pós-Graduação em Odontologia

Doutoranda em Odontologia pelo Programa de Pós-Graduação em Odontologia da Universidade Federal de Pernambuco

Eveline Angélica Lira de Souza Sales Rocha, Universidade Estadual da Paraíba Programa de Pós-Graduação em Odontologia

Doutoranda em Odontologia pelo Programa de Pós-Graduação em Odontologia da Universidade Estadual da Paraíba

Maria Helena Chaves de Vasconcelos Catão, Universidade Estadual da Paraíba Programa de Pós-Graduação em Odontologia

Professora do Programa de Pós-Graduação em Odontologia da Universidade Estadual da Paraíba

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Published

28-03-2018

How to Cite

Limeira, F. I. R., Rebouças, P. R. M., Rocha, E. A. L. de S. S., & Catão, M. H. C. de V. (2018). The teaching of management in Brazilian undergraduate Dentistry courses. Revista Da ABENO, 18(1), 161–169. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i1.467

Issue

Section

Article